Informacje dla rodziców


Szanowni Rodzice

Jak zorganizować Wielkanoc z dzieckiem 🙂  – ilustracje

Wielkanoc jest najstarszym i najważniejszym chrześcijańskim świętem. Mimo to, przez wielu z nas nie jest tak celebrowana jak Święta Bożego Narodzenia. Tymczasem, wspólne porządki, malowanie jajek, pieczenie babki, sianie rzeżuchy, czy przystrajanie wielkanocnego koszyczka mogą sprawić równie wiele frajdy, co prezenty znalezione pod choinką.

Dzieciaki, jak nikt inny, potrafią cieszyć się z drobiazgów. Słońce za oknem, wiosenny spacer, kwitnące żonkile, czy ćwierkający ptaszek, mogą wprawić malucha w prawdziwy zachwyt. Zatem warto wykorzystać ten wspaniały czas na wspólne przygotowania do Świąt Wielkanocnych. Dzieci z wielką radością odkrywają wszystko, co nowe. Uwielbiają pomagać w przedświątecznych przygotowaniach, malować jajka i wycinać zające z papieru. Nie odbierajmy im tej radości i spróbujmy sami przez chwilę znowu poczuć się jak dzieci.

Wspólne porządki

Sprawcie drodzy Rodzice, by wiosenne porządki stały się czymś wyjątkowym. Przecież właśnie odchodzi zima, chowamy grube swetry i pozbywamy się sterty niepotrzebnych szpargałów.  Przez okna zaglądają promienie słońca, wazony wypełniają się kolorowymi kwiatami, a dookoła robi się świeżo i wiosennie. To fantastyczny czas na odświeżenie dywanów, wypranie firanek i zrobienie porządków w dziecięcym pokoju. Przez długie, zimowe miesiące zapewne nagromadziła się tam cała masa niepotrzebnych rzeczy. Szkrab z pewnością wyrósł z części ubranek, nie bawi się już niektórymi zabawkami i być może nie korzysta już z kilku książeczek lub kolorowanek. Zachęcie Państwo swoje dziecko, aby pomogło  w porządkach. Przecież nie chcecie przypadkiem wyrzucić czegoś, z czym maluszek jest bardzo związany. Unikniecie w ten sposób wieczornej histerii, gdy dziecko zorientuje się, że nie ma jednego z jego misiaczków. Sprawcie, aby smyk czuł, że sam decyduje i  ma wpływ na to, co zostaje, a z czym musi się pożegnać. Może z wielką przyjemnością odda grzechotkę młodszej kuzynce, a za krótki kocyk sąsiadce? Nie dość, że posprzątacie, to jeszcze będziecie mieli wiele okazji do wspólnych rozmów, na przykład o tym, że fajnie jest nie tylko coś dostawać, ale i dawać od siebie.

Świąteczne dekoracje 

Praktycznie wszystkie dzieci uwielbiają tworzyć. I świetnie im to wychodzi, dzięki bujnej, dziecięcej wyobraźni. Warto ją wykorzystać, a robienie świątecznych ozdób z pewnością da im dużo satysfakcji. Jeśli wasze dzieci nie potrafi jeszcze ulepić kurczaka, mogą stworzyć piękne jajko. Do przedświątecznych prac artystycznych świetnie nadają się ciastolina, modelina, plastelina, czy masa solna. Możecie wspólnie ulepić baranka, a potem  dorobić mu futerko z włóczki, oczy z koralików. I tak dalej. Puśćcie wodze fantazji i stwórzcie razem coś wyjątkowego.

Możecie także wyciąć jajka z papieru, a potem poprosić malucha, aby je ozdobił. Wszystkie chwyty dozwolone. Przygotowując świąteczne dekoracje pamiętajcie o bliskich. Własnoręcznie zrobione przez Waszą pociechę kolorowe jajko, baranek czy zajączek będą idealnymi podarunkami dla babci lub dziadka. Kto wie, może nawet trafią do świątecznego koszyczka, albo jako ozdoba na świąteczny stół?

