Informacje dla rodziców


Drodzy Rodzice!

Tydzień  Wielkanocny!

Przed nami pełen wrażeń tydzień przedświąteczny i Święta Wielkanocne. Dzieci znają już niektóre wielkanocne tradycje i zwyczaje: święcenie palmy; przygotowywanie pisanek, święconka itp. Za pewne z niecierpliwością czekają na święta. Pozwólcie im czynnie uczestniczyć w ich przygotowaniu. Nie bójcie się włączać je w drobne prace, związane z tymi przygotowaniami. Da im to na pewno wiele satysfakcji i radości. I pamiętajmy, że przecież dzieci najwięcej uczą się poprzez doświadczenie i naśladowanie.

Poniżej znajdą Państwo propozycje zabaw, wierszy i piosenek na każdy dzień, które możecie wspólnie poznawać i razem się bawić. W załącznikach kryją się pomoce, które można pobrać na komputer (zagadki, teksty piosenek i wierszy karty pracy itp.).

Temat tygodnia: „Wielkanoc”

Termin: 06 – 10.04.2020

PONIEDZIAŁEK 06.04
„Wielkanoc” – wiersz „Wielkanoc” – załącznik, rozmowa z dziećmi na temat wielkanocnych zwyczajów wymienionych w wierszu.

„Pisankowy dyrygent” – nauka piosenki – załącznik i zabawa dramowa inspirowana piosenką „Bajkowe pisanki” – https://youtu.be/UMl5kZ6DGas. Po wysłuchaniu piosenki dzieci opowiadają, o czym była, następnie wybierają postać lub czynność, którą będą prezentować (np. skakanie zajączka, kurka/gdakanie, baranek/beczenie, malowanie pisanek, rosnąca rzeżucha, oblewanie na dyngusa).

„Taniec na jajkach” – zabawa taneczna. Dzieci tańczą przy dowolnej muzyce na dużych jajkach wyciętych z szarego papieru, uważając, aby nie zejść na podłogę.

WTOREK 07.04

„Wielkanocne jajka”– porównywanie różnego rodzaju jajek dekoracyjnych: kraszanek, pisanek, wydmuszek, zapoznanie z symboliką jaja.

„Jak barwimy jajka?”– dobieranie koloru kraszanki do zdjęcia produktu, za pomocą którego barwi się jajko na dany kolor. Dzieci mają dobrać zdjęcia do jaj w taki sposób, aby pokazać, jak uzyskać dany kolor kraszanki (żółty – suche łupinki cebuli; czerwony – kora dębu, owoce czarnego bzu, suszone jagody, suche łupiny cebuli; różowy – sok z buraka; pomarańczowy – marchew, dynia; brązowy – łupiny orzecha; niebieski – owoce tarniny; fioletowy – płatki ciemnej malwy; zielony – trawa, pokrzywa; czarny – wygotowane olchowe szyszki).

„Przysłowia i powiedzenia” – wyjaśnienie dzieciom powiedzeń i przysłów związanych z jajkami. (Jajko mądrzejsze od kury. Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci. Od jajka do jabłka. Jajko Kolumba. Kura znosząca złote jajka).

ŚRODA 08.04

„Co włożysz do koszyczka?” – omówienie tradycji obchodzenia Wielkiej Soboty, poszerzanie słownika, zapoznanie z symboliką potraw w święconce. Dzieci mają podać nazwy wszystkich produktów oraz przypiąć do koszyczka tylko te, które powinny znaleźć się w święconce. Krótkie wyjaśnia znaczenie poszczególnych potraw w koszyczku: (chleb – symbolizuje ciało Pana Jezusa, a także dobrobyt;  jajko – to symbol życia i zwycięstwa nad śmiercią, podzielenie się jajkiem miało umacniać więzi rodzinne wędlina – miała zapewnić płodność i zdrowie; sól – to symbol oczyszczenia, miała chronić przed złem; ser – ma zapewnić rozwój stada zwierząt domowych; chrzan – miał zapewniać siłę fizyczną; ciasto (babka)  -symbolizuje umiejętności i doskonałość).

