Informacje dla rodziców


Kochani Rodzice!  Kochane Pszczółeczki!

Za nami kolejny tydzień kwarantanny. Mamy nadzieję, że Wszyscy jesteście zdrowi, macie siły i zapał do zabawy i pracy. Przed nami wyjątkowy tydzień – Wielki Tydzień przygotowujący nas do Świąt Wielkiej Nocy. Wielkanoc w polskiej kulturze to czas otuchy i nadziei. Czas odradzania się wiary w siłę Chrystusa i drugiego człowieka. Z tej okazji chciałybyśmy Wszystkim przekazać nasze życzenia:

Życzymy, aby Święta Wielkanocne przyniosły radość oraz wzajemną życzliwość.
By stały się źródłem wzmacniania ducha.
Niech Zmartwychwstanie, które niesie odrodzenie, napełni Was pokojem i wiarą,
niech da siłę w pokonywaniu trudności i pozwoli z ufnością patrzeć w przyszłość…

MATERIAŁY  DO PRACY Z DZIEĆMI   06.04. – 10.04.2020.

Temat tygodnia: „Wielkanoc”.

Propozycje zajęć i zabaw na kolejne dni tygodnia:

Poniedziałek    06.04.2020

Jak przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych?
Proszę o przeczytanie dzieciom opowiadania „Bajeczka wielkanocna” A. Galicy – załącznik
Po przeczytaniu opowiadania proszę spytać dzieci: Kogo obudziło wiosenne słonko i dlaczego? Warto sprawdzić czy dzieci zapamiętały w jakiej kolejności słonko budziło kolejnych bohaterów (dziecko może spróbować narysować swoją odpowiedź – w ten sposób rozwijamy nie tylko umiejętność słuchania ze zrozumieniem ale także umiejętności rysunkowe).
Nawiązując do treści opowiadania rozmawiamy też z dziećmi w jaki sposób my przygotowujemy się do świąt (porządki, zakupy, przygotowywanie świątecznych ozdób i potraw). Przy tej okazji warto ustalić plan obowiązków na tydzień, tak by włączyć dzieci w nasze przygotowania.

Zagadki wielkanocne
Zachęcając do rozwiązywania kolejnych zagadek również możemy poprosić, by dzieci rysowały swoje odpowiedzi. – załącznik

Odszukaj jajka – ćwiczenie graficzne rozwijające spostrzegawczość.załącznik 

Wtorek    07.04.2020

Tradycje Świąt Wielkanocnych
Proszę o przeczytanie dzieciom opowiadania „Wielkanocny zajączek” P. Wilczyńskiego – załącznik
Po przeczytaniu opowiadania porozmawiajmy z dziećmi o zwyczajach i obrzędach związanych ze świętami. Dzieci powinny wiedzieć:

– Skąd obrzęd Niedzieli Palmowej?

– Z czego robi się dzisiaj palmy?

– Jak obchodzimy poszczególne dni Wielkiego Tygodnia?

– Co wkładamy do koszyczka – święconki i dlaczego?

– Kiedy składamy sobie życzenia?

– Czym jest niedziela Zmartwychwstania?

– Co to jest Śmigus Dyngus?

Znajdź pisankęćwiczenie graficzne – załącznik
Polecenie do ćwiczenia: Odszukaj pisankę wyglądającą dokładnie tak samo jak ta, którą trzyma Jacek. Otocz ją pętlą. Pokoloruj pozostałe pisanki.

Wielkanocne zwierzątko – praca plastyczno – techniczna.
Zwierzątka wykonane z rolek po papierze toaletowym. Dzieci mogą wykorzystać takie materiały dekoracyjne, które mają dostępne w domu.
http://crayonka.blogspot.com/2012/04/wielkanocne-zwierzatka-z-rolek.html

Środa    08.04.2020

Koszyk wielkanocny
Przeczytajcie proszę dzieciom wiersz „Koszyczek wielkanocny” – załącznik.
Po przeczytaniu wiersza porozmawiajcie z dziećmi na temat tego, co w wierszu znajdowało się w koszyku. Co jeszcze możemy do niego włożyć? Kiedy święcimy pokarmy w koszyku? Co symbolizują?