Poproście drodzy Rodzice swoje dzieci o pomoc w rozstawianiu gotowych świątecznych dekoracji. Niech znajdą w domu miejsce dla wielkanocnych wianków i stroików, poustawiają malowane pisanki, ozdobią bukiet zielonych „brzózek” małymi kurczaczkami. Nic nie stoi na przeszkodzie, by pomogły Wam również w dekorowaniu wielkanocnego koszyka. A może wykorzystacie ten moment i każde z was udekoruje swój? Taki przykład dobrze działa na dzieci, więc kup dziecku mały koszyczek i pozwól mu go własnoręcznie ozdobić.

Pisanki

Zapewne i u Was na lodówce wisi cały zbiór dziecięcych rysunków? Gratulacje! Masz w domu małego artystę, wykorzystaj to! 🙂

Jeśli Wasze dzieci lubią malować, poproś je o pomoc w  ozdabianiu jajek. Możecie  do tego użyć mazaków, kredek świecowych lub farb do malowania rączkami. Małe dzieci uwielbiają też zabawy z użyciem kleju. Dużo radości sprawi im przyklejanie do jajek piórek, kawałków papieru, włóczki, sztucznych kwiatków, naklejek lub innych cudów. Bo kto powiedział, że wielkanocna pisanka nie może być ozdobiona naklejkami ze Spidermanem? :). Taka lekcja plastyki w rodzinnej atmosferze zachęci dzieci do zabawy i pobudzi fantazję, a dla wszystkich będzie okazją do wspólnego spędzenia czasu, którego nie ma zbyt wiele w zabieganym, codziennym życiu.

Niedzielne śniadanie

To kluczowy moment świąt wielkanocnych.  Dzieci zapewne będą uważnie się wszystkiemu przyglądały. Dzielenie się jajkiem, baranek, bazie w wazonie i  świąteczny mazurek to dla nich  fascynujące zwyczaje. Jednakże, nawet one nie są w stanie zatrzymać naszych dzieci przy stole na dłuższy czas. Dlatego, aby uniknąć znudzenia, zadbajcie o to, by na stole znalazły się potrawy, które zachwycą dzieci swoim wyglądem. Na przykład, zabawnie podane jajka w formie zajączków. Dodatkowo, zaproponuj im kilka zabaw. Urządźcie wyścig pisanek, stukanie się jajkami, albo wybory najpiękniejszej pisanki. Będą zachwycone!

Śmigus Dyngus

Też nie wyobrażasz sobie Świąt Wielkanocnych bez kolorowych pisanek? To samo dotyczy Lanego Poniedziałku, czyli Śmigusa Dyngusa. Na tę okazję zaopatrzcie drodzy Rodzice swoje dzieci w odpowiednie sprzęty, ustalcie obowiązujące zasady, by uniknąć niepotrzebnych kłótni  i ruszajcie do zabawy! Wspólnie ochlapcie tatę i popsikajcie wodą babcię. Oczywiście, dzieciaki też muszą „oberwać”, aby potem móc oddać z nawiązką.

Przygotowania świąteczne nie muszą być udręką. Wystarczy, że podejdziecie do nich wspólnie i obdzielicie obowiązkami wszystkich członków rodziny stosownie do ich wieku i możliwości. Zamieńcie świąteczne porządki i gotowanie w zabawę, a z pewnością wszyscy będą je mile wspominać.

 Wielkanocne desery dla dzieci. Wielkanoc to wyjątkowy czas zadumy i radości ze spędzania czasu w rodzinnym gronie. Chcemy, aby zagościł w nim wyjątkowy nastrój, dlatego nie wyobrażamy sobie tego czasu bez cudownych zapachów tradycyjnych wypieków, które wydobywają się z kuchni. Warto też zaprosić dzieci do zabawy przy świątecznych wypiekach. Przygotowanie słodkości w połączeniu z wykonanymi własnoręcznie ozdobami w formie na przykład kurczaczków będzie świetną zabawą. Wypieki idealnie sprawdzą się jako efektowna ozdoba naszego wielkanocnego stołu, którą dzieciaki będą zachwalać każdemu.

Zobaczcie kilka przepisów  i pieczcie wspólnie z dziećmi! SMACZNEGO!

