Informacje dla rodzciów


DRODZY RODZICE!

Zamieszczamy materiały do pracy z dziećmi w dniach 01-05.06.2020.

Temat tygodnia: „Dzień dziecka” – ZAŁĄCZNIK

Pozdrawiamy
Nauczycielki gr. II „Kangurki” 

DRODZY RODZICE!

Zamieszczamy materiały do pracy z dziećmi w dniach 25 – 29.05.2020.

TEMAT TYGODNIA: ,,WIOSENNA ŁĄKA” – ZAŁĄCZNIK

Prezentacja „Majowa łąka” – załacznik

Pozdrawiamy serdecznie
Nauczycielki gr. II „Kangurki”

DRODZY RODZICE!

Zamieszczamy materiały do pracy z dziećmi w dniach 18 – 22.05.2020.

TEMAT TYGODNIA: ,,ŚWIĘTO  MAMY  I  TATY” – ZAŁĄCZNIK

SAVE_20200515_235228

Pozdrawiamy
Pani Ania i Pani Agnieszka

Drodzy Rodzice,

Od 18.05 dzieci stopniowo będą wracały do przedszkola, prosimy o zapoznanie się z funkcjonowaniem placówki w czasie COVID – 19.  Na stronie internetowej przedszkola dostępne są wszelkie procedury, które będą obowiązywały od dnia 18.05.

Prosimy, aby przypomnieć dzieciom zasady zachowania higieny, a szczególnie prawidłowy sposób mycia rąk.

W tym szczególnym okresie prosimy kontaktować się z nami w godzinach pracy placówki, tj. 7:00 – 17:00 poprzez telefon do grupy: 22 811 80 67 (wewnętrzny 42).

Zachęcamy również do kontaktu z nami poprzez nowo utworzonego maila grupowego: przedszkolaki64@gmail.com

Prosimy o wysłanie swoich adresów e-mailowych z podaniem imienia i nazwiska dziecka na wyżej wymieniony adres.

Dzięki temu będziemy mogły sprawniej informować Państwa o zmianach związanych z powrotem dzieci do przedszkolach oraz innych ważnych informacjach i wydarzeniach grupowych.

Dziękujemy i pozdrawiamy
Pani Agnieszka i Pani Ania

Drodzy Rodzice!

W tym tygodniu porozmawiamy o wrażeniach i uczuciach. Zachęcamy do skorzystania z materiałów do zabaw i zadań tematycznych z dziećmi.

Temat tygodnia (11-15.05.2020):Wrażenia i uczucia” – ZAŁĄCZNIK

Pozdrawiamy
Pani Ania i Pani Agnieszka

 

DRODZY RODZICE

Większość dzieci bardzo lubi muzykę. Wpływa ona korzystnie na ich rozwój – w tym rozwój mózgu. Poprzez zabawy muzyczne i piosenki połączone z ruchem, u maluchów kształtowane są: wrażliwość muzyczna, słuch, poczucie rytmu i sprawność fizyczna, uczą się one także wielu słów i zwrotów. Warto zachęcać maluchy do śpiewania, razem z nim tańczyć czy po prostu słuchać muzyki. Trzeba pamiętać, by nie puszczać jej zbyt głośno, ponieważ może to powodować pogorszenie słuchu. W zależności od rodzaju, słuchane utwory mogą między innymi inspirować do tańca czy zachęcać do relaksu, uspokojenia się po zabawie. Być może wasze dziecko będzie chciało zaangażować się również w tworzenie własnych instrumentów z dostępnych materiałów. Zrobione razem z mamą czy tatą grzechotka z plastikowych butelek i kaszy czy gitara z pudełka po chusteczkach i gumek recepturek mogą być używane do gry przy poznanych wcześniej piosenkach lub do tworzenia nowych utworów. Dzięki temu maluch będzie ćwiczył wyobraźnię, wrażliwość muzyczną i poczucie rytmu. Można także kupować instrumenty w sklepach z zabawkami. Warto pamiętać, że choć flety i fujarki mogą wydawać niezbyt przyjemne dźwięki, wspomagają nie tylko rozwój muzyczny, ale także prawidłowe oddychanie.

Materiały do pracy zdalnej (04-08.05.2020): „W krainie muzyki” – ZAŁĄCZNIK

Pozdrawiamy
Pani Agnieszka i Pani Ania

DRODZY RODZICE!

W tym tygodniu prosimy, aby porozmawiać z dziećmi o Polsce oraz o symbolach narodowych: flaga, godło, hymn. Prosimy o zapoznanie dzieci z pojęciem: ojczyzna. Warto wyjaśnić dziecku : Kim jest Polak? (co charakteryzuje Polaka, jakim językiem się posługuje i w jakim kraju mieszka?). Zachęcamy do zapoznania dzieci z mapą Polski, odnajdywaniem morza, gór i Wisły. Można też wskazać stolicę Polski – Warszawę i powiedzieć, że to miasto w którym mieszkamy.

Prosimy porozmawiać z dziećmi , czym jest dom.  Zachęcamy do budowania domów z klocków, lepienia z plasteliny. Można wyjść na balkon bądź wyjrzeć przez okna, aby stworzyć makietę swojej okolicy (budowle, sklepy, punkty usługowe, itp.). Należy przypomnieć dziecku nazwę swojej miejscowości.

MATERIAŁY DO PRACY Z DZIEĆMI  27.04 – 30.04.2020

TEMAT TYGODNIA : „POLSKA TO MÓJ DOM” – ZAŁĄCZNIK

Pozdrawiamy
Pani Agnieszka i Pani Ania

DRODZY RODZICE!

Zamieszczamy materiały do pracy z dziećmi w dniach 20.04. – 24.04.2020.

TEMAT TYGODNIA: ,,DBAMY O NASZĄ PLANETĘ” – ZAŁĄCZNIK

Odznaka dla każdego ,,Kangurka”- przyjaciela przyrody.

odznaka

          Pozdrawiamy
Pani Ania i Pani Agnieszka

DRODZY RODZICE

MATERIAŁY  DO PRACY Z DZIEĆMI  14.04 – 17.04.2020.

Temat tygodnia: „ Tajemnice książek”

W tym tygodniu prosimy przybliżyć dzieciom wartość jaką niosą nam książki.  Należy omówić z dziećmi wygląd książek ,które posiadają dzieci w swoim domowym zbiorze ( kształt, kolor, porównać wielkość, grubość, przeliczyć rogi, sprawdzić czy mają ilustracje ). Można też posegregować książki według jednej cechy, np. wielkości.  Aby zainteresować dzieci książkami można poprosić dziecko, aby wybrało ulubioną i omówiło treść wysłuchanej bajki. Warto przybliżyć dzieciom jak powstają książki oraz gdzie możemy je kupić bądź wypożyczyć.  Prosimy uświadomić dzieci, że książki należy szanować i dbać o nie. Zachęcamy do częstego czytania dzieciom, pamiętajmy, że to bardzo pozytywnie wpływa na ich rozwój.

Zabawy i ćwiczenia ruchowe na świeżym powietrzu lub w domu:

– „Zbieranie jagód” –Dziecko maszeruje, unosząc wysoko kolana. Na polecenie Rodzica dziecko robi przysiad, udając zbieranie jagód, następnie wstaje, prostuje się i dalej spaceruje, unosząc wysoko kolana.

 – „Taczka”- Dziecko w pozycji na czworakach, rodzic chwyta za nogi. Dziecko porusza się do przodu na rękach.

