Informacje dla rodziców


Drodzy Rodzice

Temat tygodnia: Wielkanoc

W tym tygodniu realizujemy temat związany ze zwyczajami Świąt Wielkanocnych

TEMAT 1: Wielkanoc za pasem

– Zapoznamy się z tradycją wykonywania palm wielkanocnych;

– Będziemy doskonalić umiejętność opowiadania i dzielenia się własnymi doświadczeniami.

„Palmy wielkanocne”– omawianie wyglądu palm oraz tradycji ludowych związanych z ich święceniem.

Przekazujemy dziecku ciekawostki:

– Niedziela Palmowa została ustanowiona na pamiątkę wjazdu Pana Jezusa na osiołku do Jerozolimy. Na powitanie ludzie machali gałązkami z drzewa palmowego.

– Niedziela Palmowa była nazywana „Kwietną” lub „Wierzbową”, bo w Polsce gałązki palmowe zastępowano gałązkami wierzby, przystrajano je kwiatami, bukszpanem, wstążkami.

– Największe palmy w Polsce wykonuje się na Kurpiach we wsi Łyse (mają kilka metrów wysokości).

– Palmy mają chronić ludzi i domy przed chorobami i złem (tradycyjnie trzyma się je w domu do następnego roku).

– Poświęconą palmą dotykano kiedyś domowników, a w szczególności dzieci, aby były posłuszne i zdrowe.

Możemy pokazać różne palmy na zdjęciach (żywe i papierowe) – omówienie przez dziecko różnic i podobieństwmiędzy nimi.

Wspólne wykonanie palmy z krepiny.

Słuchanie wiersza Bożeny Formy Wielkanoc. Rozmowa z dzieckiem  na temat wielkanocnych zwyczajów  wymienionych w wierszu.

WielkanocB.Forma

Święta za pasem,

do pracy się bierzemy,

mazurki i baby

smaczne upieczemy.

Pisanki, kraszanki

razem dziś robimy,

wszystkie kolorowe,

bardzo się cieszymy.

Upiekliśmy z ciasta,

baranka, zajączka,

z posianej rzeżuchy

będzie piękna łączka.

W glinianym wazonie

bazie i żonkile,

a na nich z papieru

kurczątka przemiłe.

„Kurki trzy” – ćwiczenie sprawności wzrokowo-ruchowej z wykorzystaniem dzwonków diatonicznych (mogą być też chromatyczne) .Dzieci wspólnie z rodzicem gra łatwą piosenkę na instrumencie.

TEMAT 2: Ale jaja

– Poznamy tradycję ozdabiania jaj wielkanocnych;

– Będziemy doskonalić małą motorykę.

„Wielkanocne jajka” – porównywanie różnego rodzaju jajek dekoracyjnych: kraszanek, pisanek,wydmuszek, zapoznanie z symboliką jaja. Pytamy dziecko, z jakim produktem spożywczym najsilniejkojarzysię mu się Wielkanoc, i przypominamy, czego symbolem jest jajko. Pokazujemy dziecku różnego  rodzaju jajka: (w całości zabarwione na jeden kolor), pisanki wydmuszki itp.(mogą być zdjęcia). Dziecko porównuje jajka, wskazuje różnice i podobieństwa między nimi.

„Jak barwimy jajka?” – dobieranie koloru kraszanki do zdjęcia produktu, za pomocą któregomożna zabarwić jajko na dany kolor. Pytamy dziecko, czy zna sposoby barwienia jajek. Na ziemi rozsypujemypapierowe sylwety jajek w dziesięciu kolorach oraz zdjęcia roślin. Dziecko ma dobrać zdjęciado jaj w taki sposób, aby pokazać, jak uzyskać dany kolor kraszanki.

– żółty – suche łupinki cebuli

– czerwony – kora dębu, owoce czarnego bzu, suszone jagody, suche łupiny cebuli

– różowy – sok z buraka

– pomarańczowy – marchew, dynia

– brązowy – łupiny orzecha

– niebieski – owoce tarniny

– fioletowy – płatki ciemnej malwy

– zielony – trawa, pokrzywa

– czarny – wygotowane olchowe szyszki.