Wielkanocne baranki

Składniki na 8 muffinek

  • 2 małe jajka
  • 100 ml mleka
  • 100 g cukru kryształu
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 120 g mąki pszennej
  • 30 g kakao
  • 50 g masła
  • 8 cukierków „Krówek”

Dodatkowo

  • 50 g marcepanu
  • 2 łyżki kakao
  • 2 tabliczki białej czekolady
  • 2 łyżki mleka
  • 50g popcornu

Wykonanie
Jajka, mleko, cukier oraz przestudzone masło połączyć ze sobą za pomocą ubijaczki-miotełki. Powoli dodać do masy przesiane i wymieszane ze sobą składniki suche: mąkę, proszek do pieczenia oraz kakao. Na końcu dodać posiekane cukierki krówki.
Masę przelać do papilotek (napełniłam je do pełna ponieważ piekłam i tak w formie do muffin a zależało mi by były wyższe). Piec w nagrzanym do 200 stopni piekarniku około 20 minut.
W trakcie pieczenia masę marcepanową połączyć z kakao. Zostawić tylko mały kawałek jasnego, który posłuży za źrenice. Uformować łebki, uszy oraz oczka. Wykałaczką zrobić noski i buzie. Wstawić do lodówki.
Czekoladę roztopić w kąpieli wodnej wraz z 2 łyżkami mleka. Gotową, lekko gęstniejącą rozsmarować na muffinkach. Przykleić łebki, a na wierzchu ułożyć obok siebie popcorn tworząc strukturę baranka. Schłodzić.
Do przyklejania popcornu użyłam resztki masy budyniowej, która została mi z ciasta, ale z całą pewnością zastygająca na muffince polewa także się sprawdzi.

Wielkanocne czekoladowe ptasie gniazda

Składniki na 6 gniazd

  • 100 g delikatnych paluszków (np. juniorków dla dzieci)
  • 100 g (1 tabliczka) mlecznej czekolady
  • 100 g (1 tabliczka) gorzkiej czekolady
  • 100 ml słodkiej 30% śmietanki
  • 50 g pistacji
  • 80 g marcepanu
  • barwnik spożywczy żółty, niebieski i czerwony

Wykonanie
W kąpieli wodnej (użyłam garnka do gotowania mleka z podwójnym dnem) rozpuszczamy 2 tabliczki czekolad wraz ze śmietanką. Do całkowicie rozpuszczonej dodajemy połamane drobno paluszki. Całość dobrze razem mieszamy.
Foremki do tartinek (lub babeczek) wyścielamy kawałkiem folii spożywczej. Na każdą nakładamy masę i dociskamy łyżeczką tak, by na środku było wgłębienie, a boki by tworzyły ramę gniazda. Jeszcze ciepłe gniazda posypujemy drobno posiekanymi pistacjami.
Masę marcepanową dzielimy na 3 części (tyle ile mamy barwników), dodajemy po kilka kropel i zagniatamy by masa stała się jednobarwna. Z gotowej odrywamy po kawałku i formujemy jajka, które układamy na naszych gniazdkach. Całość wynosimy do zimnego pomieszczenia, by masa zastygła, wyciągamy z foremek i odrywamy folię najlepiej po kilku godzinach.

Wielkanocne kruche ciasteczka-kurczaczki z musem mango

Składniki na ciastka

  • 250 g mąki pszennej
  • 110 g cukru trzcinowego Cukier Królewski
  • 1 kostka masła
  • 2 żółtka
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia

Dekoracja

  • 1 mango
  • 1 łyżeczka cukru trzcinowego Cukier Królewski
  • 2 łyżeczki żelatyny
  • 4-5 łyżek gorącej wody

Masa cukrowa

  • 350 g cukru pudru Cukier Królewski
  • 40 g glukozy w proszku
  • 1 czubata łyżeczka żelatyny w proszku
  • 20 ml zimnej wody
  • barwniki spożywcze w kolorze czarnym i czerwonym