„Jajka z pianki do golenia” – dzieci wykonują jajka z pianki do golenia wyciśniętej na karton i zabarwionej farbami. Maczają w niej sylwety jaj i tworzą na nich wzorki wykałaczką lub patyczkiem do uszu. Na koniec pozostawiają pracę do wyschnięcia.

„Króliczki z koszyczka” – zabawa ruchowa. Rodzic rozkłada na dywanie sylwetki jajek z literami lub liczbami. Dzieci kolejno skaczą po króliczkach i odczytują symbole. Litery mogą tworzyć wyrazy lub hasła, a liczby – dzieci mogą skakać po liczbach od największej do najmniejszej i odwrotnie.

CZWARTEK 09.04.

„Zając wielkanocny” – układanie historyjki wg kolejności zdarzeń. Opowiadanie własnymi słowami historyjki – załącznik

„Stół wielkanocny” – opisywanie zdjęć stołów nakrytych na różne okoliczności, poszerzanie słownika, podawanie nazw potraw widocznych na wielkanocnym stole, analiza słuchowa tych wyrazów.
Wykonanie dowolną techniką plastyczną stroika na stół wielkanocny.

PIĄTEK 10.04

„W poszukiwaniu jajek” – poszukiwanie jajek, klasyfikacja, synteza wzrokowa wyrazu; dziecko szuka ukrytych w pokoju papierowych jajek z literami tworzącymi wyraz WIELKANOC.

„Śmigus dyngus” – rozmowa na temat zwyczaju oblewania się wodą i jego pochodzenia.
„Wielkanoc inaczej” –
rozmowa na temat obchodzenia świąt w różnych miejscach świata.
Zabawa ruchowa – wyścigi z jajkiem na łyżce.

Karty pracy – załącznik 1załącznik 2

 Pozdrawiamy serdecznie
pani Beatka i pani Monika

Pomysły na kreatywne prace plastyczne:
https://pl.pinterest.com/pin/552324341803287914/
https://pl.pinterest.com/pin/275141858472220655/

 

Drodzy Rodzice i  kochane Słoniki!

Kolejny tydzień za nami. Mamy nadzieję, że dzieciom dopisuje zdrowie i dobre humory a Rodzicom nie brakuje snu i udaje się łączyć przyjemne (bycie z dziećmi) z pożytecznym (praca zawodowa). W tym tygodniu zapraszamy was do świata książek! Zachęcamy do wspólnej zabawy przy naszych propozycjach!

Poniedziałek 30.03

W tym dniu polecamy skupić się i porozmawiać z dziećmi o ich ulubionych książkach. Zachęcić do opowiedzenia ich treści przez dziecko, tak aby mogło budować dłuższe wypowiedzi. Następnie zachęcamy do zapoznania dzieci z literą F, f.  Pomocne mogą być także nasze podpowiedzi:

  • „Książka” – wysłuchanie wiersza Anny Kamieńskiej – załącznik i rozmowa na temat jego treści. Do czego nie są książki? – rozmowa kierowana, zwrócenie uwagi na niewłaściwe korzystanie z książek. Pytania pomocnicze do wiersza: Czemu początkowo książka była smutna? Czy miała kolorowe obrazki? Dlaczego nagle zaczęła być ciekawa dla osoby mówiącej w wierszu? Co się zmieniło? • „Do czego nie są książki?” – rozmowa kierowana, zwrócenie uwagi na niewłaściwe korzystanie
  • Wprowadzenie litery F, f. Poszukiwanie grafemu litery np. w swoich ulubionych książkach.
  • Wykonanie karty pracy z literą F – załącznik wysłuchiwanie głoski f w nagłosie, wygłosie i śródgłosie (na początku wyrazu, na końcu i w środku wyrazu)
  • Wymyślanie innych słów zawierających poznaną literę.

Wtorek 31.03

Dziś zachęcamy do zapoznania dzieci z tym jak powstaje papier. Jakie są kolejne etapy. Następnie można z dzieckiem wykonać samemu prawdziwy czerpany papier. Na pewno będzie to nie lada wyzwanie dla naszych dzieci i masa radości. Przepis w linku

Dla chętnych do obejrzenia w wolnym czasie

https://vod.tvp.pl/video/podroze-z-historia,jak-powstaje-papier,29860750

Środa 01.04

Dziś to nasze dzieci zamienią się w autorów swoich własnych książek. Zachowajcie swoje książeczki chętnie obejrzymy je po powrocie do przedszkola!