– „Książeczki z naszej biblioteczki” –Dziecko w rytm wystukiwany, np. ręką w stół  lub wyklaskiwany  przez rodzica maszerują po sali. Na głośniejszy dźwięk i hasło rodzica.: Książeczki ustawiły się na półeczki dziecko zamienia się w książkę – siada w siadzie skrzyżnym na dywanie bez poruszania się.

– „Zabawy kotów” – rodzic wręcza dziecku piłeczkę. Na hasło: Kotek się bawi- dziecko w pozycji na kolanach toczy piłeczkę raz jedną ręką, raz drugą ręką. Na hasło: Kotek  odpoczywa-  dziecko zatrzymuje się, kładzie na dywanie i zwija się w kłębek. Zabawę można powtórzyć.

14.04 – wtorek

ZAŁĄCZNIK NR 1

 „Raz na sośnie siadła pliszka”wysłuchanie wiersza W. Ścisłowskiego.

Raz na sośnie siadła pliszka – (Rodzic kładzie przed dzieckiem obrazek pliszki i sosny)

no i co wynika z tego?

Drgnęła gałąź – spadła szyszka. (Rodzic kładzie obrazek szyszki)

No i co w tym ciekawego?

Szyszka była już dojrzała –

no i co wynika z tego?

Więc nasiona wyleciały. ( Rodzic kładzie obrazek szyszki i nasion)

No i co w tym ciekawego?

Z nasion drzewka tam wyrosły – (Rodzic kładzie obrazek drzew)

no i co wynika z tego?

Cóż, po latach ścięto sosny. ( Rodzic pokazuje obrazek ludzi ścinających drzewa w lesie)

No i co w tym ciekawego?

Z drewna papier wnet zrobiono – (Rodzic pokazuje kartkę)

no i co wynika z tego?

Dziś jest książki twojej stroną – (Rodzic kładzie przed dzieckiem książkę, odwraca  kartki)

dziękuj pliszce (drzewom), mój kolego!

Rozmowa na temat wysłuchanego utworu. Rodzic zadaje pytania: Z czego wyrosły drzewka?; W co zamieniło się drewno?

ZALĄCZNIK NR 2

„Tajemnicza książka” –zabawa, dziecko otrzymuje książkę, którą kładzie na głowę i stara się utrzymać ją w tej pozycji, podczas gdy Rodzic wydaje kolejno polecenia: obracamy się, tańczymy, chodzimy bokiem, kucamy itp. Można odwrócić rolę: rodzic chodzi z książką na głowie, a dziecko wydaje polecenia.

15.04 – środa

„Jaka to bajka?” – Rodzic pokazuje obrazek kota w butach. Pyta dziecko: W jakiej bajce występuje ten kot? Rodzic opowiada dziecku treść bajki lub czyta jej fragmenty. Rozkłada historyjkę obrazkową dotyczącą bajki Kot w butach. Następnie na podstawie obrazków dziecko opowiada historię zgodnie z chronologią zdarzeń i układa obrazki według kolejności.

ZAŁĄCZNIK NR 3

 „Luneta” – praca plastyczno-techniczna.Wręczamy dziecku rolkę po papierze toaletowym, kolorowy papier (wydzieranka z kolorowego papieru, którą wcześniej dziecko może przygotować) i klej. Zadaniem dziecka jest ozdobienie rolek w dowolny sposób. Następnie dziecko wykorzystuje swoją lunetę do zaproponowanej przez siebie zabawy.

16.04. – czwartek

„Kup mi, mam. o, książeczkę” – wiersz T. Kubiaka

Kolorowe książeczki,

kolorowe bajeczki,

w kolorowych bajeczkach

kolorowy jest świat.

Kup mi, mamo, książeczkę,

przeczytamy bajeczkę,

a w bajeczce tej – dziwy.

Każdy poznać je rad.

Rozmowa Rodzica z dzieckiem na temat wysłuchanego utworu. Rodzic zadaje pytania: Czy lubicie dostawać książeczki?; Kto wam czyta książeczki?; Jakie bajki znacie?.

„Jesteśmy w księgarni” – zabawa matematyczna .Rodzic ustawia w pomieszczeniu dwa stoliki (można też wykorzystać fotele, kanapę, a nawet dywan), a na nich książki. Na pierwszym stoliku leżą książki małe, na drugim duże. W widocznym miejscu Rodzic przyczepia napis Księgarnia. Dziecko siedzi z misiem. Rodzic ustala z dzieckiem ,że wymiennie będą sprzedawcami i kupującymi. Następnie Rodzic wyjaśnia dziecku zasady zabawy. To miejsce to księgarnia, wskazuje na stoliki i książki oraz pokazuje napis.Ten, kto stoi przy stolikach, będzie sprzedawać książki. Rodzic daje dziecku  cztery fasolki, za które będzie mogło kupić wybraną książkę. Dziecko głośno przelicza swoje fasolki. Można kupić jedną książkę za jedną fasolkę (lub można wymienić fasolkę za książkę).Kupioną książkę można zanieść swojemu misiom, który czeka na Ciebie na dywanie. Dziecko zaczyna kupować książki. Kupione książki układa przed swoim misiem. Dziecko-sprzedawca daje jedną książkę za jedną fasolkę. Fasolki wrzuca na tacki lub do pudełka. Gdy wszystkie książki zostaną wykupione, siadamy przy swoim misiach i liczymy ile książek zakupiliśmy lub ile zarobiliśmy jako sprzedawcy. Określamy, jakie książki kupiliśmy – małe czy duże.

„O czym jest ta książka?” – zabawa ruchowa Rodzic rozkłada na stolikach książki. W trakcie dowolnej muzyki dziecko swobodnie poruszają się po pomieszczeniu. Gdy muzyka cichnie, dziecko zatrzymuje się przy stoliku z książkami. Dziecko wybiera książkę przeglądają ją i na podstawie obrazków mówią, o czym może opowiadać dana książka. Następnie odnosi ją na półkę. Zabawa kończy się w momencie, gdy wszystkie książki trafią na swoje miejsce.

17.04 – piątek

„Kłopoty w bibliotece” – słuchanie wiersza M. Przewoźniaka.

Rodzic recytuje wiersz, pokazując w odpowiednich miejscach obrazki biblioteki oraz postaci z bajek.

ZAŁĄCZNIK NR 4

„Kłopoty w bibliotece” Marcin Przewoźniak

Książkom w pewnej bibliotece  (Rodzic pokazuje ilustrację przedstawiającą bibliotekę, regały z książkami)

nudziło się tak dalece,

że ni z tego, ni z owego

zaczęły grać w chowanego.

„Calineczka” się schowała   (Rodzic pokazuje ilustrację z Calineczką lub książkę z tą bajką)

za ogromny atlas ryb.

Szuka krasnal Hałabała,  (Rodzic pokazuje obrazek krasnala Hałabały)

gdzie się przed nim Plastuś skrył? (Rodzic pokazuje obrazek Plastusia)

Tak się wszystkie wymieszały,

że ta pani w bluzce w prążki

chodzi tutaj już dzień cały,

nie znajdując żadnej książki.

Rozmowa na temat wysłuchanego utworu.Rodzic wyjaśnia dziecku różnicę między biblioteką a księgarnią. Tłumaczy, dlaczego w bibliotece ważny jest porządek. Pyta dziecko, jak nazywały się postacie z bajek, które wystąpiły w wierszu.