Ugotowanie jajek w skórkach buraków lub łupinkach cebuli.Rodzic gotuje jajka i pokazuje efekt dziecku.

„Jajka z pianki do golenia” – praca plastyczna. Dziecko wykonuje jajka z pianki do golenia wyciśniętejna karton i zabarwionej barwnikiem. Macza w niej sylwety jaj i tworzy na nich wzorki wykałaczkąlub patyczkiem do uszu. Na koniec pozostawia pracę do wyschnięcia.

„Jajka i kurczęta” – fabularyzowana zabawa ruchowa, dziecko porusza się po pokoju w rytm dowolnejmuzyki. Gdy rodzic wyłącza muzykę, dziecko reaguje na jedno z poleceń. Gdy słyszy: Jajko, zwija sięw kulkę i turla z boku na bok, na słowa: Kurczak chodzi po sali na ugiętych kolanach i macharękoma jak skrzydłami.

DZIEŃ 3: Co się kryje w święconce?

– utrwalimy nazwy i symbolikę elementów święconki;

– Będziemy uczyć się identyfikować i [oddawać nazwy różnych emocji.

„Co włożysz do koszyczka?” – omówienie tradycji obchodzenia Wielkiej Soboty,, zapoznanie z symboliką potraw w święconce.Możemy zapytać dziecko, jak obchodzi się Wielką Sobotę i co zabiera się do kościoła. Kładziemy nadywanie szablon koszyka wielkanocnego,  rozsypujemy zdjęcia różnych pokarmów. Wśródzdjęć znajdują się  pokarmy, które powinny znaleźć się w koszyczku (chleb, jajko,ser, wędlina,chrzan, ciasto, sól). Dziecko ma podać nazwy wszystkich produktów oraz przypiąć do koszyczkatylko te, które powinny znaleźć się w święconce. Gdy  dziecko przypina zdjęcia,mówi głośno nazwę produktu i dzieli ją na sylaby. Rodzic wyjaśnia znaczenie poszczególnychpotraw w koszyczku:

– chleb – symbolizuje ciało Pana Jezusa, a także dobrobyt

– jajko – to symbol życia i zwycięstwa nad śmiercią, podzielenie się jajkiem miało umacniać więzi rodzinne.

Zajęcia o emocjach – zadowolenie i niezadowolenie. Możemy porozmawiać z dzieckiem, zadaćmu pytania:Co to znaczy czuć zadowolenie? W jakich sytuacjach można być zadowolonym? Co to znaczybyć niezadowolonym? W jakich sytuacjach można się tak czuć? Jakie są te uczucia – przyjemneczy nieprzyjemne? Które z tych uczuć towarzyszy ci podczas oczekiwania na Wielkanoc? Dlaczego tak się czujesz?

„Świąteczne przygotowania” – układanie historyjek obrazkowych. Rodzic rozdaje dziecku dwiekoperty. W każdej znajduje się historyjka obrazkowa. Zadaniem dziecka jest ułożenie dwóch historyjek,opowiedzenie ich i określenie, jak czuli się ich bohaterowie – czy czuli zadowolenie, czy niezadowolenie.

„Koszyk wielkanocny” – wspólne przygotowanie przedszkolnego koszyka, który zostanie postawiony w widocznym miejscu w pokoju.

DZIEŃ 4: Świąteczny stół

– Uporządkujemy naszą wiedzę na temat tradycji obchodzenia Wielkanocy;

– Będziemy doskonalić czytanie globalne.

Praca z wierszem E. Skarżyńskiej Wielkanocny stół – Rodzic czyta dziecku wiersz i zadaje pytania:

Po co ludzie spotykają się przy świątecznym stole? Czy dzielą się w Wielkanoc opłatkiem? Jak spędzają te święta?

Nasz stół wielkanocny

haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni

listeczków skrzydlatych,

lukrowana baba

rozpycha się na nim,

a przy babie –

mazurek w owoce przybrany.

Palmy pachną jak łąka

w samym środku lata.