  • „Mała książka o książce” – wysłuchanie opowiadania Agnieszki Filipkowskiej pod tym samym tytułem i rozmowa na jego temat, doskonalenie uważnego słuchania i logicznego myślenia – załącznik
  • „Moja bajka” – zachęcenie dzieci do wykonania swojej książeczki. Dziecko wymyśla, rodzic zapisuje. Następnie dziecko tworzy ilustracje do swojej książeczki. Lub dziecko tworzy książeczkę tylko z ilustracji a potem w wolnej chwili opowiada ja rodzicowi

Czwartek 02.04

Czas kwarantanny jest czasem szczególnie trudnym dla dzieci 5-6 letnich które potrzebują teraz niezmiernie dużo ruchu. Dlatego dziś proponujemy kilka wspólnych ćwiczeń:

  • Ćwiczenia gimnastyczne
  • „Tajemnicza książka” – każdy uczestnik zabawy otrzymuje książkę, którą kładzie na głowę. Stara się utrzymać ją w tej pozycji podczas wykonywania kolejnych poleceń : Obracamy się, Tańczymy, Chodzimy bokiem, Kucamy, Chodzimy do tyłu itp. Dziecko, któremu książka spadła z głowy, zastyga w bezruchu i kibicuje innym. Powtarzamy zadanie kilka razy.
  • „W księgarni” – dzieci zajmują dowolne miejsca. Leżą na bokach. Na hasło.: Książki się otwierają! – przechodzą do leżenia na wznak, wyciągają na boki wyprostowane ręce i nogi. Na hasło: Kartki się przewracają! – klaszczą w dłonie (rodzic mówi, ile stron ma książka, a dzieci tyle razy klaszczą). Na hasło: Książki się zamykają! – powracają do pozycji wyjściowej – leżenie na bokach, nogi podkurczone. Gdy rodzic powie: Książki stoją na regale, przechodzą do stania na baczność.
  • „Odgadywanie tytułów bajek” – dzielimy się na dwa zespoły, jeden zespół przedstawia drugiemu za pomocą gestów i ruchów postać z jakiejś bajki, np. Kubuś Puchatek, Król lew, Śpiąca królewna, 101 Dalmatyńczyków. Po udzieleniu poprawnej odpowiedzi następuje zamiana ról.

Kiedy już nadmiar energii zostanie spożytkowany zachęcamy do następującej zabawy:

  • „Od… do…” – matematyczna zabawa, doskonalenie porównywania wg jednej cechy (grubość/wysokość/ciężar). Rodzic wybiera różne książki i zachęca dziecko by je posegregowało np. od najcieńszej do najgrubszej, od najmniejszej do największej (warto użyć linijki) itp.

Piątek 03.04

W tym dniu zapraszamy wszystkich do porozmawiania o tym czym są BIBLIOTEKI. Możemy opowiedzieć dzieciom jak się z nich skorzysta i umówić się na wspólny spacer do biblioteki po zakończeniu kwarantanny.  Przeczytajcie następnie wiersz Dominiki Niemiec. Na zakończenie możecie urządzić szpital dla Waszych książek

  • Dominika Niemiec „Ale wstyd” – załącznik Po przeczytaniu wiersza zadajmy dzieciom pytania: Czego dotyczył wiersz? Co stało się z książką? Kto ją zniszczył? Czy takie zachowanie było właściwe? Skąd dziewczynki miały książkę? Co musiały zrobić po tym, jak zniszczyły książkę? Co czuły dziewczynki, gdy oddawały książkę do biblioteki? Co musiały zrobić w bibliotece? Czy to, co czuły, minęło? Czy wy też kiedyś wstydziliście się z jakiegoś powodu? W jakiej to było sytuacji? Czy to było przyjemne uczucie? Jak czuliście się, gdy wstyd minął?
  • „Szpital dla książek” – zabawa w reperowanie zniszczonych książek. 1 – dzieci segregują książki na „chore” i „zdrowe” (czyli uszkodzone i nieuszkodzone); 2 – dzieci transportują książki z biblioteczki do stolika (dla urozmaicenia mogą to robić autami); 3 – dzieci pielęgniarki tną taśmę klejącą i folię na okładki; 4 – dzieci lekarze przyklejają taśmę; 5 – dzieci transportują książki ponownie do biblioteczki

Pozdrawiamy serdecznie
pani Beatka i pani Monika

Drodzy Rodzice!