Koszyczki, z którymi idziemy do kościoła dzień przed Wielką Nocą, w celu poświęcenia pokarmu, przybierają różnorodne formy. Każdy przyozdabia święconkę według własnego uznania. Jednak, bez względu na wygląd, zawartość koszyczka zawsze jest bardzo podobna. Na jego podstawowe wypełnienie składa się 7 produktów: jajka, sól i pieprz, chleb, wędlina, chrzan, baranek i słodka babka. Wszystkie te symbole świąt wielkanocnych mają swoje konkretne znaczenie nierozerwalnie związane z religią chrześcijańską:

jajka – jest to najważniejszy symbol wielkanocny, ponieważ oznacza triumf życia nad śmiercią i początek nowego życia, a więc jest ściśle związany ze Zmartwychwstaniem Jezusa. Oprócz kolorowych pisanek, bardzo ważne jest włożenie do koszyczka przynajmniej jednego świeżo ugotowanego jajka, którym należy się podzielić ze wszystkimi domownikami podczas uroczystego śniadania wielkanocnego, podobnie jak robi się to opłatkiem w trakcie wigilii Bożego Narodzenia;

pieprz i sól – symbolizują oczyszczenie, prawdę i życie w prostocie. Dodatkowo, sól chroni jedzenie przed zepsuciem;

chleb – włożony do święconki ma zapewnić dobrobyt i pomyślność, a jego najważniejsze znaczenie jest związane z Chrystusem pojmowanym jako chleb życia dla chrześcijan;

wędlina – oraz kiełbasa symbolizują zdrowie, płodność i dostatek materialny;

chrzan – to symbol zdrowia i siły fizycznej, ale też skojarzenie z goryczą w kontekście gorzkiej męki Chrystusa na krzyżu;

słodka babka – albo kawałek innego ciasta symbolizuje ogólnie pojęte umiejętności i doskonałości.

baranek – jest ważnym symbolem dla chrześcijan, ponieważ oznacza odkupienie grzeszników i przezwyciężenie zła. Najczęściej jest w postaci słodkiej figurki, czekoladowej albo cukrowej. Można też spotkać baranki wykonane z masła;

Święconka – praca plastyczna – załącznik.
Polecenie: Narysuj koszyk po śladzie. Postaraj się zrobić to jak najdokładniej (najlepsze byłyby do tego flamastry). Następnie odszukaj w gazetkach promocyjnych (lub innych dostępnych materiałach) produkty, które powinny znaleźć się w Święconce. Wytnij je i przyklej w koszyku. Możesz też dokleić lub dorysować inne ozdoby wielkanocne obok koszyka.

Kolorowanka  – załącznik
Kolorowankę dzieci mogą pokolorować w dowolnym momencie, warto jednak przypomnieć im o tym, by zrobiły to dokładnie i starannie. Proszę też zwrócić uwagę na właściwy sposób trzymania kredki podczas kolorowania.

Czwartek   09.04.2020

Wielkanocne potrawy
Porozmawiajcie z dziećmi na temat tradycyjnych polskich potraw świątecznych (najlepiej przy ich wspólnym przyrządzaniu). Ponieważ jednym z głównych symboli Świąt Wielkanocnych są pisanki, warto poświęcić czas na ich przygotowanie. Jest wiele technik wykonania pisanki. Oto kilka z nich.
https://www.mjakmama24.pl/mama/imprezy/pomysly-na-pisanki-6-najciekawszych-pomyslow-na-pisanki-inspiracje-aa-pwGZ-f8Ge-vj4i.html

Najważniejsze, by dzieci jak najwięcej robiły same – tylko wtedy będą miały okazję rozwinąć własne umiejętności i odczuć satysfakcję z efektu swojej pracy.

wielkanocne pisanki – załącznik
Przeczytajcie dzieciom wiersz „Wielkanocne pisanki” D. Niemiec. Na podstawie wiersza i tekstu poniżej wyjaśnijcie dzieciom na czym polegają „wybitki”. Może uda Wam się pobawić w tą zabawę w Wielkanocną Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego.

Stół Wielkanocny – karta pracy – załącznik
Polecenie: Nazwij rzeczy na obrazkach znajdujące się na górze kartki. Nazwy podziel na sylaby, policz liczbę sylab na palcach. Przyjrzyj się białym pustym miejscom na stole – nazwij ich kształty. Wytnij obrazki z góry kartki i wklej w odpowiednie miejsca na stole. (Jeśli nie możesz wyciąć obrazków połącz je linią z właściwym miejscem na stole).