Wykonanie
Ze składników na ciasto zagnieść kruche ciasto, owinąć je w folię i schłodzić w lodówce przez około 1 godzinę.
Schłodzone ciasto rozwałkować i wykrawać z niego okrągłe/owalne kształty. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i upiec na złoty kolor (około 15 minut). Ostudzić.
Miąższ z mango zmiksować blenderem. Cukier, żelatynę i wodę wymieszać. Połączyć z musem z mango, odstawić na około 15 minut, a następnie wyłożyć mus na ciasteczka. Wstawić do lodówki na około 30 minut, aby całość stężała.
Przygotować masę cukrową. Żelatynę namoczyć w zimnej wodzie, odstawić na 5 minut. Dodać do niej glukozę i podgrzewać na małym ogniu do całkowitego rozpuszczenia. Ostudzić. Dodawać stopniowo do cukru pudru i zagniatać jak ciasto, do uzyskania gładkiej masy. Podzielić na 3 części: jedną zostawić białą, do pozostałych dodać barwnik czerwony i czarny, ponownie wyrobić, aby uzyskać jednolity kolor. Z masy cukrowej uformować oczy, dziubki i nóżki kurczaków. Ułożyć je na ciasteczkach.

Serdecznie pozdrawiamy
Andżelika Otrębus i Marta Tymicka

Drodzy rodzice i dzieci z grupy Słoneczka

Zbliżamy się wielkimi krokami do Świąt Wielkiejnocy. W związku z tym na pewno zapraszacie dzieci do wspólnych porządków, wykonujecie wspólnie ozdoby świąteczne według dzieci i waszych pomysłów. Na pewno nie brak między wami rozmów o przygotowaniach do  świąt. Możecie razem zrobić palmę z bukszpanu i suszków lub krepiny. Świetną zabawą i kontaktem z przyrodą może być zasianie rzeżuchy i podlewanie jej przez „małego ogrodnika”. Im bliżej świąt to możecie zrobić pisanki i kraszanki wybranym sposobem.

Oto kilka pomysłów, z których możecie skorzystać:

https://www.mjakmama24.pl/mama/imprezy/pomysly-na-pisanki-6-najciekawszych-pomyslow-na-pisanki-inspiracje-aa-pwGZ-f8Ge-vj4i.html

A może zrobicie mazurka z masy solnej. Służymy przepisem na skłąd:

Składniki na masę solną

  • szklanka mąki
  • szklanka soli
  • ½ szklanki wody

Przepis na masę solną

  • W misce wymieszaj mąkę z solą a następnie dodaj wodę i dokładnie wymieszaj a następnie ugniataj do uzyskania jednolitej gładkiej i elastycznej masy.

Zachęcamy, żebyście porozmawiali z dziećmi o:

  • czym jest Niedziela palmowa
  • Wielki Tydzień
  • Niedziela Zmartwychwstania Pańskiego
  • o poście
  • święconce
  • dzieleniu się jakiem
  • o lanym poniedziałku

Przygotujcie z dziećmi koszyk. Lepiej zapamiętają co się w nim znajduje, jak same włożą rzeczy do środka (nauka przez doświadczenie- zostaje dłużej w pamięci), chociaż w związku z epidemią nie będzie można w tym roku pójść z dziećmi do kościoła, aby poświęcić koszyczek wielkanocny.

Może uda Wam się stworzyć swoje własne koszyki np. z papieru.

https://www.youtube.com/watch?v=VFgx8Ba3UJs

Wyjaśnijcie dzieciom, jakie znaczenie mają te produkty ze święconki.  Dzieci mogą też pokolorować  stół z tradycyjnymi potrawami tych świąt.

Możecie także posłuchać wielkanocnej piosenki „Wełniany baranek”.

https://www.youtube.com/watch?v=6xpm8tTKdCQ

Przeczytajcie dzieciom „Bajeczkę wielkanocną” Agnieszki Galicy,

https://mamotoja.pl/bajka-dla-dzieci-pisankowa-bajeczka,wielkanoc-artykul,4722,r1p1.html

a także wiersze „Obudziły się pisanki” Danuty Gellner (warto spróbować nauczyć go dzieci na pamięć- może mali aktorzy zaprezentują go przy świątecznym stole)

Obudziły się pisanki
wielkanocnym rankiem
i wołają:
– Patrzcie! Tu na stole
same niespodzianki!
Bazie srebrno – białe
i baranek mały.
Ten baranek
ma talerzyk,
skubie z niego
owies świeży
A baby pękate
w cukrowych fartuchach
Śmieją się wesoło
od ucha do ucha!

