Informacje dla rodziców


Drodzy Rodzice

Przed nami tydzień świąteczny, dzieci czekają już na Wielkanoc. Włączajmy dzieci w świąteczne przygotowania, są do tego gotowe. Poznają zwyczaje i tradycje wielkanocne. Poznały ciekawostki związane z tradycją przygotowywania i święcenia palm i same wykonały piękne palmy. Potrafią przygotować kolorowe kraszanki, wykorzystując naturalne barwniki, wiedzą, jakie produkty są potrzebne do ich wykonania. Z powodzeniem potrafią rozróżnić wydmuszkę od pisanek i kraszanek. Przygotowały świąteczny koszyczek, znają symbolikę wkładanych do niego potraw. Zaangażujcie je w przystrojenie wielkanocnego stołu, na pewno poczują się wyróżnione. Pragniemy Państwu życzyć pięknych, zdrowych i radosnych świąt, spędzonych w gronie rodzinnym, oraz mokrego dyngusa – załącznik

Serdecznie życzą p. Kamila i p. Renia.

W tygodniu 06 kwietnia – 10 kwietnia będziemy realizować  temat tygodniowy „Wielkanoc”. Zachęcamy do skorzystania z następujących propozycji zajęć i zabaw:

PONIEDZIAŁEK 06.04.2020

Dzieci poznają tradycje związane ze Świętami Wielkanocnymi, rozwijają umiejętność kończenia zdań, rozwijają mowę i myślenie. Doskonalą też różne techniki plastyczne, jak również sprawność manualną.

  • „Wielkanoc kojarzy mi się z…” – kończenie zdania.
  • „Moje święta” – rozmowa na temat Wielkanocy inspirowana doświadczeniami dzieci.
  • „Palmy wielkanocne” – omawianie wyglądu palm oraz tradycji ludowych związanych z ich święceniem, ciekawostki związane z palmą wielkanocną. Pokaz różnych palm na zdjęciach – omówienie przez dzieci różnic i podobieństw między palmami z papieru i innych materiałów – załącznik 1
  • „Palma wielkanocna” – praca plastyczna, wykonanie palmy z krepiny.
  • Słuchanie wiersza Bożeny Formy Wielkanoc – rozmowa z dziećmi na temat wielkanocnych zwyczajów wymienionych w wierszu – załącznik 2
  • „Kartki dla rodziny” – praca plastyczna z wykorzystaniem kółek, tworzenie kartek dla rodziny. Dzieci na kolorowych kartkach odrysowują małe talerzyki, nakrętki (kółka różnej wielkości). Wycinają je i nacinają w jednym miejscu (promień koła). Zginają skrzydełka kurek. Dorysowują nóżki, dzioby i oczy. Chętne dzieci w środku kartki piszą WESOŁYCH ŚWIĄT – załącznik 3

WTOREK 07.04.2020

Dzieci rozwijają zainteresowania związane z tematem Świąt Wielkanocnych, poznają sposoby barwienia jajek wielkanocnych. Mogą ozdobić gotowe szablony jaj, albo ozdobić wydmuszki jajek.

  • „Wielkanocne jajka” – porównywanie różnego rodzaju jajek dekoracyjnych: kraszanek, pisanek, wydmuszek, zapoznanie z symboliką jaja – załącznik 4
  • „Jak barwimy jajka?” – poznanie sposobów jakimi można barwić jajka – załącznik 5
  • „Pisanka” – praca plastyczna, ozdabianie gotowego szablonu – załącznik 6

ŚRODA 08.04.2020

Dzieci poznają tradycję obchodzenia Wielkiej Soboty, doskonalą też logiczne myślenie.

  • „Co włożysz do koszyczka?” – omówienie tradycji obchodzenia Wielkiej Soboty, selekcja materiału, poszerzanie słownika, doskonalenie analizy słuchowej, zapoznanie z symboliką potraw w święconce – załącznik 7
  • „Koszyk wielkanocny” – wspólne przygotowanie przedszkolnego koszyka, który zostanie postawiony w widocznym miejscu.

CZWARTEK 09.04.2020

 W kolejnym dniu dzieci poszerzają swoją wiedzę na temat tradycji związanych ze Świętami Wielkanocnymi, poszerzają słownictwo, podają nazwy potraw, które powinny być na stole wielkanocnym.