Piątek   10.04.2020

Co przydarzyło się zajączkowi?  – Historyjka obrazkowa – załącznik
Poproście, by dzieci przyjrzały się historyjce obrazkowej i zastanowiły się w jakiej kolejności powinny być ułożone obrazki. Mogą nad każdym obrazkiem narysować kropki zgodnie z kolejnością. Mogą wyciąć obrazki i nakleić je w kolejności, np. w formie książeczki do opowiadania. Następnie poproście by dzieci opowiedziały przygodę zajączka zachęcając do budowania pełnych zdań i uwzględniania jak największej ilości szczegółów. By je zmotywować, możecie zapisywać ich słowa pod obrazkami – w ten sposób powstanie Wielkanocna książeczka.

Połącz w pary – zadanie matematycznezałącznik
Polecenie: Połącz w pary takie same zajączki – jeden patrzy się w prawą stronę, drugi taki sam w lewą stronę. Każdą parę połącz innym kolorem. Czy wszystkie zajączki znalazły parę? Policz wszystkie zajączki i pod spodem narysuj tyle marchewek, żeby każdy zając dostał po jednej.

Pozdrawiamy
Nauczycielki grupy III

DRODZY RODZICE

MATERIAŁY  DO PRACY Z DZIEĆMI 30.03. – 03.04.2020.

Temat tygodnia: „Praca rolnika”.

Dziecko jest ciekawe świata i rozwój jest dla niego czymś naturalnym. To, czy będzie miało w przyszłości odwagę, by nadal podejmować wyzwania, narażając się na ewentualną porażkę, zale­ży od jego doświadczeń w dzieciństwie, między innymi od tego, jaki rodzaj motywacji się u niego wykształci. Motywacja zewnętrzna wynika z tego, co dzieje się wokół – dana osoba podejmuje działanie, bo musi (np. w przeciwnym razie zostanie zwolniona z pracy). W przypadku motywacji wewnętrznej działanie wynika z decyzji (chęci), nie z przymusu. Bardzo ważne jest, by na wyzwania, przed którymi staje dziecko, nie reagować lękiem. Chwaląc syna czy córkę, dobrze jest mówić o swoich uczuciach, na przykład „cieszę się, że tak pięknie zaśpiewałaś”. To buduje poczucie sprawstwa – dziecko widzi, że jego działania mają wpływ na innych. Dobrze jest, jeśli Wasze relacje oparte są na autonomii (decydowanie o sobie w możliwym w danym wieku zakresie), współpracy i akceptacji młodego człowieka takim, jakim jest. Ważne, by dziecka nie porównywać z innymi, nie straszyć ani nie oceniać.

W tym tygodniu zajmiemy się  pracą rolnika.. Dzieci dowiedzą się, jak bez­piecznie się zachowywać podczas pobytu na wsi. Dowiedzą się  o obowiązkach związanych z posia­daniem zwierząt i o tym, co jedzą poszczególne zwierzęta żyjące na wsi. Możecie Państwo zasiać rzeżuchę i wspólnie  ob­serwować jej wzrost, dzięki czemu dziecko pozna cykl rozwoju roślin. Alternatywą rzeżuchy może być fasola, którą kładziemy na mokrej  wacie.

Poniedziałek 30.03.2020

„Z wizytą u babci i dziadka na wsi” – proszę o rozmowę na temat bezpieczeństwa na wsi oraz obowiąz­ków związanych z posiadaniem zwierząt na podstawie doświadczeń dzieci.

Rodzic. zadaje dziecku  pytania: Czy było kiedyś na wsi? Jakie zwierzęta można tam spotkać? Na co trzeba zwracać uwagę, gdy podchodzi się do zwierząt? Czy można podchodzić do zwierząt, których się nie zna? Czy można podchodzić do zwierząt od tyłu? Czy mieliście kiedyś jakąś przy­godę związaną ze zwierzętami na wsi? Przy rozmowie można wykorzystać  zdjęcia wsi i zwierząt gospodarskich – załącznik 

Jarzynowy wóz – piosenka

sł. Maria Szypowska, muz. Edward Pałłasz

Ref.: Jechał, jechał wóz,

smaczne rzeczy wiózł,

tur, tur, tur, turkotał,

smaczne rzeczy wiózł.

Tu marchew czerwona,

kapusta zielona,

rzodkiewek różowe kuleczki,

w słonecznym kolorze słonecznik.

Ref.: Jechał, jechał wóz…

Tu strączki fasoli

i bobu do woli,

szpinaku zielona tam fura,

i burak pąsowy jak burak.