Na koniec zadajcie dzieciom kilka zagadek związanych z symbolami  Świąt Wielkanocnych, ciekawe czy uda im się, odgadnąć wszystkie:

Usiadły na gałązce wierzby kotki, jak na obrazie. Są szare, puchate, pewnie już wiesz, że to… (bazie)

– Gdy skorupka jajka pęka, wychodzi z jajeczka. Wygląda wtedy jak mała, żółciutka kuleczka. (kurczak)

– Mogą zaszywać się w lesie lub skakać po łące. Mogą też być czekoladowe to … (zające)

– Wełniane ma trzewiczki, wełniane rękawiczki. (baranek)

Zamieszamy poniżej karty pracy do zrobienia na każdy dzień bieżącego tygodnia.

Temat tygodnia: WIELKANOC – załączniki

Poniedziałek: Zwyczaje wielkanocne

Wtorek: „Wielkanocny zajączek

Środa: Co włożymy do koszyka świątecznego?

Czwartek: ”Jakie potrawy postawimy na świątecznym stole?

Piątek: Wielkanocne pisanki

 

Drodzy Rodzice

W związku z przedłużeniem okresu kwarantanny, przesyłamy Państwu dalszy ciąg informacji i kart pracy dla dzieci w związku z przerabianym tematem w tym tygodniu.

Tematem nadchodzącego tygodnia są zwierzęta wiejskie. Prosimy porozmawiajcie z dziećmi o pracy rolnika – o upra­wie ziemi (sadzeniu, sianiu, nawożeniu, zbieraniu) i hodowli zwierząt (karmieniu, doglądaniu).

Zaśpiewajcie  z dzieciakami znaną  piosenkę „Stary Donald farmę miał” –  załącznik 1

Przypomnijcie sobie nazwy, sposoby poruszania się i odgłosy zwierząt żyjących w gospodarstwie: konia, krowy, kozy, kury, koguta, owcy, indyka, kaczki, gęsi, psa, kota, a także ich miejsca zamieszkania (obora, kurnik, buda, dom człowieka, zagroda dla drobiu, zagroda dla pozostałych zwierząt).

Próbujcie pobawić się w  naśladowanie odgłosów zwierząt wiejskich, oraz w ogadywanie zagadek ruchowych i słownych związanych z powyższym tematem.  Oprócz czytania zagadek, warto dodać coś od siebie (my naśladujemy głosy zwierząt , które odgadliśmy, mówimy co lubią jeść, gdzie mieszkają, jak nazywają się ich dzieci itp.) Oto kilka zagadek: załącznik 2

Porozmawiajcie z dziećmi o tym,  jakie korzyści mamy dzięki zwierzętom gospodarskim, np.: krowa, owca i koza dają mleko, kura znosi jajka, koń czasami pomaga rolnikowi w uprawie ziemi, pies broni gospodarstwa, kot przegania myszy z domu gospodarza.

Inną zabawą, którą można wykorzystać to układanie  jaj od najmniejszego do największego: przepiórcze, kurze, indycze, kacze, gęsie, stru­sie, i sprawdzenie, jakie jeszcze są między nimi różnice.

Fajną zabawą lubianą przez dzieciaki jest zabawa „Czarodziejski worek”, gdzie za pomocą dotyku próbują odnaleźć wśród różnych przedmiotów jajko.

Serdecznie polecamy również wspólne zrobienie np. pasty jajecznej czy sera, gwarantowana dobra zabawa i pyszne śniadanie!

Zachęcamy Państwa do zabawy w wysłuchiwanie głoski rozpoczynającej  dane słowo w oparciu o nazwy zwierząt z gospodarstwa wiejskiego.

Oto propozycje kart pracy na ten tydzień:

Temat: Jak wygląda wieś?                 Temat: zwierzęta i ich domy            Temat:  Podwórkowa orkiestra

załącznik3a (2)                   załącznik4a                     załącznik5a

   Temat: Czyje to jajko?                                     Temat:  Z czego powstaje ser?

załącznik6a               załącznik7a

Jeszcze raz bardzo Państwu dziękujemy za wsparcie i zaangażowanie w naukę dzieci, na pewno zaprocentuje to w przyszłości. Życzymy w tym czasie wiele wytrwałości i cierpliwości.