  • „Stół wielkanocny” – opisywanie zdjęć stołów nakrytych na różne okoliczności, poszerzanie słownika, podawanie nazw potraw, które powinny być na wielkanocnym stole – załącznik 8
  • Praca z wierszem Ewy Skarżyńskiej Wielkanocny stół – załącznik 9
  • Wielkanocne kwiaty” – rozpoznawanie i nazywanie wiosennych kwiatów – załącznik 10

PIĄTEK 03.04.2020

Dzieci poznają nowe utwory literackie, doskonalą też sprawność ruchową.

  • Słuchanie utworu Renaty Piątkowskiej – załącznik 11
  • Śmigus dyngus – rozmowa na temat zwyczaju oblewania się wodą i jego pochodzenia.
  • Zabawy ruchowe – wyścigi z użyciem jajek – załącznik 12

DRODZY RODZICE

W tygodniu 30 marca – 03 kwietnia będziemy realizować  temat tygodniowy „Tajemnice książek”. Zachęcamy do skorzystania z następujących propozycji zajęć i zabaw:

PONIEDZIAŁEK 30.03.2020

Dzieci rozwijają umiejętność skupiania uwagi, rozwijają zainteresowania czytelnicze, dowiadują się do czego służą książki i jak się powinno z nich korzystać. Poznają też literkę F,f, doskonalą umiejętność głoskowania oraz rozwijają sprawność manualną.

  • „Książka” – wysłuchanie wiersza Anny Kamieńskiej pod tym samym tytułem i rozmowa na temat jego treści. Załącznik 1
  • „Do czego nie są książki?” – rozmowa kierowana, zwrócenie uwagi na niewłaściwe korzystanie z książek.
  • „Ale wstyd!” – wysłuchanie i analiza wiersza. Załącznik 2
  • Wprowadzenie litery F, f. Załącznik 3

WTOREK 31.03.2020

 Dzieci rozwijają zainteresowanie książką, uczą się rozróżniać grafemy liter oraz rozwijają sprawność manualną.

  • „Bingo z literami: p, b, d, t, ł, m, n, w, u” – rozróżnianie grafemów podobnych liter.
  • Czytanie wybranej przez dzieci książki z przedszkolnej biblioteczki – doskonalenie uważnego słuchania.
  • „Ilustracja” – praca plastyczna z wykorzystaniem dowolnej techniki, rozwijanie umiejętności plastycznych. (Dzieci tworzą ilustrację do swojej książki, mogą wykorzystać farby, pastele, kredki, mazaki itp.)

ŚRODA 01.04.03.2020

Dzieci doskonalenie uważnego słuchania i logicznego myślenia Doskonalą też logiczne myślenie.

  • „Mała książka o książce” – wysłuchanie opowiadania Agnieszki Filipkowskiej pod tym samym tytułem i rozmowa na jego temat. Załącznik 4
  • „Quiz” – rozpoznawanie zdań prawdziwych i fałszywych. Załącznik 5

CZWARTEK 02.04.2020

 W kolejnym dniu dzieci poszerzają swoją wiedzę na temat książek, doskonalą też percepcję wzrokową.

  • „Jak wyglądają książki?” – poszerzanie słownika o przymiotniki. (Rozmowa na temat wyglądu książek, z czego są zrobione, zadajemy dzieciom pytanie „Czy książki są tylko papierowe?”, z czego mogą być jeszcze zrobione np. z plastiku, z materiału, audiobooki)
  • „W bibliotece” – rozmowa na temat biblioteki.
  • „Na półce”– klasyfikowanie książek wg pierwszej litery tytułu, doskonalenie percepcji wzrokowej.

PIĄTEK 03.04.2020

Dzieci poznają pracę księgarza/sprzedawcy, doskonalą umiejętność gołoskowania, klsyfikują też książki według podanej cechy.

  • „Księgarnia” – poznanie miejsca gdzie można kupić książki, rozmowa na temat pracy księgarza/sprzedawcy.
  • Oglądanie czasopism dziecięcych lub książek z ilustracjami. Dzieci wskazują przedmioty i wyodrębniają pierwszą głoskę z ich nazw.
  • „Zabawa w księgarnię”– przyjmowanie ról.
  • Porządkowanie książek na półkach wg jednej cechy, np. grubości/wysokości.