Ref.: Jechał, jechał wóz…

 Link  do piosenki      https://www.youtube.com/watch?v=Ka2aezmtr90

– Omówienie treści piosenki.

Rodzic. zadaje  pytania: Co wiózł wóz? Jak możemy to nazwać jednym słowem?

– Nauka piosenki: powtarzanie słów w rytm melodii piosenki, zaśpiewanie jej z podkładem muzycznym.

– Dziecko może podjąć próbę policzenia warzyw ,które znalazły się na wozie

„Czym nakarmię kota, a czym konia?” – pogadanka na temat pożywienia dla zwierząt.

Rodzic pyta dziecko: O czym trzeba pamiętać, gdy ma się zwierzę? (dziecko podaje swoje pomysły, R. nakierowuje wypowiedzi dzieci tak, aby padła odpowiedź, że najważniej­sze jest odpowiednie pożywienie) Czy wszystkie zwierzęta możemy karmić w ten sam sposób? – Pogadanka.

Rodzic czyta wiersz Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował Helena Bechlerowa i zadaje  pytania – załącznik

Następnie dziecko rozwiązuje kartę pracy: Połącz zwierzę z pokarmem –  załącznik

Wtorek 31.03.2020r.

 „Moja uprawa” – zasianie rzeżuchy/ lub fasoli.

Rodzic tłumaczy : Dzisiaj założymy swoje własne uprawy rzeżuchy. Możecie Państwo obejrzeć wspólnie z dzieckiem filmik https://www.youtube.com/watch?v=MfCoSQRMgfk Następnie objaśniacie, że będziecie wspólnie dokładnie obser­wować, jak z nasiona wyrastają małe korzonki. Następnie zobaczymy zielone kiełki.

 Dajemy dziecku  plastikowy talerzyk, kawałek waty i pół kubeczka wody. Dziecko układa grubą warstwę waty na talerzu. Rodzic nasypuje dziecku na dłoń nasiona rzeżuchy, dziecko zasiewa je równomiernie na wacie, następnie podlewa wodą z kubeczka i ustawia swoją uprawę na parapecie. Każdego dnia dziecko podlewa i obserwuje zmiany.

Barwna piłeczka .Do tej zabawy potrzebna jest tylko piłka i odrobina miejsca. Stajemy naprzeciwko dziecka i rzucamy piłką do siebie nawzajem, jednocześnie wypowiadając kolory. W momencie, kiedy padnie hasło „czarny” nie wolno jej złapać. Uczy to szybkiego podejmowania decyzji i wzmacnia refleks, dodatkowo rozwija coraz lepsze, aczkolwiek jeszcze nieperfekcyjne chwytanie.

Jarzynowy wóz – utrwalenie słów oraz melodii piosenki

Środa 1.04.2020

Obecna sytuacja w kraju dotycząca wirusa i ograniczeń wychodzenia z domu i przemieszczania się, może być okazją do pokazania dziecku , że chleb można upiec samemu.

Porozmawiajcie Państwo z dzieckiem skąd ich zdaniem bierze się chleb . Możecie wykorzystać rysunki – załącznik

Przepis na chleb – możecie wykorzystać inny jeśli macie już sprawdzony

Podczas wspólnego pieczenia możecie Państwo policzyć z dzieckiem ile mamy składników , misek , łyżek, pytać o kolory produktów

Składniki:1 kg mąki, 2 saszetki suchych drożdży, litr wody, 2 łyżki cukru, 1,5 łyżeczki soli, otrę­by, pestki słonecznika, pestki dyni, masło do posmarowania foremek, duża miska, duża łyżka do mieszania, 3 prostokątne formy, ściereczka

Rodzic przygotowuje składniki: 1 kg mąki, 2 saszetki suchych drożdży, litr wody, 2 łyżki cukru, 1,5 łyżeczki soli, otręby, pestki słonecznika, pestki dyni, masło do posma­rowania foremek, duża miska, duża łyżka do mieszania, 3 prostokątne formy, ściereczka. Dziecko wspólnie z rodzicem wsypuje  kolejne składniki do miski, dokładnie miesza łyżką wszystkie składniki. Zadaniem dzie­cka jest posmarowanie blachy i wysypanie jej otrębami. Dokładnie wymieszane ciasto Rodzic stawia w ciepłym miejscu i po (ok.) godzinie razem z dzieckiem przekłada je do wcześniej przygotowanych foremek. Zanoszą blachy z ciastem do kuchni. Chleb piecze się około godziny w temperaturze 180 C.