„Krasnoludki” – zabawa ruchowa. Dziecko maszeruje po obwodzie koła w rytm wystukiwany przez rodzica.  Na asło: Małe krasnoludki wykonuje siad podparty, chwyta się za pięty i porusza się po obwodzie koła. Na hasło: Duże krasnoludki dziecko wspina się na palce i maszeruje po obwodzie koła. Na hasło: Szybkie krasnoludki dziecko biega po obwodzie koła.

Serdecznie pozdrawiamy,
Nauczycielki gr II

 Życzenia Wielkanocne

Wszystkiego co najlepsze na Święta Wielkiej Nocy,
wiosennych nastrojów, ciepłej, radosnej atmosfery,
smacznego jajka i mokrego lanego poniedziałku
a przede wszystkim rychłego powrotu do „normalności”
życzą wszystkim Wychowankom i Rodzicom

Pani Ania i Pani Agnieszka

Szanowni Rodzice

W bieżącym tygodniu porozmawiajcie z dziećmi o Wielkanocy. Dzieci prawdopodobnie będą zadowolone, jeśli będą mogły współuczestniczyć w przygotowaniach do świąt. Można zaangażować dziecko w przygotowywanie potraw: pomalowane przez nie jajka czy udekorowany mazurek być może nie będą idealne, ale bez wątpienia niepowtarzalne, a dziecko poczuje, że jest ważne, a nie odsunięte na bok.

MATERIAŁY  DO PRACY Z DZIEĆMI 06.04. – 10.04.2020.

Temat tygodnia: ,,WIELKANOC”.

Zabawy i ćwiczenia ruchowe:

  1. „Skaczące pisanki” – dziecko stoi na wyznaczonej linii i skacze obunóż do końca, np. przedpokoju. Utrudnieniem mogą być skoki na jednej nodze.
  2. „Zające na łące” – dziecko wykonuje zajęcze skoki (w przysiadzie najpierw przekładane są ręce, później nogi) do wyznaczonego miejsca.
  3. „Mówiąca pisanka” – zabawa z piłką. Dziecko łapie rzuconą piłkę i odrzuca, wykonując również polecenia: Rzuć, kucając / Rzuć, siedząc / Podskocz i rzuć.
  4. „Kaczuchy” – dziecko chodzi, naśladując kaczuszki (kaczy chód, machanie skrzydełkami i kuperkami).

Zabawy: ,,Na dobry start”

  1. „Po nitce do kłębka”: ‒ ułóż na podłodze linę (sznurek, grubą włóczkę, związane sznurowadła itp.). Poproś, aby dziecko przeszło po linie stopa za stopą. Dla młodszych dzieci możesz przygotować ścieżkę z taśmy malarskiej (nie suwa się po podłodze i łatwo ją usunąć).
    (Dzięki zabawie dziecko będzie ćwiczyło sprawność, koordynację ruchową i równowagę).
  1. „Magiczna masa” ‒ przygotuj miskę, mąkę ziemniaczaną i kubeczek z wodą. Daj wszystkie produkty dziecku i zachęć, aby do miski wsypało mąkę, a następnie stopniowo dodawało wodę. W zależności od proporcji masa będzie sypka, lepiąca lub półpłynna. Do masy możesz dodać barwniki (najlepiej naturalne), olejki zapachowe oraz elementy, które zmienią strukturę masy, np. groch, kaszę. W masie możesz ukryć przedmiot (np. małą zabawkę) i poprosić dziecko o jej odszukanie. (Zabawa jest zachętą do eksperymentowania, wpływa na rozwój wielozmysłowy dziecka. Usprawnia mięśnie dłoni, dzięki czemu przygotowuje ręce do pisania).
  1. ,,Dokończ bajkę” Zaczynamy opowiadać maluchowi bajkę – zupełnie wymyśloną. Po 2-3 zdaniach prosimy dziecko, aby wymyśliło jej dalszy ciąg. W ten sposób co kilka zdań maluch wymienia się z rodzicem, tworząc coraz bardziej zawiłą, zaskakującą i zabawną historię. ( Zabawa rozwija wyobraźnię, mowę oraz pobudza dzieci do skupienia uwagi).

Poniedziałek 06.04.

1. Osłuchanie i nauka piosenki ,,Pisanki, pisanki jajka malowane”
https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8

Pisanki, pisanki,
jajka malowane
nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki
jajka kolorowe,
na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
na każdej pisance
piękne opowiastki.

2.„Wielkanoc – radosne święta” – zabawa dydaktyczna. Oglądanie obrazków związanych ze świętami. Podawanie nazw przedstawionych na nich elementów; zwrócenie uwagi na to, co kojarzy się z Wielkanocą: baranek, palemka, kurczaczek, pisanki, jajko – jako symbol życia. Zapoznaniedzieci z nazwą Wielkanoc i swobodna rozmowa o tym, dlaczego obchodzimy to święto.

Proponuję pociąć pocztówkę o tematyce świątecznej na trzy części. Zadaniem dziecka jest ułożenie obrazka i naklejenie na kartkę.

3. Słuchanie i rozmowa z dzieckiem, nt. wiersza ,,Przed Wielkanocą” D. Niemiec

Pomogę mamie upiec makowca i babkę.

Na babkę, wiem to na pewno, zawsze babcia ma chrapkę.

Ale najpierw trzeba święconkę przygotować.

Może tym razem czekoladowe jajka tam schować?

Babcia jak co roku tłumaczy: „Do koszyka pisanki wędrują,

zobaczysz, wnusiu, na śniadanie na pewno ci posmakują”.

Dziadek z tatą też dzielnie mamie pomagają,

od samego rana dom cały sprzątają.

Fajnie jest być razem, szykować wszystko na święta,

pomagać sobie, kochać bliskich, o wielkanocnych zwyczajach pamiętać.

4. Zabawa ,,Pisanka”Wspólnie z dzieckiem układamy pisankę z dostępnych klocków, klamerek do prania zabawek, itp.załącznik 1

Wtorek 07.04.

  1. Rozwiązanie zagadek słownych, można posłużyć się obrazkami z książeczek, kartek świątecznych – załącznik.
  1. ,,Wielkanoc” – słuchanie opowiadania T. Kruczka połączone z rozmową na temat jego treści.załącznik 2

Rozmowa na temat opowiadania: Jak nazywają się święta, do których przygotowywała się Tola?; Kto przyjechał na święta do Toli?; Co babcia przywiozła ze sobą?; Co posadziła

Tola na talerzu?; Co tata zrobił z jajek?; Jak nazywały się jajka, które malowała Tola?; Co babcia dała Toli do oglądania?; Jak wyglądał stół wielkanocny na obrazku w książce, którą Toli dała babcia?;Co Tola najbardziej lubi w Świętach Wielkanocnych?

  1. Siew rzeżuchy. Proponuję wspólnie z dzieckiem wysiać rzeżuchę, owies. Dziecko uczy się systematyczności w dbaniu o rośliny.
  1. Kolorowanie obrazka załącznik 3.

Środa 08.04. 

  1. ,,Wielkanocny koszyczek” – słuchanie wiersza Z. Domitrocy połączone ze swobodną rozmową na temat zwyczajów podczas świąt wielkanocnych. Wyjaśnienie znaczenia słowa święconka.

,,Wielkanocny koszyczek”.

W małym koszyczku

dużo jedzenia,

które niesiemy

do poświęcenia:

chleb i wędlina,

kilka pisanek

oraz cukrowy

mały baranek.