Serdecznie pozdrawiamy
Andżelika Otrębus i Marta Tymicka

Temat tygodniowy: „Zwierzęta na wiejskim podwórku”  (23.03.2020 – 27.03.2020)

Poniedziałek 23.03.2020 temat dnia: „Co robi rolnik?”

Wtorek 24.03.2020 temat dnia: „Kogo można spotkać na wsi?”

Środa 25.03.2020 temat dnia: „Jak robi krowa, jak robi koń?”

Czwartek 26.03.2020 temat dnia: „Czyje to jajo?”

Piątek 27.03.2020 temat dnia: „Co nam daje krowa, a co kura?”

 

Drodzy rodzice „Słoneczek”

Wreszcie zbliża się czas powitania kalendarzowej wiosny! Macie państwo okazję zwrócić uwagę dzieci na zmiany w przyrodzie i porozmawiać o nich z pociechami.

Temat tygodniowy: „Witaj wiosno”  (16.03.2020 – 20.03.2020)

Pomocne może być wysłuchanie piosenek:

„Jestem wiosna” https://youtu.be/EDdGL1jxCdU
„Gdzie schowała się zima” https://youtu.be/LuFgGfeeRMA

Dzieciom można przybliżyć uroki tej pory roku poprzez wiersz Doroty Gellnerowej pt. „Krokusy” – załącznik

Również pomocne w utrwalaniu wiadomości mogą być wierszyki-zagadki Anny Sójki „Dudkowe zgadywanie” – załącznik.

Warto też „dotknąć zmysłami „wiosny poprzez:

  • kolory
  • zapachy(ciepłego wiatru, deszczu, kwitnących kwiatów, drzew, krzewów, świeżej ziemi, trawy)
  • rozpoznawać wiosnę w otaczających dźwiękach (gwizdy szpaków, kosów, śpiewu słowików, bociani klekot, rechotanie żab, szum deszczu)
  • przybliżyć wiosnę dzieciom poprzez smaki: nowalijek (ogórka, koperku, dymnki, szczypiorku, szpinaku, marchewki, szpinaku, sałaty, rzodkiewki).

Pokażcie dzieciom, jak wyglądają  ptaki:

  • bocian-bialy
  • kos
  • kukułka
  • jaskółka
  • czapla
  • skowronek

Świetną zabawą mogą być próby naśladowania odgłosów tych ptaków. Porozmawiajcie z pociechami o tych ptakach, które wracają wiosną do naszego kraju.

Jak możecie uświadamiać dzieci w profilaktyce zdrowotnej?

Tu z pomocne jest opowiadanie Hanny Łochockiej „Jak choruje  Elemelek, jak go leczą przyjaciele?”. Dzieci poznają domowe sposoby zapobiegania chorobom i sposoby leczenia.

Rozmawiajcie z dziećmi o tym, co należy jeść, aby móc cieszyć się zdrowiem.

Przy okazji możecie pobawić się z dziećmi w próbowanie i rozpoznawanie po smaku wybranych owoców i warzyw. Wspólnie możecie zrobić sałatkę (warzywną lub owocową).

Inspirując się dziełami malarstwa i rzeźby, muzyki i poezji zaproponujcie dzieciom taniec przy muzyce, malowanie kwiatów np. na folii, przeprowadzanie eksperymentów z wodą.

W związku z zaistniałą sytuacją w jakiej się wszyscy znaleźliśmy, przesyłamy za pośrednictwem Państwa naszym wychowankom karty pracy zgodne z aktualnie przerabianym tematem – załącznik . Bardzo prosimy o pomoc z Państwa strony i takie zorganizowanie czasu, aby wykonać poniższe zadania wspólnie z dziećmi. Zgóry bardzo dziękujemy za współpracę i oczywiście życzymy Państwu i dzieciom duuuużo zdrowia i wytrwałości podczas tego trudnego okresu dla nas wszystkich.

Życzymy owocnego spędzania czasu z dziećmi.

Serdecznie pozdrawiamy
Marta Tymicka i Andżelika Otrębus