Po wystygnięciu zapraszamy na degustację. Dziecko może samo zaproponować co chce położyć na chleb samodzielnie upieczony

Ćwiczenia dla małych stupek- zabawy ruchowe

■ Podnoszenie różnych przedmiotów Maluch siedząc na krześle, podnosi paluszkami stóp różne przedmioty – miękką piłeczkę, kredkę, klocek, woreczek z grochem.

■ Darcie papieru na kawałeczki Podaj maluchowi chusteczkę papierową lub kawałek papierowego ręcznika. Poproś, aby stanął na nim i bosymi stopami podarł go na kawałeczki. Uwaga – nie używaj twardego papieru, np. takiego do drukarki – może pokaleczyć skórę! Ćwiczenie wykonuje się w pozycji stojącej.

■ Pisanie i rysowanie Twój maluch lubi rysować? Sprawdźcie, czy nóżkami zrobi to tak samo sprawnie, jak rączkami. Posadź go na krześle, daj mu kredkę lub ołówek do włożenia między duży i średni palec stopy, połóż pod stopami blok rysunkowy i poproś, żeby coś narysował. Na początek może to być coś łatwego, z liniami prostymi – domek, płot lub drabina.

■ Rytmiczne zginanie paluszków Poproś dziecko, aby siedząc na krześle ze stopami opartymi na podłodze, rytmicznie zginało palce stóp. Możecie zmieniać rytm zabawy – 5 razy zgina paluszki obu stóp razem, 5 razy tylko lewa stopa, 5 razy tylko prawa, a potem kilka razy naprzemiennie…

Czwartek 02.04.2020

„Jakie maszyny i urządzenia pomagają rolnikowi?” – rozmowa na temat pracy rolnika na podsta­wie zdjęć i doświadczeń dzieci.

Rodzic pyta dziecko: Jakie zna maszyny i urządzenia, które pomagają rolni­kowi w jego ciężkiej pracy? Dziecko wymienia nazwy maszyn. Rodzic rozkłada na dywanie zdjęcia, – załącznik wśród zdjęć m.in. traktor, kombajn zbożowy, silos, prasa belująca, pług, siewnik. Rodzic opowiada o maszy­nach rolniczych na podstawie poniższych informacji:

Kombajn zbożowy – jest maszyną, która ścina zboże, młóci je (czyli oddziela ziarno od kłosów). Na polu kombajn zostawia słomę, a ziarna zbóż zbiera i przesypuje do zbiornika przygotowanego przez rolnika.

Silos – to zbiornik do przechowywania ziarna, jednak zanim ono tam trafi, musi być bardzo dokład­nie wysuszone, bo inaczej szybko zapleśnieje.

Traktor – jest maszyną wielofunkcyjną. Po podłączeniu do niego innych urządzeń można go wyko­rzystywać przy różnych pracach.

Prasa belująca – służy do zbierania siana z pola i zwijania go w bele.

Pług – narzędzie do przekopywania ziemi po zimie, aby nie była zbyt twarda. Pług przygotowuje ją tak, aby można było w niej zasiać nowe nasiona.

Siewnik – maszyna do rozsiewania ziarna po polu

Następnie dziecko samo próbuje prawidłowo wymienić nazwy tych maszyn.

„Co zrobić, by sól była miałka?” – rozdrabnianie soli za pomocą moździerza kuchennego.

Siadamy z dzieckiem przy stole wyjmujemy moździerz kuchenny i sól gruboziarnistą. Rodzic mówi: Nie mamy w przedszkolu specjalistycznych maszyn rolniczych, które pomogłyby nam zemleć zboże na mąkę, ale spróbujemy rozdrobnić te kryształki soli na drobną sól kuchenną tak, aby była odpowiednia do solenia wszystkich potraw, na przykład jajka na miękko. Dziecko próbuje za pomocą moździerza rozetrzeć sól jak najdrobniej. Gdy skończy Rodzic. zbiera roztartą sól z moź­dzierza i zanosi do kuchni .

Zwracamy dziecku uwagę na bezpieczeństwo / nie wkładanie palca do moździerza.

Piątek 03.04.2020

„Kolory pór roku” – zabawa dydaktyczna z rymowanką.