Drożdżowa babka,

sól i ser biały,

i już jest pełny

koszyczek mały.

  1. ,,Pisanki”- Malowanie styropianowego jajka ( może być jajko ugotowane).
  1. Rysujemy dziecku kontury jajek a dziecko koloruje kredkami lub zamalowuje farbamiPosługiwanie się nazwami kolorów: czerwony –red, niebieski – blue, żółty- yellow, zielony- green. Przeliczamy pokolorowane pisanki: jeden- one, dwa – two, trzy- three,… 
  1. „Pisanki wielkanocne” – ćwiczenia w klasyfikacji i liczeniu. Rozkłada na dywanie sylwety jajek ozdobione kropkami i kreskami (trzy jajka ozdobione kropkami i trzy ozdobione kreskami). Zadaniem dziecka jest podzielenie jajek ze względu na wzór. Dziecko liczy jajka w kropki i w kreski.

Czwartek 09.04. 

1. ,,Bakaliowo”- zabawa dydaktyczna. Rozdzielanie, segregowanie bakalii, np. orzechy, migdały, rodzynki. Przeliczanie elementów w zbiorze (do 5).  Układanie prostych rytmów, np. orzech, migdał, orzech, migdał….Jeśli dziecko to potrafi urozmaicamy, np. dwa orzechy, migdał, dwa  orzechy, migdał…

2. ,,Zajączki wielkanocne”- praca plastyczna –  załącznik 4 lub załącznik 5,

3. Zabawa z wierszem ,,Pisanki” Katarzyna Bayer.

Leżą w koszyczku piękne pisaneczki (dzieci rysują kształt dużego jajka)

kolorowe, malowane, ładnie układane. (naśladują malowanie jajka pędzelkiem)

Pierwsza ma kropeczki, (rysują kropeczki)

druga gwiazdki złote, (rysują gwiazdeczki)

a na trzeciej siedzi malowany kotek. (rysują kotka)

W ten wielkanocny, wielkanocny ranek

poukładam w koszu (rysują kosz)

śliczne jajka malowane. (dzieci rysują kształt dużego i małego jajka)

kolorowe pisanki

 Piątek 10.04.

1.„Co jest w jajku?” – zabawa dydaktyczna połączona z eksperymentem.
Stawiamy na stole spodeczek i jajko. Omawiamy wygląd zewnętrzny jajka: jaki ma kolor, kształt, fakturę, do porównania możemy dać jajko w innym kolorze lub rozmiarze lub jajko przepiórcze, zapoznajemy z określeniem skorupka i mówimy, do czego  ona służy oraz czy jest twarda, czy miękka.
Następnie rozbijamy surowe jajko i pokazujemy jak wygląda w środku.
Oddzielamy białko od żółtka i umieszczamy je na spodeczku. Wyjaśniamy, jaką funkcję pełnią one w jajku. Wspólnie z dzieckiem określamy ich konsystencję i kolor. Zapoznajemy z określeniami białko i żółtko. Dziecko próbuje odpowiedzieć na pytanie, czy białko i żółtko można ze sobą zmieszać. Następnie białko i żółtko są mieszane. Dziecko wyciąga wniosek. Swobodne odpowiada na pytania: Skąd się biorą jajka?; W jakiej postaci można je spożywać?.
Na koniec dziecko niech ma możliwość degustacji jaj ugotowanych na miękko lub na twardo.
Można też pokazać dziecku, w jaki sposób odróżnić jajko gotowane ( zakręcone obraca się wokół własnej osi) od świeżego.
Zachęcam do zabawy w zbijanie jajek gotowanych na twardo, czyje jajko zostanie szybciej zbite?

2. „Wyścigi jaj” – zabawa ruchowa zręcznościowa. Dziecko otrzymuje łyżkę z plastikowym jajkiem (może być piłeczka pingpongowa). Zadaniem dziecka jest przeniesie „jajka” po wyznaczonej drodze do celu.

3. Zabawa taneczna do melodii ,,Kaczuszki”. Zachęcam do wspólnej zabawy z dzieckiem.
https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94

4. Kolorowanka ,,Kurczątko” – załącznik 6.

Pozdrawiamy serdecznie
Nauczycielki gr. II „Kangurki”

DRODZY RODZICE

MATERIAŁY  DO PRACY Z DZIEĆMI 30.03. – 03.04.2020.

Temat tygodnia: „ Praca rolnika”

W tym tygodniu prosimy zapoznać dzieci z praca rolnika, czynnościami jakie wykonuje oraz potrzebnymi mu narzędziami i maszynami rolniczymi: traktor, kombajn, pług.  Można pokazać dzieciom w jaki sposób wysiewa się ziarna zbóż, z których później powstaje pyszny chleb. Proponujemy zapoznać dzieci z nazwami jajek: kurzych i przepiórczych oraz porównać ich wygląd. Zachęcamy również do zapoznania dzieci z produktami mlecznymi i ich właściwościach wpływających pozytywnie na nasze zdrowie.  Utrwalamy nazwy zwierząt z wiejskiego podwórka i ćwiczymy aparat mowy naśladując odgłosy zwierząt oraz maszyn rolniczych.

Zachęcamy również do przeliczania zwierząt z wiejskiego podwórka.

Wiejska zagroda – załącznik 1

Zabawy i ćwiczenia ruchowe na świeżym powietrzu lub w domu:

  • „Mało nas”- – tradycyjna zabawa ruchowa. Ustawiamy się w kole i poruszajmy się w rytm melodii. (tekst i muzyka zabawy dostępne na YouTube).
  • „Zwierzątka z podwórka” –poruszamy się naśladując następujące zwierzątka, np.: koniki –biegniemy unosząc wysoko kolana i wydając dźwięki podobne do tych wydawanych przez konie;kury – poruszamy się na lekko ugiętych nogach, machając rękami tak jak skrzydłami i jednocześnie naśladując głosem wymienione zwierzę. Inne zwierzęta do naśladowania: kogut, krowa, koza.
  • „Wyścig jajek”- wyznaczamy linię za pomocą np. taśmy.Dziecko otrzymuje piłkę pingpongową. porusza się w pozycji na czworakach, dmuchając na piłeczkę tak, aby doturlała się do mety (która również może być oznaczona taśmą).
  • „Noszenie wody” – Przygotowujemy kije od szczotki bądź dłuższy patyk, wkładamy go między łopatki. Dziecko naśladują pracę rolnika noszącego wodę, utrzymuje wyprostowaną sylwetkę, patrzą przed siebie.
  • „Koszenie trawy” – zabawa w parze. Jedna osoba z pary przyjmuje pozycję na czworakach, drugie obwiązuje skakanką w pasie kolegę lub koleżankę i prowadzi do wyznaczonego miejsca.
  • „Maszyny rolnicze” –Na hasło N.: Traktor! / Kombajn! / Wóz z konikiem! itp. dziecko naśladuje głosem i ruchem maszyny rolnicze i przemieszcza się.

30.03 – poniedziałek

 Pieczywo – słuchanie wiersza B. Szut połączone z rozmową na temat pracy rolnika na podstawie ilustracji.

„Pieczywo” Bogusław Szut

Skąd na stole smaczny chlebek?

Rolnik sieje ziarno w glebę.

(Gleba to jest ziemia czarna, w której rośnie zboże z ziarna.)

Kiedy zboże jest dojrzałe, rolnik

 kosi je z zapałem, potem młóci,

 w swych maszynach

 i wywozi plon do młyna.