Kolejny tydzień zabawy i nauki w nowej rzeczywistości za nami. Mamy nadzieję, że nasze pomysły zabaw z zeszłego tygodnia przydały się i pomogły umilić ten czas…W tym tygodniu witamy upragnioną WIOSNĘ. Wraz z nią niech przyjdzie nowa nadzieja na szybki powrót do przedszkola! A tymczasem zapraszamy do skorzystania z pomysłów na ten tydzień… Dołączamy obiecaną porcję zabaw na spędzenie czasu bez multimediów! Tym razem będą to pomysły na MASY PLASTYCZNE! – załącznik. Zabawa nimi jest doskonałą formą ćwiczeń przygotowujących rączki i paluszki naszych pociech do nauki pisania! Także śmiało ugniatajcie, rwijcie i lepcie!

Zachęcamy do zapoznania dzieci z treścią bajki terapeutycznej o wirusie i kwarantannie pt. Bajka o złym królu Koronawirusie i dobrej Kwarantannie” autorstwa Doroty Bródki
– wersja do druku na blogu autorki
http://dorotabrodka.pl/blog/?fbclid=IwAR2fxjfBZrePiTwP63QZ1nCA1dhalqvO8jXIRd6Uh0Q2RAbOp-HTCuguwS0
– audiobook, słuchowisko
http://dorotabrodka.pl/wp-content/uploads/2020/03/Bajka-O-Krolu-Wirusie-Dorota-Brodka.mp3

Gorąco polecamy – Przedszkolny bank pomysłów i zabaw PWN – do edukacji domowej i nie tylko.
Zaglądajcie tutaj codziennie – będzie się działo!       https://www.wszpwn.com.pl/wydarzenie/

Temat tygodnia: „WITAJ, WIOSNO!”.
23-27 marca 

PONIEDZIAŁEK 23.03.20

  • Wierszyk „List pożegnalny do Pani Zimy” przeczytanie wierszyka rozmawa na temat jego treści – załącznik
  • Zabawa „Wiosenne dźwięki”. Zachęcanie do posłuchania dźwięków szumiącego wiatru, deszczu, odgłosów ptaków na balkonie lub tarasie.
  • Przeliczanie w zakresie 10, odejmowanie i dodawanie, porównywanie liczebności (załącznik)
  • Zabawa „Wiosenna orkiestra” – zabawa, podczas której dzieci wydobywają dźwięki z przedmiotów codziennego użytku (gazeta, łyżki, klocki)

WTOREK 24.03,20

Wraz z nadejściem wiosny zachęcamy do porozmawiania na temat nowalijek. Dajcie dzieciom okazję aby posmakowały wiosennych warzyw, aby rozpoznawały je po smaku, zapachu, opisywały ich wygląd.

  • Zabawa polisensoryczna – „ Jakie smaki kojarzą nam się z wiosną?” – poznanie wiosennych nowalijek: rzodkiewki, pomidora, sałaty, ogórka , szczypiorku, rzeżuchy i natki pietruszki. Niech dzieci smakują warzywa. Określają ich smak, kolor, zapach.
  • „Robienie kanapek” – wspólne przygotowanie zdrowych kanapki. Z dużą ilością surowych warzyw.
  • Eksperyment – proponujemy przeprowadzić eksperyment pokazujący transport wody w roślinie. Pomoże on zrozumieć dzieciom dlaczego rośliny są zielone. Należy umieścić liście kapusty pekińskiej w wodzie zabarwionej barwnikami spożywczymi i obserwować, co się stanie. Rezultaty tego eksperymentu mogą Państwo wspólne oglądać w domu.
  • Praca plastyczna „ Wiosenne drzewa” Można zachęcić dzieci do wykonania pracy plastycznej. Pomalowanych liści kapusty można użyć do stworzenia wiosennych drzew. Życzymy udanej zabawy!