Na środku dywanu leżą 4 kartki, a na każdej z nich kartka w innym kolorze: zielona (oznaczająca wiosnę), czerwona (oznaczająca jesień), biała (oznaczająca zimę) oraz żółta (oznaczająca lato). Rodzic recytuje rymowankę, zatrzymując się kolejno przy odpowiednich kartkach. Gdy podnosi kartkę do góry, dzieci powtarzają rymowankę.

Zieloną łąką idzie wiosna, jest kolorowa i radosna.

Żółte słońce mocno świeci, to jest lato, drogie dzieci.

Czerwień liści dookoła, to już jesień do nas woła.

Biało, biało, coraz bielej, to dzięki zimie jest weselej.

Za drugim razem Rodzic mówi początek rymowanki, dziecko dopowiada

Rodzic  zadaje pytanie: Jaką porę roku oznaczają kolory: zielony, żółty, czerwony, biały?

Wykonanie karty pracy – załącznik

W ramach utrwalenia pór roku proponuję piosenkę

Piosenka” Cztery pory roku” – załącznik

  1. Radosna Wiosna nas wita kwiatuszek drzewko zakwita wychodzą z ziemi robaczki liście wracają na krzaczki robi się ciepło i słonce świeci z domu na łąke wychodzą dzieci

Ref : cztery pory roku natura je zmienia robi hokuspokus

cztery pory roku natura je zmienia robi hokuspokus

  1. Nad wodą fajnie jest w lecie wakacje najlepsze na świecie piaskowe zamki robimy, po plaży boso chodzimy z drzewa zrywamy dojrzałe czereśnie letnie słońce już budzi nas wcześnie

Ref: cztery pory roku natura je zmienia robi hokuspokus

cztery pory roku natura je zmienia robi hokuspokus

III. Po lecie zawsze jest jesień kolory piękne nam niesie z góry spadają kasztany pełne kieszenie ich mamy zbieramy jagody i grzybki w lesie tak wiele radości nam daje jesień

Ref: cztery pory roku natura je zmienia robi hokuspokus

cztery pory roku natura je zmienia robi hokuspokus

  1. Mroźna juz nadchodzi zima i śnieżek padać zaczyna z niego robimy bałwanki potem idziemy na sanki z górki zjeżdżamy rzucamy śnieżkami na Mikołaja i święta czekamy

Ref: cztery pory roku natura je zmienia robi hokuspokus

 cztery pory roku natura je zmienia robi hokuspokus

Link do piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=69B_ZJ37PYw

W załączniku propozycje  „Zabawy z rolkami po ręcznikach papierowych” – załącznik

Pozdrawiamy
Nauczycielki grupy III

 Drodzy Rodzice!

Zdaję sobie sprawę, że sytuacja, w której wszyscy się znaleźliśmy jest diametralnie inna od dotychczasowej, ale mimo trudnego czasu spróbujmy znaleźć w niej jakieś pozytywy, chwile odpoczynku, zatrzymania się, refleksji, uśmiechu podarowanego najbliższym. Pamiętajmy, (choć to banał), że po nocy zawsze przychodzi dzień – trzeba tylko czasem dłużej poczekać. Pozdrawiam gorąco i życzę wytrwałości, odpowiedzialności za siebie i innych oraz bezcennych chwil spędzonych wspólnie z Rodziną.

Przesyłam materiał do pracy z dziećmi na kolejny tydzień.

Materiał do pracy z dziećmi w dniach 23.03 – 27.03.2020 r.

Tydzień – Zwierzęta na wiejskim podwórku.

W tym tygodniu chciałybyśmy, aby dzieci mogły przyjrzeć się nieco bliżej życiu na wsi. Część być może ma babcie i dziadków mających swoje gospodarstwo, a więc jakieś doświadczenia bezpośrednie. Większość jednak, mieszkając na stałe w dużym mieście, wie niewiele na ten temat.

Życie na wsi można przybliżyć im m.in. w oparciu o wiersz, pt. „Dzień na wsi”, Dominiki Niemiec – załącznik. Po przeczytaniu wiersza rozmawiamy z dziećmi o jego treści:

  • jakim miejscu była w wierszu mowa?
  • kogo trzeba zadbać w gospodarstwie?
  • Jak trzeba dbać o zwierzęta?
  • Dlaczego trzeba o nie dbać?
  • Czy praca na wsi jest łatwa/trudna? Dlaczego?