Młynarz w młynie ziarno miele,

białej mąki robi wiele.

Mąka trafia do piekarza, który ciasto z niej wytwarza.

 Z ciasta robi i chleb, rogale…

W piecu piecze je wytrwale.

Jest pieczywo! Ślinka leci,

 więc smacznego, dzieci!

Jak powstaje chleb – załącznik 2

„Rolnik sam w dolinie”– tradycyjna zabawa.Ustawiamy się wspólnie z domownikami w kole, wybieramy jedną osobę – rolnika, który wchodzi do środka koła. (tekst i muzyka zabawy z zeszłego tygodnia).

31.03 – wtorek

„Awantura w Rym, cym cym” – słuchanie wiersza M. Strzałkowskiej połączone z ćwiczeniami dźwiękonaśladowczymi i rozmową na temat wiersza.

„Awantura w Rym, cym, cym”  Małgorzata Strzałkowska

Raz wybuchła na podwórku awantura,

 bo zginęły pewnej kurze cztery pióra!

Kura gdacze, kaczka kwacze, krowa ryczy, (dzieci wydają odgłosy: ko, ko, kwa, kwa, mu, mu świnia kwiczy, owca beczy, kwi, kwi, be, be

koza meczy, a na płocie, przy chlewiku, me, me

kogut pieje: „Kukuryku!”. (kukuryku, kukuryku)

 Gdy już każdy wrzasków miał powyżej uszu,

ze stodoły wyszło pisklę w pióropuszu.

Odnalazła kura pióra i umilkła awantura,

a pisklęciu się dostała niezła bura.

Zadajemy dziecku pytania do wiersza: Dlaczego na podwórku wybuchła awantura?; Ile piór zginęło kurze? Które zwierzęta były na podwórku? Które zwierzątko miało pióra kury?

„Stary Donald farmę miał” – śpiewanie piosenki połączone z naśladowanie odgłosów pojawiających się w tekście zwierząt.

 01.04 – środa

Traktor – słuchanie wiersza C.P. Tarkowskiego.

Stoi traktor na podwórzu,

zabłocony, cały w kurzu.

 Latem pełni ważną rolę,

bo wyjeżdża często w pole,

 ciągnie, orze i bronuje –

bardzo ciężko tam pracuje.

Rozmowa z dzieckiem na temat przeczytanego wiersza, wyjaśnienie dziecku niezrozumiałych słowa. Demonstrujemy ilustrację do wiersza. Dziecko opisuje wygląd traktora. Zadajemy pytanie: Ile traktor ma kół?

Traktor – załącznik 3

„Mój traktor”- praca plastyczna, kolorowanie konturów traktora kredkami bądź farbami. Można również wykleić kontur kolorową wydzieranką papierową.

Kolorowanka traktor – załącznik 4

02.04 – czwartek

„Kurczątko” – zabawa ruchowa połączona z nauką wiersza E.M. Minczakiewicz.

Rodzic recytuje wiersz, jednocześnie rysując na kartce. Recytujemy ponownie, tym razem dziecko próbuje rysować na kartce.

Kurczątko Ewa Małgorzata Minczakiewicz

Kurczątko z jajeczka się urodziło… (rysujemy owal jako jajko)

 Główkę wychyliło, (rysujemy z boku koło jako głowę)

na dwie nóżki skoczyło. ( na dole dorysowujemy dwie kreski jako nogi)

„Kto mieszka w jajku?”- zapoznanie dzieci  z nazwami jajek: kurze, przepiórcze. Dzieci porównują jajka, opisują ich wygląd, rozmiar.

Jajka – załącznik 5

„Mówiące jajko” – zabawa ruchowa.Rodzic wystukuje rytm (klaszcząc bądź uderzając łyżką o stół), a dziecko poruszają się w jego rytm – podskakują raz wolno, raz szybko. Na hasło rodzica: Jajo dziecko zatrzymuje się i dzieli wyraz jajo na sylaby, wyklaskując. Liczą sylaby w wyrazie, pokazując na palcach.

03.03 – piątek

„Tylko nic nie mówcie krowie”– słuchanie fragmentu wiersza H. Szayerowej połączone z rozmową na temat utworu.

„Tylko nic nie mówcie krowie „(fragment) Halina Szayerowa

 Nabiał – produkt  smaczny, zdrowy.

 Dostajemy go  od krowy.

Tylko nic nie mówcie krowie.

Jak się krowa  o tym dowie,

 to się jej  przewróci w głowie  i gotowa  narozrabiać.

I przestanie  nabiał dawać,  czyli:

masło,  mleko,  sery,  i śmietanę  na desery! […]

Wyjaśniamy określenie nabiał. Demonstrujemy dziecku ilustracje związane z czytanym wierszem: krowę, mleko, masło, sery: biały, żółty, śmietanę. Zadajemy pytania dziecku: Co może dać nam krowa?; Co można zrobić z mleka? Można wspólnie z dzieckiem odszukać w swojej lodówce produkty mleczne i je ponazywać i przeliczyć ( w zakresie 5).

Nabiał – załącznik 6

„Konie skaczą przez przeszkody” – zabawa ruchowa. Rozkładamy na podłodze, w różnych miejscach w pokoju,  papierowe koła lub poduszki. Dziecko – konik biegnie, wysoko unosząc kolana. Gdy napotka przeszkodę – koło lub poduszkę, przeskakują przez nią, po czym biegnie dalej.

Pozdrawiamy serdecznie
Nauczycielki gr. II „Kangurki”

SZANOWNI PAŃSTWO – RODZICE

Gorąco zachęcamy rodziców do skorzystania z kwarantanny w sposób, który zbuduje kompetencje dzieci na przyszłość i w tym obszarze przekuje potencjalny kryzys w sukces.Dzieci nawet najmłodsze, doskonale wyczuwają nasze emocje. Obecne przekazy medialne oraz fakt odwołania zająć w przedszkolu, brak kontaktu z rówieśnikami, wszystko to podminowuje w dzieciach poczucie bezpieczeństwa. Wspaniałym sposobem na odwrócenie tej tendencji będzie wspólne czytanie i rozmowa. Skorzystajmy mądrze z tego wspólnego czasu w domu, którego oczywiście nie planowaliśmy, ale który można przekuć na sukces. Gorąco zachęcamy, by znaleźć czas na czytanie i rozmowę z dziećmi, z korzyścią dla dziecka i nas samych. Przyczyni się to również do rozwijania zasobu słownictwa dzieci, pomoże rozwijać u nich koncentrację i uwagę. miłej lektury.

MATERIAŁY  DO PRACY Z DZIEĆMI 23.03. – 27.03.2020.

Temat tygodnia: ,,Zwierzęta na wiejskim podwórku”.

W tym tygodniu porozmawiajcie proszę z dziećmi o zwierzętach wiejskich. Proszę pokazywać i nazywać zwierzęta z wiejskiej zagrody.Poćwiczyć buzię i język, naśladując to, w jaki sposób poruszają one pyskiem i jakie wydają odgłosy, oraz rozwijać sprawność fizyczną, imitując ich sposób chodzenia. Zapoznać z  określeniami „domów” poszczególnych zwierząt: buda, stajnia, kurnik. Nauczcie też łączyć w pary dorosłe zwierzęta z młodymi (koń – źrebak, krowa – cielak, świnia – prosiak, kura – kurczak) i podawać ich nazwy.