Drodzy Rodzice

Książki są głównym tematem tego tygodnia. Temat ten jest niezwykle ważny, między innymi dlatego, aby rozbudzać zainteresowania czytelnicze u naszych dzieci. Przedszkolaki dowiadują się choćby jak powstaje książka, zapoznają się z różnymi rodzajami książek, porównują je ze sobą pod względem wielkości. Temat pt. „Tajemnice książek” ma również na celu nauczenie szacunku do książek, chcemy aby dzieci dowiedziały się do czego służą książki i jak się powinno z nich korzystać Celem zajęć było rozwinięcie umiejętności językowych dzieci poprzez budowanie dłuższych wypowiedzi, płynne, wyraźne i zrozumiałe wypowiadanie się. Dzieci poznały również nową literę – F, f. Zachęcamy do wspólnego z dziećmi rozwiązywania rebusów i czytania książek z obrazkami. Zachęcamy również do stworzenia razem z dziećmi książki, ustalenie o czym ma być, zaprojektowanie okładki jak również obrazków. Dzięki temu zadaniu dzieci zapoznają się z budową książki i jej elementami. Proponujemy także zorganizowanie z dziećmi porządków (w miarę możliwości ;)) i układanie książek na półkach według podanej cechy np. wielkości, grubości. Zachęcamy Państwa do grania z dziećmi w gry planszowe, dzięki takim aktywnościom dzieci przyzwyczają się do ponoszenia porażki i radzenia sobie z trudnymi emocjami.

Pozdrawiamy Panie: Kamila i Renia

DRODZY RODZICE

Zdajemy sobie sprawę, że przerwa w pracy przedszkola, to dla wszystkich trudny czas. My postaramy się Państwu w tym trochę pomóc. Na stronie internetowej przedszkola znajdziecie Państwo propozycję zajęć, zabaw i aktywności dla dzieci. Mamy nadzieję, że skorzystacie Państwo z naszych propozycji. Pozdrawiamy serdeczne naszych wychowanków- Pani Kamilka i pani Renatka.

W poprzednim  tygodniu przywitaliśmy wiosnę. Mamy nadzieję, że wspólnie z dziećmi świętowaliście ten dzień w domu. Dzieci z pewnością potrafią zauważyć i nazwać oznaki wiosny.

W tym tygodniu(23- 27 marca) będziemy realizować  temat „ZWIERZĘTA MIESZKAJĄCE NA WSI”.

Zachęcamy do skorzystania z następujących propozycji zajęć i zabaw:

PONIEDZIAŁEK 23.03.20

Przedszkolaki będą  rozpoznawać wszystkie zwierzęta hodowlane orazuczyć się nazw ich młodych.

  • WierszStanisława Kraszewskiego „Na wiejskim podwórku rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt wiejskich i ich młodych – załącznik 
  • Zabawa logopedyczna„Powitanie zwierzątek” – ćwiczenia pobudzające aparat artykulacyjny. Ćwiczenie z dzieckiem odgłosów zwierząt : krowa-muumuu, kura – ko ko, świnka- chrum chrum, indyk – guulguulitp… załącznik 
  • Zabawy klockami „Układanie zwierząt wiejskich według wzoru”
  • Śpiewanie piosenki„Stary Donald farmę miał” – załącznik

 WTOREK 24.03.20

Dzieci dowiedzą się, co oznaczają liczby na jajkach. Poznają także budowę jajka. Dowiedzą, z czego składa się skorupka.

  • „Skąd się biorą jajka?” zapoznanie z cyklem życia kury.
  • „Jaja”–rozmowa o jajkach, poznanie dzieci ze znaczenia numerów na jajkach: „ 1” – chów wolno wybiegowy, „ 2” – chów ściółkowy,„ 3”- chów klatkowy.
  • Eksperyment „Z czego składa się jajo?” – Wykonanie w domu eksperymentu, pokazanie dzieciom co dzieje się ze skorupką jajka, gdy zamoczy się ją w occie, który wyciąga wapń.
  • Zabawy kulinarne„Jakie potrawy można zrobić z jajek?” – oglądanie książki kucharskiej zawierającej potrawy z jajek. Wspólne wykonanie jajecznicy.

ŚRODA 25.03.20

Dzieci w dalszym ciągu będą utrwalać sobie wiedzę o zwierzętach wiejskich, np. o  świnkach.