W oparciu o ten wiersz i planszę 1 – załącznik poprośmy, by dziecko nazwało zwierzęta dorosłe, a z Państwa pomocą również ich młode. Podzielmy wszystkie te nazwy razem z dzieckiem na sylaby (dzieci sylabizując pokazują sylaby na placach – to ułatwia ich liczenie).

Możemy wykorzystując planszę 2  załącznik (lub inne dostępne materiały) poszerzyć wiedzę dziecka na temat zwierząt hodowlanych. Wyjaśnijmy im przy tej okazji samo pojęcie – HODOWLANE – czyli takie, które człowiek hoduje w określonym celu.

Wykorzystując podpisy – nazwy zwierząt dorosłych plansza 3 – załącznik, zwróćmy uwagę dzieci na te, które zaczynają się tą samą literą K (dzieci mogą na planszy otoczyć tą literę pętlą lub poszukać jej np. w książce). Wymawiając nazwy tych zwierząt zachęcamy, by dzieci wysłuchały tą głoskę – prosimy, by klasnęły jeśli usłyszą ją na początku lub nie klaskały, gdy słowo zaczynać się będzie inną głoską. Potem możemy napisać dużą literę K drukowaną i poprosić, by dziecko wykleiło ją małymi kulkami plasteliny (świetne ćwiczenie wzmacniające dłonie).

Rozwijając myślenie możemy zachęcić dzieci do rozwiązywania zagadek związanych z tematem – załącznik.

Ćwicząc myślenie, pamięć i rozwijając wyobraźnię możemy pobawić się z dziećmi wierszem „Czarna krowa” Natalii Usenko – załącznik. Dzieci słuchając wiersz mogą wskazać ilustrację do właściwego fragmentu. Chciałabym też, by nauczyły się tego wiersza na pamięć. Mogą też, zgodnie z treścią wiersza pokolorować, pomalować lub wykleić krowę.

Ostatnią propozycją jest opowieść ruchowa KOGO SPOTKAM NA WSI?, czyli opowiadanie, podczas którego dzieci mogą pokazywać to co usłyszą (ruchem, gestem, głosem). Po zabawie możemy porozmawiać z dziećmi na temat tego, gdzie mieszkają zwierzęta hodowlane – wprowadzamy nazwy: obora, stajnia, chlew, kurnik (pamiętajmy o dzieleniu nazw na sylaby i pokazywaniu ich na palcach) – załącznik.

ZABAWY RUCHOWE

UTRWALENIE WIADOMOŚCI

Pozdrawiamy serdecznie
Nauczycielki grupy III

SZANOWNI PAŃSTWO – RODZICE

W związku z zaistniała sytuacją, proponujemy wykorzystanie kwarantanny jako czas spędzony w gronie rodziny, ale jednocześnie czas wykorzystany efektywnie. Zachęcamy do rozmów z dziećmi, do tego aby znaleźć czas na wspólne czytanie , wspólną zabawę. Pomoże to w rozwijaniu umiejętności Państwa dzieci: wzbogaci słownictwo, pomoże rozwijać u nich koncentrację i umiejętność skupiania uwagi. Są to cechy, które pomogą w nauce w  przedszkolu i szkole, ale również są potrzebne ludziom wkraczającym w dorosłe życie.

Materiał do pracy z dziećmi w dniach 16.03 – 20.03.2020 r. Tydzień – Witaj, wiosno!

Obecny tydzień jest  czasem witania wiosny. Zachęcamy Państwa do rozmowy na temat wiosennych barw, dźwięków, zapachów, smaków na podstawie doświadczeń dzieci. Można wyjść na balkon lub na podwórko.

Wskażcie dzieciom jak   poznać wiosnę różnymi zmysłami – poprzez kolory, zapachy (zapach ciepłego wiatru, padającego deszczu, kwitnących kwiatów, drzew, krzewów, świeżej ziemi, świeżej trawy), dźwięki (gwizdy szpaków, kosów, śpiew słowików, bociani klekot, rechotanie żab, szum wiosennego deszczu) i smaki (świeże nowalijki: ogórki, koperek, dym­ka, szczypior, szpinak, marchewka, sałata, rzodkiewka).

Po przeczytaniu dziecku opowiadania Hanny Łochockiej Jak choruje Elemelek, jak go leczą przyjaciele? załącznik. Porozmawiajcie Państwo, w jaki sposób można domowymi sposobami zapobiegać chorobom i jak je le­czyć, co należy jeść, by być zdrowym.