Teksty i melodie podanych piosenek, proszę znaleźć na YouTube.

Zabawy i ćwiczenia ruchowe na świeżym powietrzu lub w domu:

  1. „Bociany” – dziecko porusza się naśladując bociana. Unosikolana wysoko, klaszcze w dłonie prostymi rękami i mówi: „kle, kle, kle”. Podejmuje próby stania na jednej nodze. Ćwiczenie należy powtórzyć kilka razy.
  2. „Żabki” – dziecko wykonuje przysiad, ręce umieszcza między stopami, naśladuje skaczące żabki.
  3. „W poszukiwaniu wiosny” – dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym,na hasła ., np. Motylek, Pszczoła,… rusza się lub wydaje głos jak zwierzę, którego nazwę usłyszą.
  4. ,,Krowy na łące”- dziecko chodzi na czworakach, wydaje odgłos: mu, mu….muuu.
  5. „Pełzające dżdżownice” – dziecko pełza ( czołga się), po podłodze w leżeniu przodem.
  6. ,,Koniki”- dziecko biega, stara się w trakcie biegu wysoko unosić kolana lub dotyka piętami o pośladki. Po biegu ,,klaszcze językiem”- naśladuje odgłos konika, parska – usta wibrują.

23.03. poniedziałek

Słuchanie wiersza pt. ,,W gospodarstwie” – T.M. Massalskiej:

Pieje kogut już od świtu: – Kukuryku! Kukuryku!

Kura do kurczaków żwawo gdacze: – W lewo! Gdacze: – W prawo!

Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!

Trzy kaczątka dziobem pcha.

Krowa muczy: – Mu! Mu! Mu!

Aż po prostu brak jej tchu.

Koń opędza się od much.

I rży głośno: – Jestem zuch!

Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!

Co za hałas! Co za szum!

Kot cichutko miauczy: – Miau!

A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!

Rozmowa na temat wiersza: Jakie zwierzęta występowały w wierszu?; Jaki głos wydaje: kogut / kura / kaczka / krowa / świnia/ kot / pies? Naśladowanie odgłosów zwierząt, nazuwanie zwierząt, dla urozmaicenia podajemy nazwy zwierząt z podziałem na sylaby.

Słuchanie i zabawa przy piosence  ,,Dziwne rozmowy” – https://www.youtube.com/watch?v=jI9trIb3NJQ

24.03. wtorek

Zagadki dla maluchów – rozwiązywanie zagadek:

Choć ma skrzydła,

nie potrafi fruwać wcale.

Za to co dzień znosi jajko

i gdacze wspaniale. (kura)

Chodzi po podwórku

różowy grubasek.

Lubi w brudnym błocie

pochlapać się czasem. (świnia)

Choć jest duża i rogata,

nie musisz uciekać.

Kiedy dasz jej smacznej trawy,

ona da ci mleka. (krowa)

Chętnie po łące skacze i biega,

a jego synek to mały źrebak. (koń)

Czasem włazi gdzieś wysoko,

żeby mieć na wszystko oko.

Gdy chce zapłać mysz malutką,

to zakrada się cichutko. (kot)

„Na wiejskim podwórku” – zabawa dydaktyczna.Rozmowa na podstawie obrazka wiejskiego podwórka, na którym widać: kurnik, stajnię, budę. Próby podawania nazw domów zwierząt i dopasowywania zwierząt: kury, kogut – kurnik; koń – stajnia; pies – buda.

„Domy zwierząt” – zabawa konstrukcyjna. Budujemy z klocków małą zagrodę dla zwierząt – zabawek  lub konstruujemy z wykorzystaniem , np. krzeseł,  zagrodę wiejską, w której dziecko będzie się mogło pobawić.

25.03. środa

,,Zabawa w rymy” – zabawa podczas słuchania wiersza M. Strzałkowskiej. Dziecko naśladuje

głosy zwierząt z wiejskiego podwórka – w momentach, w których przerywamy recytację:

Raz wybuchła na podwórku awantura,

bo zginęły pewnej kurze cztery pióra!

Kura gdacze,

kaczka… (kwacze)

krowa… (ryczy)

świnia… (kwiczy)

owca… (beczy)

Koza… (meczy)

a na płocie przy chlewiku

kogut pieje: kukuryku!

Gdy już każdy wrzasków miał powyżej uszu,

ze stodoły wyszło pisklę w pióropuszu.

Odnalazła kura pióra i umilkła awantura,

a pisklęciu się dostała niezła bura.

„Na wiejskim podwórku” – zabawa muzyczno-ruchowa.

Dziecko porusza się w rytm, który wystukujemy, na przerwę, dziecko zatrzymuje się. Rodzic mówi nazwę wybranego zwierzęcia. Dziecko naśladuje sposób poruszania się i dźwięk, jaki wydaje to zwierzę.

,,Głosy zwierząt”-zagadki słuchowe. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie, co to za zwierzę, którego dźwięk naśladuje rodzic.

26.03. czwartek

„Rodzina zwierząt” – zabawa dydaktyczna. Pokazujemy obrazki przedstawiające zwierzęta z wiejskiego podwórka: krowę, świnię, kurę, konia, cielaka, źrebaka, kurczaka, prosiaka. Nazywamy dorosłych osobników i ich dzieci, np. koń- źrebak.

Przeliczamy zwierzęta, utrwalamy liczenie co najmniej do 5. Jeśli dziecko sprawnie liczy, wówczas możemy nazywać liczebniki porządkowe, np. pierwsza kurka, druga kurka….Zawsze staramy się liczyć z dzieckiem na konkretach, wykorzystajmy do tego zakrętki z butelek, wykałaczki, itp.

W naukę liczenia włączamy również zmysł słuchu. Ile razy uderzyłam łyżką w garnek? Ile razy klasnęłam….

,,Przyczepianie klamerek” Na kartonie rysujemy np. serduszka. Zadaniem dziecka jest przyczepienie tyle klamerek bieliźniarskich ile jest serduszek ( w granicy 5).

,,Kogut”- praca plastyczna. Zachęcamy do wykonania z dzieckiem pracy plastycznej. Można również wykleić sylwetę podartymi kawałkami kolorowego papieru ( niech dziecko samo podrze kawałki papieru, ewentualnie pokulkuje krepinę i nią wyklei sylwetę zwierzątka).

FB_IMG_1577292968113 (3)
,,Jajka”- praca plastyczna. Dziecko formuje z plasteliny lub masy solnej,,jajka”.

Masa solna przepis: po 1 szklance mąki i soli, ½ szklanki wody. Wodę dolewamy stopniowo. Do masy można dodać barwnik- farbę lub olejek zapachowy.

27.03. piątek

,,Stary Donald farmę miał” – zabawa naśladowcza. Dzieci naśladują odgłosy wydawane przez zwierzęta występujące w piosence – https://www.youtube.com/watch?v=KITSIpt5GzA

„Karmimy kurki” – zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniem prawidłowego toru oddychania. Rozkładamy w wyznaczonym miejscu puste talerzyki i obok talerzyki z kuleczkami papierowymi oraz słomki Dziecko swobodnie biega przy dźwiękach muzyki. Gdy muzyka ucichnie, na hasło: Ziarenka dla kurek dziecko podbiega do miejsca, gdzie są słomki. Zadaniem dziecka jest przeniesienie papierowych kuleczek za pomocą słomek do pustych talerzyków. Trzeba pokazać dziecku, jak wykonać to ćwiczenie z jednoczesnym zachowaniem prawidłowego toru oddychania.