  • Bajka „ Trzy Świnki” –  przeczytanie  bajki  o świnkach. Omówienie zachowań i miejsca zamieszkania świnek z bajki – załącznik 
  • Praca plastyczna „Malowanie w błocie”- wspólne wykonanie praca plastyczna z użyciem kremu czekoladowego.
  • Praca plastyczna „Domki trzech świnek” – rysowanietrzech domków dla świnek

CZWARTEK 26.03.20

W kolejnym dniu dzieci zapoznają się z kolejnym zwierzęciem hodowlanym – owcą.

  • „Skąd się bierze wełnę?” – rozmowa z wykorzystaniem wełny. Porównywanie wełnianych produktów i opisywanie wełny po dotyku.
  • Praca plastyczna „Owieczka” – wykonanie owieczki z wełny. Wypełnianie konturów owieczki pociętymi kawałkami wełny.
  • Zabawa „Zaganianie owiec do stada” – manipulacyjna zabawa z kulkami waty, przenoszenie kulek waty za pomocą klamerek do bielizny.

PIĄTEK 27.03.20

Dzieci będą się uczyć  rozróżniać produkty mleczne i bezmleczne, próbowały różnych rodzajów mleka, uczyły się rozpoznawać zapisy na ich opakowaniach

  • „Czy mleko jest zdrowe?” – porównywanie kartonów po mleku, pogadanka na temat  wartości odżywczych mleka
  • Praca plastyczna „Ogromna krowa” – , malowanie dłońmi na dużym szarym papierze lub brystolu.
  • Zabawa plastyczna „ Tęcza z mleka”- wykonanie wzorów z zabarwionego farbą mleka

Drodzy Rodzice, mamy nadzieję, że przydadzą wam się nasze propozycje zabaw i zajęć.

Życzymy miłego czasu spędzonego z dziećmi.
Pozdrawiamy Panie: Renia i Kamila.

Drodzy Rodzice

Drodzy Rodzice w tymi tygodniu /16-20 marca/mieliśmy się zająć tematem Wiosny, która zbliża się wielkimi krokami. Nasz temat tygodniowy to WITAJ, WIOSNO!”. Zachęcamy do skorzystania z następujących propozycji zajęć i zabaw:

PONIEDZIAŁEK 16.03.20

  • Wierszyk „List pożegnalny do Pani Zimy” przeczytanie wierszyka rozmowa na temat jego treści – załącznik 
  • Zabawa „Wiosenne dźwięki”. Zachęcanie do posłuchania dźwięków szumiącego wiatru, deszczu, odgłosów ptaków na balkonie lub tarasie.
  • Zabawa „Skąd dochodzi dźwięk” – zabawa słuchowa, gdzie dziecko ma zawiązane oczy i słucha dźwięków, np. przez uderzanie o siebie dwoma klockami. W ten sposób wskazuje drogę. Dziecko z zawiązanymi oczami kieruje się słuchem
  • Zabawa „Wiosenna orkiestra” – zabawa, podczas której dzieci wydobywają dźwięki z przedmiotów codziennego użytku (gazeta, łyżki, klocki)

WTOREK 17.03,20

Wraz z nadejściem wiosny zachęcamy do porozmawiania na temat nowalijek. Dajcie dzieciom okazję aby posmakowały wiosennych warzyw, aby rozpoznawały je po smaku, zapachu, opisywały ich wygląd.

  • Zabawa polisensoryczna- „Jakie smaki kojarzą nam się z wiosną?” – poznanie wiosennych nowalijek: rzodkiewki, pomidora, sałaty, ogórka , szczypiorku, rzeżuchy i natki pietruszki.Niech dzieci  smakują warzywa. Określają ich smak, kolor, zapach.
  • „Robienie kanapek” – wspólne przygotowanie zdrowych kanapki. Z dużą ilością surowych warzyw.
  • Eksperyment – proponujemy przeprowadzić eksperyment pokazujący transport wody w roślinie. Pomoże  on zrozumieć dzieciom dlaczego rośliny są zielone. Należy umieścić  liście kapusty pekińskiej w wodzie zabarwionej barwnikami spożywczymi i obserwować, co się stanie. Rezultaty tego eksperymentu mogą Państwo wspólne oglądać w domu.
  • Praca plastyczna „Wiosenne drzewa”. Można zachęcić dzieci do wykonania pracy plastycznej. Pomalowanych liści kapusty można  użyć  do stworzenia wiosennych drzew. Życzymy udanej zabawy!