Wspólny posiłek może być przyczyną do dyskusji z dzieckiem, co należy jeść, by być zdrowym. Właściwe odżywianie pomaga dziecku prawidłowo się rozwijać, a zdrowe nawyki z dzieciństwa zaprocentują w dorosłym życiu. Dlatego je tak istotne jest to, co Wasz syn lub córka jada, a także jak często i w jaki sposób. Posiłki powinny być spożywane regularnie, 4–5 razy dziennie, a ostatni 1–2 godziny przed snem. Ważne jest, by nie pozwalać dziecku na podjadanie między posiłkami – w przeciwnym razie będzie za mało czasu na strawienie pokarmu, a dziecko nie będzie głodne, gdy nadejdzie pora jedzenia. Trzeba pamiętać, że organizm traktuje jako pożywienie również soki (które zawierają kalorie), dlatego do gaszenia pragnienia między posiłkami należ podawać dziecku wodę (może mieć różną temperaturę), ewentualnie niesłodzone herbatki. W czasie jedzenia nie powinno się chodzić po pokoju czy oglądać filmów – zdrowsze jest zajmowanie się w tym czasie wyłącznie tym, co leży na talerzu. Jedzenie powinno być lekkostrawne i nie należy go dosładzać. Lepiej zachęcać dziecko do próbowania nowych potraw i kończenia posiłku, niż je do tego zmu­szać, warto też pamiętać, że jego żołądek jest dość mały, więc dziecko nie potrzebuje jeść tyle, co dorosły. W zdrowym odżywianiu, podobnie jak w innych dziedzinach życia, bardzo ważny jest przykład rodziców.

Proponuję  rozpoznawać wybrane owoce i warzywa za pomocą smaku( próba podania prawidłowej nazwy , opisania smaku, wyglądu), możecie wspólnie zrobić  sałatki: owocową
i jarzynową.

Pokażcie dzieciom, jak wyglądają ptaki: bocian, kos, kukułka, jaskółka, czapla, skowronek, próbowaliśmy naśladować odgłosy oraz sposób poruszania się niektórych z nich. Rozmawialiśmy o tym, jakie ptaki wracają do nas wiosną. Zdjęcia ptaków możemy pokazać w książce( jeśli taką posiadamy) lub poszukać w internecie. Wspólne szukanie zdjęć w sieci pokazuje dziecku ,że komputer i internet służą nie tylko do gier , ale również
do wyszukiwania potrzebnych informacji.

Możecie Państwo porozmawiać na temat polskich zwyczajów związanych z odchodzącą zimą na podsta­wie doświadczeń dzieci  i własnych oraz  wiersza Józefa Ratajczaka Topienie Marzanny – załącznik.

Objaśniacie , że Marzanna to kukła, która symbolizowała słowiańską boginię zimy. Pierwszego dnia wiosny niesiono ją, żartując i śpiewając, do rzeki, jeziora, czy nawet kałuży. Wrzucano ją do wody i szyb­ko uciekano. Ten zwyczaj pokazuje zwycięstwo wiosny nad zimą.

Możecie Państwo zadać dziecku pytania dotyczące wiersza:  Jak była ubrana Marzanna z wiersza? Dokąd miała popłynąć? Dla­czego topiono kukłę? Co się stanie, gdy odejdzie Marzanna, czyli zima? Następnie wspólnie z dzieckiem możecie wykonać kukłę . Dziecko dorysowuje jej oczy, nos i usta. Opisuje, jak wygląda Marzanna.

Przesyłamy Państwu przykłady zabaw ruchowych z dziećmi – załącznik, które na pewno dostarczą wszystkim domownikom wiele radości.

Kolejną propozycją na spędzenie czasu są zabawy paluszkowe – załącznik, które maja dobroczynny wpływ na rozwój dziecka, doskonalą czynności ruchowe. Dzięki nim dzieci szybciej uczą się zręczności, refleksu, koncentracji i zwinności. Zabawy te to świetny sposób na ćwiczenie tzw. małej motoryki. Pozytywnie wpływają na sprawność manualną dziecka.

Dzięki wierszykom i piosenkom wykorzystywanym do zabawy, mowa dziecka postępuje szybciej. Ważna jest również więź emocjonalna, jaka zacieśnia się między dzieckiem a dorosłym podczas spędzania czasu w ten sposób.

Nauczycielki grupy III