Język angielski:  Nazywamy i utrwalamy słówka:

– kolory- colors: red, green, yellow, blue, pink, orange

– nazwyzwierząt: cat, dog, sheep, cow, horse, pig

Ciekawe pomysły do zabaw z dziećmi https://mojedziecikreatywnie.pl

Pozdrawiamy serdecznie
Nauczycielki gr. II „Kangurki”

Materiał do pracy z dziećmi w dniach 16.03 – 20.03.2020 r.

W związku z zaistniałą sytuacją prosimy rodziców o utrwalanie wspólnie z dziećmi tekstów wierszy, rymowanek, piosenek.

Przesyłamy również propozycję kolorowanek o tematyce wiosennej (ćwiczymy motorykę małą).

Przypominamy, że 21.03 witamy nową porę roku – wiosnę. Zachęcamy, aby tego dnia założyć element garderoby w kolorze zielonym.

Zachęcamy również do obserwacji zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadchodzącą porą roku ( wystarczy wyjrzeć przez okno bądź wyjść na balkon).

Wspaniałą propozycją na wspólne spędzenie czasu z dzieckiem są zabawy sensoryczne, takie jak np.: nawlekanie makaronu na sznurek, wyrabianie i ugniatanie ciasta, poszukiwanie skarbów (np. drobnych zabawek) w pudle wypełnionym ryżem lub piaskiem, chodzenie boso po powierzchni o różnych właściwościach ( mogą to być kawałki tkanin – wełna, jedwab, futerko, płótno, papiery – ścinki gazet, grubszy karton, bibuła, tacki wypełnione cienką warstwą kaszy albo ryżu).

Podajemy również  propozycję zabaw ruchowych z dziećmi, które na pewno dostarczą wszystkim domownikom wiele radości:

  • Przeprawa przez rzekę” – należy wyobrazić sobie, że przez pokój przepływa rzeka. Długi rwący potok rozciąga swoje brzegi od stołu, aż do kanapy, lub od ściany do ściany, w zależności od rozkładu mieszkania. Trzeba przejść na drugą stronę skacząc po kamieniach, ale tak, aby nie wpaść do wody. Czym są kamienie? Poduszkami, jaśkami, lub innymi kawałkami materiału. Rozłożyć po podłodze tak, aby przejście po nich nie było zbyt łatwe, a po każdym razie zmieniać ustawienie „kamieni”.
  • Tor przeszkód”- do wykonania toru wykorzystujemy to co mamy w domu. Mogą to być, np. wielkie kartony, przez środek których trzeba się przeczołgać, poduszki, po których trzeba skakać, butelki, które należy omijać.
  • „Mały ninja”- należy zaplątać sznurek czy włóczkę o stół i krzesła, by stworzyć niełatwy do przejścia tor (sprawdzić wcześniej jak to działa). Ćwiczenie wymaga skupienia, precyzji i trochę gimnastyki. Układ wiązania sznurka można zmieniać zaczepiając w różny sposób.
  • Skocz do mety”- w gry planszowe można grać nie tylko przy planszy! Wystarczy kostka do gry, dwa sznurki na podłodze oznaczające na start, metę i można zaczynać.

 RYMOWANKA UTRWALAJĄCA PORY ROKU

Wiosna, lato , jesień, zima i od nowa się zaczyna.

 „Porządki” –wiersz

– Co robisz, szpaczku?-
pyta wiewiórka.
– Wyrzucam z budki
trawę i piórka.

Wyrzucam śmieci
z zeszłego roku.
Chcę mieć na wiosnę
czyściutki pokój.

,,My jesteśmy krasnoludki” – piosenka

My jesteśmy krasnoludki,
Hopsa sa, hopsa sa!
Pod grzybkami nasze budki,
Hopsa sa, hopsa sa!

Jemy mrówki, żabie łapki,
Oj tak, tak, oj tak, tak!
A na głowach krasne czapki,
To nasz znak, to nasz znak!

Gdy kto zbłądzi, to trąbimy:
Tru tu tu, tru tu tu!
A gdy zaśnie, to uśpimy:
Lu, lu, lu, lu, lu, lu.

Gdy kto skrzywdzi krasnoludka,
Oj, jojjoj, oj jojjoj!
To zapłacze niezabudka:
Oj, jojjoj, oj jojjoj!

,,Kwiaty na łące”– piosenka

Rosną sobie kwiatki na łące, na łące,
Maki, chabry i goździki pachnące.
Maki, chabry i goździki pachnące.

Nazbieramy kwiatków, kwiateczków, kwiateczków,
Nasplatamy, nazwijamy wianeczków.
Nasplatamy, nazwijamy wianeczków.

ĆWICZENIA ODDECHOWE.

W dzień i podczas snu dziecko powinno oddychać nosem. Taki tor oddechowy zapewnia właściwy rozwój aparatu artykulacyjnego. Nieprawidłowe oddychanie wpływa niekorzystnie na wymowę.

Oddychanie przez usta powoduje, że powietrze przepływające ponad językiem utrudnia jego właściwą pionizację. Dziecko ma w związku z tym problemy z artykulacją głosek wymagających podniesienia czubka języka /sz, ż, cz, dż, l, r/.

W czasie mówienia powietrze wdychane jest głównie ustami a wydychane ustami lub nosem, w zależności od wypowiadanych dźwięków. Prawidłowy oddech podczas wypowiedzi to rytmiczny szybki wdech wykonany bez podnoszenia ramion i powolny, długi wydech, podczas którego odbywa się wypowiedź.

Dzieci mające kłopoty z prawidłowym gospodarowaniem powietrzem mówią niewyraźnie, nawet jeśli nie mają zaburzeń artykulacyjnych. Zacinają się przy mówieniu, przerywają kwestie w najmniej spodziewanym momencie, “połykają” końcówki wyrazów. Mówią za głośno lub zbyt cicho.

Celem ćwiczeń oddechowych jest:

  • poszerzenie pojemności płuc,
  • wzmocnienie mięśni biorących udział w oddychaniu,
  • wyrobienie toru oddechu przeponowego,
  • odróżnienie fazy wdechu i wydechu,
  • wyrobienie umiejętności szybkiego, pełnego wdechu i wydłużonej fazy wydechowej,
  • dostosowanie długości wydechu do czasu trwania wypowiedzi,
  • zsynchronizowanie pauz oddechowych z treścią wypowiedzi.

Ćwiczenia oddechowe wykonujemy:

  • w przewietrzonym pomieszczeniu
  • przed jedzeniem lub 2–3 godziny po posiłku
  • systematycznie 2–3 razy dziennie przez ok. 2–3 min
  • przedłużanie wydechu nie może być zbyt długie, bo może opróżnić płuca z tzw. „powietrza zapasowego”

Ćwiczenia oddechowe rozpoczynamy od ćwiczeń, w czasie których dziecko powinno jedynie bawić się oddechem. Stopniowo przechodzimy do ćwiczeń trudniejszych, a więc ćwiczeń oddechowych połączonych z elementami gimnastyki całego ciała lub ćwiczeniami fonacyjnymi. Nowe elementy wprowadzamy, gdy dziecko opanowało wcześniejsze etapy kontroli oddechu.

Każde dziecko ma własny indywidualny rytm oddechu, inną pojemność płuc. Dlatego ćwiczenia te każde dziecko wykonuje zgodnie ze swoimi możliwościami.