ŚRODA 18. 03. 20

W tym tygodniu również planowałyśmy wprowadzić literkę „G, g” na podstawie wyrazu „garnek”.  Prosimy utrwalać ją w domu przy pomocy takich zabaw:

  • Zabawa dydaktyczna” W marcu jak w garncu”, omówienie przysłowia i utrwalenie nazywa symboli pogody ( wiatr, deszcz, śnieg, burza, słońce”)
  • Zabawa „ Wyszukaj literkę G, g” zabawa polegająca na otaczanie pętlą literki „ g w tekście, np. w starej gazecie lub książeczce.
  • Zabawa słuchowa„ Powiedz, co zaczyna się głoską „g”, wyszukiwanie przedmiotów w domu zaczynających się głoską” g”
  • Zabawa plastyczna- lepienie literki „g” z plasteliny

CZWARTEK 19.03.20

W tym  tygodniu możecie Państwo zapoznać dzieci także wiosennymi owadami-  motylem i ślimakiem.  Omówić  cykl życia gąsienicy, pokazać na obrazkach w jaki sposób przeobraża się w motyla. Zachęcamy do wykonania następujących zabaw i prac:

  • Praca plastyczna„Motyl” –wypełnianie kolorowanki z motywem motyla solą wymieszaną z kolorową kredą.
  • Zabawa „Barwne motylki” – lepienie z plasteliny kolorowych motylków
  • Zabawa „ Motylek”- wykonanie motylka z rolki po papierze toaletowym oraz z kolorowego papieru.
  • „Ślimak z gazety” – dzieci tworzą ślimaka z papieru kolorowego i czarno-białych gazet
  • „Masaż ślimaków”– zabawa relaksacyjna. Dziecko dobiera się z rodzicem w pary. Jedno rysuje drugiemu na plecach muszlę ślimaka, kreśląc ją wielokrotnie.
  • „Ślimak, ślimak, pokaż rogi” – zabawa językowa. Wypowiadanie zdania: Ślimak, ślimak, pokaż rogi na różne sposoby – wolno, szybko, głośno, cicho, z zadowoleniem, ze smutkiem, ze złością itd.

PIĄTEK 20.03.20

21 marca w sobotę wypada Pierwszy Dzień Wiosny, będzie to dobra okazją aby opowiedzieć dzieciom o tym dniu. Prosimy skorzystać z opowiadania:

  • Opowiadanie „Marzanna” Renata Piątkowska  załącznik
  • Zabawa językowa„Wiosenne przysłowia” – Rodzic odczytuje wiosenne przysłowia i rozmawia z dziećmi o ich znaczeniu – załącznik 
  • Praca plastyczna„Marzanna” – wspólne wykonanie Marzanny według własnego pomysłu z wykorzystaniem bibuły, krepiny, kolorowego papieru, kredek, nożyczek, plasteliny i flamastrów.

Drodzy Rodzice, mamy nadzieję, że przydadzą wam się nasze propozycje zabaw i zajęć. Najważniejsze, abyście w tym trudnym czasie byli razem z dziećmi i wspólnie bawili się i uczyli. Niech to będzie dla wszystkich miło spędzony czas z rodziną.

Prosimy również  rodziców,  którzy podjęli się pracy w ZESZYCIE do utrwalali z dziećmi sylabizowania i głoskowania w domu.

Pomysły na kreatywne spędzanie czasu z dzieckiem w domu:

Na stronie Galerii Sztuki Zachęta można zapisywać dzieci na warsztaty on – line:)
https://zacheta.art.pl/pl

Darmowy dostep do audiobookow i e-bookow dla dzieci w Empku przez 60 dni:)
https://www.empik.com/czas-w-domu

Propozycje internetowych źródeł nauki dla przedszkolaków oraz i ich starszego rodzeństwa:)
https://www.juniorowo.pl/

Zachęcamy do przeglądania stron internetowych teatrów i muzeów dla dzieci, które otwierają się na zwiedzanie w wersji ON- LINE:) Spektakle dziecięce są też dostępne na YouTube:)

Prosimy zaglądać na naszą stronę internetową.
Z góry dziękujemy i pozdrawiamy.
Pani Renata i Pani Kamila.