ŚRODA 25. 03. 20

W tym tygodniu również planowałyśmy wprowadzić literkę „ G, g” na podstawie wyrazu „ garnek”. Prosimy utrwalać ją w domu przy pomocy takich zabaw:

  • Zabawa „ Wyszukaj literkę G, g” zabawa polegająca na otaczanie pętlą literki „ g w tekście, np. w starej gazecie lub książeczce.
  • Zabawa słuchowa„ Powiedz, co zaczyna się głoską „g”, wyszukiwanie przedmiotów w domu zaczynających się głoską” g”
  • Zabawa plastyczna- lepienie literki „g” z plasteliny

CZWARTEK 26.03.20

W tym tygodniu możecie Państwo zapoznać dzieci także wiosennymi owadami- motylem i ślimakiem. Omówić cykl życia gąsienicy, pokazać na obrazkach w jaki sposób przeobraża się w motyla. Zachęcamy do wykonania następujących zabaw i prac:

  • Praca plastyczna „Motyl” –wypełnianie kolorowanki z motywem motyla solą wymieszaną z kolorową kredą.
  • Zabawa „Barwne motylki” – lepienie z plasteliny kolorowych motylków
  • Zabawa „ Motylek”- wykonanie motylka z rolki po papierze toaletowym oraz z kolorowego papieru.
  • „Masaż ślimaków”– zabawa relaksacyjna. Dziecko dobiera się z rodzicem w pary. Jedno rysuje drugiemu na plecach muszlę ślimaka, kreśląc ją wielokrotnie.
  • „Motylem jestem”– stworzenie modelu cyklu rozwoju motyla – załącznik 

PIĄTEK 27.03.20

21 marca w sobotę wypada Pierwszy Dzień Wiosny, będzie to dobra okazją aby opowiedzieć dzieciom o tym dniu. Prosimy skorzystać z opowiadania:

  • Opowiadanie „Marzanna” Renata Piątkowska – załącznik 
  • Zabawa językowa „Wiosenne przysłowia” – Rodzic odczytuje wiosenne przysłowia i rozmawia z dziećmi o ich znaczeniu – załącznik
  • Praca plastyczna „Marzanna” – wspólne wykonanie Marzanny według własnego pomysłu z wykorzystaniem bibuły, krepiny, kolorowego papieru, kredek, nożyczek, plasteliny i flamastrów.

Pozdrawiamy serdecznie
pani Beatka i pani Monika

Szanowni Rodzice

W tym tygodniu planowaliśmy robić porządki w ogródku, dzieci miały poznać przy tej okazji różne rośliny i narzędzia ogrodnicze. Mieliśmy także szukać zwiastunów wiosny w najbliższym otoczeniu – zarówno zwierząt, jak i kwiatów. Zdobywać wiedzę na temat warzyw cebulowych, rozmawiać o ich właściwościach zdrowotnych. Dzieciaki na pewno chętnie się dowiedzą, dlaczego podczas obierania cebuli łzawią oczy i co zrobić, by tego uniknąć.

Jak wiadomo dzieci najwięcej uczą się przez doświadczenie dlatego na koniec, proponujemy Wam zrobić wspólnie mały warzywniak na parapecie:)

Poniżej znajda Państwo propozycje zabaw, wierszy i piosenek na każdy dzień, które możecie wspólnie poznawać i razem się bawić. W załącznikach kryją się pomoce, które można pobrać na komputer (zagadki, teksty piosenek i wierszy itp.).

W kolejnym tygodniu zajmiemy się tematem wiosny, która zbliża się do nas wielkimi krokami. Zachęcamy do zaglądania na naszą stronę. Poniżej zamieściliśmy kilka przydatnych linków które mogą ułatwić i umilić ten trudny dla wszystkich czas! Trudny ale dający także wiele możliwości do poznawania i pogłębiania relacji z naszymi pociechami! Bo tego im potrzeba najbardziej!