ZESTAW ĆWICZEŃ USPRAWNIAJĄCYCH PRAWIDŁOWY ODDECH

  1. Chłodzenie gorącej zupy.
  2. Wąchanie kwiatów, zapachów, potraw, kosmetyków.
  3. Chuchanie na złączone dłonie.
  4. Zdmuchiwanie kropli deszczu, płatków śniegu, piórek, listków.
  5. Nadmuchiwanie balonów.
  6. Nabieranie powietrza nosem przy zamkniętej buzi i wypuszczanie przy jednoczesnej artykulacji głoski np. /s/ lub /f/.
  7. Zdmuchiwanie chrupek, piłeczek, kawałków waty z gładkiej a następnie szorstkiej powierzchni.
  8. Dmuchanie na płomień świecy tak, aby go nie zgasić.
  9. Dmuchanie na styropianowe zabawki pływające po wodzie .
  10. Puszczanie baniek mydlanych. Dmuchamy na zmianę:

długo – krótko – jak najdłużej

słabo – mocno – jak najmocniej (gotuje się, kipi)

  1. Dmuchanie na wiatraczki, w gwizdki.
  2. Dmuchanie na paski papieru lub wycięte z kolorowego papieru zabawki (zwierzęta, kwiatki, listki, gwiazdki itp.) umieszczone na nitkach i umocowane na stelażu, tak aby jak najdłużej utrzymały pozycję wychylną.
  3. Dmuchanie na kartkę papieru/ gazety tak aby kartka papieru się wychyliła.
  4. Oddychanie w pozycji leżącej z zabawką ułożoną na brzuchu (“Kołysanka”).
  5. Naśladowanie na jednym wydechu śmiechu różnych osób np. dziewczynka: hi, hi, hi, chłopiec: ha, ha, ha, staruszka: he, he, he, mężczyzna: ho, ho, ho.
  6. Zabawy fonacyjne samogłoskami aaa…, ooo…., uuu…, eee.., yyy …, iii …
  7. Łączenie samogłosek w pary, po trzy aż do sześciu: aaauuu, aaaooouuu itp.
  8. Liczenie na jednym wydechu 1, 2, 3, 4, 5….
  9. Wyliczenie na jednym oddechu jak najwięcej wron :

„Jedna wrona bez ogona
druga wrona bez ogona
trzecia wrona bez ogona …..

Pliki do pobrania:
kolorowanka kwiaty
ptaszek
tęcza
wiosenne kwiaty
wiosna

                               POZDRAWIAMY I ŻYCZYMY DUŻO ZDROWIA
Nauczycielki gr. II „Kangurki”

WIERSZYK

Niech złota rybka, choć jeszcze mała,

Będzie życzenia dziadkom spełniała,

Niech pływa rybka w przejrzystej wodzie

I trzy życzenia niech spełnia co dzień.

 

PIOSENKA ,,JESTEM ZŁOTĄ RYBKA”

  1. Jestem złotą rybką dla babci i dziadka.

Spełniam ich życzenia, bo to sprawa łatwa.

Ref.  Na, na, na, na….

spełniam ich życzenia bo to sprawa łatwa. /2x

  1. Dam im gwiazdkę z nieba na małym obrazku.

Zrobię czary mary by nabrała blasku.

Ref.  Na, na, na, na

zrobię czary mary by nabrała blasku. /2x

  1. Potem ich zabiorę na spacer do lasu.

Bo na nudę ze mną nigdy nie ma czasu.

Ref. Na, na, na, na

bo na nudę ze mną nigdy nie ma czasu. /2x

 

WIERSZ

Dziadek i babcia para kochana

Zawsze wesoła i roześmiana

Oni dla wnuków zawsze czas mają

I za to wnuki ich tak kochają.

 

,,ZIMA’’– piosenka

1. Jak tu miło, jak wesoło

Płatki śniegu lecą w koło

Ref. Hop, sa, sa, hop, sasa, zatańcz z nami raz i dwa /2x

2. Zima zimna, zima białaŚniegiem dachy przysypała.

 

,,JAMNICZEK”piosenka

1. Popatrzcie na jamniczka

Wyturlał się z koszyczka

Zaczaił się na babcię

I porwał babci kapcie

Ref; A jak spał, a jak spał, taką grzeczną minę miał 2x

2. Poszarpał chustkę w róże

I  zrobił dwie kałuże

I moją nową lalkę

Zaciągnął pod wersalkę

3. A teraz gdzieś ucieka

I szczeka, szczeka, szczeka

Łapiemy więc jamniczka

Niech wraca do koszyczka

4. Pod stołem jest koszyczek

W koszyczku śpi jamniczek

Jamniczek sobie śpi, ciii

Jak się zbudzi będzie zły.

Szanowni Państwo.

Zgodnie z tym, o czym wspominałyśmy na zebraniu, podajemy teksty piosenek, które dzieci się uczyły.  Piosenki te można znaleźć na YouTube.  Zachęcamy do wyszukania ich i wspólnego śpiewania. Życzymy dobrej zabawy.

Spadła gruszka do fartuszka”        ( wierszyk)

Spadła gruszka do fartuszka

a z gruszką dwa jabłuszka.

A śliweczka spaść nie chciała,

bo śliweczka nie dojrzała.

,,Małe czerwone jabłuszko”     ( piosenka)

  1. Małe czerwone jabłuszko
    tańczy dziś pod drzewem z gruszką.
    Ref. Za rączki się trzymają
    i w koło obracają    (x2)
  2. Małe czerwone jabłuszko
    tańczy dziś pod drzewem z gruszką
    Ref. Jabłuszko podskakuje
    a gruszka przytupuje   (x2)
  3. Małe czerwone jabłuszko
    tańczy dziś pod drzewem z gruszką
    Ref. W rączki klaszcze jabłuszko
    razem z dojrzałą gruszką  (x2)

Miś w przedszkolu”    ( piosenka)

  1. Pewien bardzo mały miś

do przedszkola przyszedł dziś

i powiedział mi do  uszka,

że najlepiej jest w maluszkach.

  1. Pewien bardzo mały miś

do przedszkola przyszedł dziś

wszyscy bardzo Cię lubimy

popatrz misiu jak tańczymy.

„Wesołe przedszkole”    ( piosenka)

  1. Kiedy słońce świeci i gdy deszczyk pada.

Idzie do przedszkola wesoła gromada.

Tupią małe nóżki tupu, tupu, tup.

Raźno do przedszkola idzie mały zuch.

  1. Klocki, misie, lalki czekają od rana.

Uśmiechem nas wita pani ukochana.

Bawimy się zgodnie zawsze Ty i ja.

Tańczymy wesoło hopsa, hopsa, sa.

  1. A gdy usiądziemy wszyscy na dywanie,

to nasze kółeczko zmienia się w słoneczko.

Śpiewamy piosenki tra la lalala.

Wesoło w przedszkolu mija zawsze czas.

,,Dzieci i światła”  ( piosenka)

  1. Po ulicach auta pędzą w różne strony.
    Uważajcie dzieci na światło czerwone.

Refren:   Razem z mamą muszę stanąć,
kiedy światło jest czerwone.
A na drugą przejdę stronę
przy świetle zielonym.

  1. Już hamują z piskiem auta rozpędzone,
    bo na dzieci mruga światełko zielone.
  1. Auta mkną po jezdni, chodnik jest dla dzieci.
    Patrzcie jakie światło przed wami się świeci.