Temat tygodnia: „Porządki w ogrodzie”
Termin: 16 – 21.03.2020

PONIEDZIAŁEK  16.03
„Wiosna” – podawanie nazw zwierząt i kwiatów związanych z przyjściem wiosny,  rozmowa na temat skojarzeń z tą porą roku. Można zrobić z dzieckiem „Wiosenną checklistę” co zmienia się wiosną w przyrodzie i naszym życiu- pogłębianie wiedzy przyrodniczej, doskonalenie spostrzegawczości. Nauka dowolnej piosenki o wiośnie np. „Wiosna, Wiosna” Hey KIDS https://www.youtube.com/watch?v=1BxzTaIp9G4
„Krokusy”  – praca plastyczna, odrysowywanie, wycinanie i ozdabianie kwiatów

WTOREK 17.03
„Narzędzia ogrodnicze”– rozwiązywanie zagadek tematycznych. Dopasowywanie zdjęć do rozwiązań zagadek – załącznik
Wiosenny wiatr – zabawa stymulująca aparat artykulacyjny z wykorzystaniem piórka.

  • Nie spadnij!
    Celem zabawy jest utrzymanie piórka w powietrzu tak długo, jak tylko się da! Nie ma ograniczeń, jeśli chodzi o liczbę dmuchnięć czy głębokość wdechu. Pamiętaj, że im wyżej piórko się wzniesie, tym mniej się napracujesz!
  • Uciekające piórko.
    Przygotuj do tej zabawy pudełka różnych rozmiarów. Umieść piórko w największym pudełku. Zadaniem dziecka jest takie kontrolowanie oddechu, aby piórko przemieszczało się wzdłuż ścianek pudełka, lecz nie wyskoczyło poza nie. Jeśli zauważysz, że maluch świetnie sobie radzi, zwiększ stopień trudności i zmień pudełko na mniejsze!

ŚRODA 18.03
Warzywa cebulowe – czosnek, cebula” –  szukanie różnic i podobieństw, nazywanie cech charakterystycznych, określanie smaku, zapachu, określanie przeznaczenia (można wykonać z dzieckiem mapę myśli).  Omówienie właściwości leczniczych czosnku i cebuli.
„C – jak cebula” –  zapoznanie dziecka z wyglądem litery, wyszukiwanie jak największej liczby słów rozpoczynających się na literę „C”.
Wspólne zasadzenie cebuli (w ziemi lub na wacie) do postawienia na domowym parapecie i obserwowanie jak rośnie szczypiorek

 CZWARTEK 19.03.

„Świt w ogrodzie” wysłuchanie wiersza Nawrockiej – załącznik, wymienienie przez dzieci występujących w wierszu kwiatów. Sprawdzenie czy dziecko wie jak one wyglądają, jeśli nie wspólne wyszukiwanie ilustracji kwiatów.
Wykonanie dowolną techniką plastyczną kwiatów wiosennych

PIĄTEK 20.03
„Zielone zagadki warzywne” – odgadywanie zagadek o zielonych warzywach, poznanie właściwości odżywczych zielonych warzyw – załącznik
„Zielony świat” –  praca plastyczna z użyciem zielonych barw, malowanie palcami zielonego świata. Rozwijanie wyobraźni dzieci.

Pomysły na kreatywne spędzenie czasu z dzieckiem w domu:

Na stronie Galerii Sztuki Zachęta można zapisywać dzieci na warsztaty on – line – sprawdzone na własnej skórze przy 5 i 3 latkach:)
https://zacheta.art.pl/pl

60 dni za darmo dostepu do audiobookow i e-bookow dla dzieci w Empku:)
https://www.empik.com/czas-w-domu

Propozycje internetowych źródeł nauki dla przedszkolaków ale i ich starszego rodzeństwa:)
https://www.juniorowo.pl/

Zachęcamy do przeglądania stron teatrów i muzeów dla dzieci, które otwierają się na odwiedzanie ich w wersji ON-LINE:) Spektakle dziecięce są też dostępne na YouTube.

W następnym wpisie podamy kilka pomysłów na zabawę bez urządzeń multimedialnych 🙂

 Pozdrawiamy serdecznie
pani Beatka i pani Monika