Siada mama przy stole,

A przy mamie tata.

I my.

Wiosna na nas

zza firanek zerka,

a pstrokate pisanki

chcą tańczyć oberka.

Wpuśćmy wiosnę,

Niech słońcem

zabłyśnie nad stołem

w wielkanocne świętowanie

jak wiosna wesołe

„Stół wielkanocny” – opisywanie zdjęć stołów nakrytych na różne okoliczności, poszerzaniesłownika, podawanie nazw potraw widocznych na wielkanocnym stole, analiza słuchowa, czytanieglobalne. Przynosimy zdjęcia różnych stołów nakrytych do śniadania i obiadu. Dziecko podaje nazwypotraw widoczne na zdjęciach. Ma za zadanie wybrać ten stół, który jest nakryty do śniadaniawielkanocnego. Dziecko opisuje produkty ze stołu wielkanocnego. Podaje nazwy niektórych z nich,naklejając w ich miejsca wyrazy do czytania globalnego: babka, mazurek, jajka, biała kiełbasa, szynka.

„Wielkanocne kwiaty” – rozpoznawanie i podawanie nazw wiosennych kwiatów. Rodzic. zadaje dzieckupytania: Co oprócz potraw może się znaleźć na świątecznym stole? Jakie kwiaty kojarzą ci się z Wielkanocą? Rodzic. pokazuje dziecku zdjęcia hiacyntów, gwiazdy betlejemskiej,krokusa, tulipanów, chryzantem, maków, narcyzów, forsycji. Dziecko wybiera spośród nich kwiatykojarzące się z Wielkanocą i mówi, z czym im się kojarzą pozostałe kwiaty.

„Pamiątki z wielkanocnego śniadania” – praca plastyczna z masy solnej, wykonanie wielkanocnychprezentów dla rodziny. Do przeprowadzenia zadania jest potrzebna masa solna. Dziecko formujeją w kształt płaskiego owalu. Odciskają w medalionie swoją dłoń. Rodzic wycina w medalioniedziurę poniżej odcisków palców. Po wypaleniu medalionu, do środka dziury dziecko wkleja własnezdjęcie. Dorysowuje do odcisku kciuka oko i grzebień kury. Pod zdjęciem dorysowuje kurze nogi.

„Wielkanocne jajka” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Rodzic rozkłada na dywanie koloroweSzarfy, (sznurki) symbolizujące jajka. Gdy muzyka gra, dziecko porusza się pomiędzy szarfami. Kiedy muzykaustaje, dziecko wskakuje do szarfy. Przy następnym zatrzymaniumuzyki dziecko staje przed pisanką, za pisanką, z prawej, z lewej strony pisanki, w pisance.

TEMAT 5: Wielkanocne zwyczaje

– Poznamy polskie i zagraniczne zwyczaje wielkanocne;

– Będziemy doskonalić precyzję ruchów i sprawność ruchową.

„Wielkanoc inaczej” – rozmowa na temat obchodzenia świąt w różnych miejscach świata:

– USA – wyścigi jajek;

– Francja – robienie gigantycznego omleta;

– Indie – tworzenie latarni, kwiatków z bibuły dla przyjaciół;

– Bermudy – robienie latawców

Zabawy z użyciem jajek:

– wyścigi z jajkiem na łyżce,

– obieranie jajek na twardo w jak najkrótszym czasie,

– podawanie sobie jajek z łyżki na łyżkę.

„W poszukiwaniu jajek” – poszukiwanie jajek, klasyfikacja, synteza wzrokowa. Rodzic ukrywa w pokoju papierowe jajka. Na jajkach są zapisane litery składające się na słowo WIELKANOC. Jajka są różnejwielkości. Dziecko ma za zadanie poukładać jajka od najmniejszego do największego na dywaniei przeczytać utworzony wyraz

„Pomponowe jajko” – zabawa plastyczna, ozdabianie konturu jajka stemplami przygotowanymiz pomponów maczanych w farbie i trzymanych za pomocą klamerki od bielizny.

Pomysły na kreatywne spędzenie czasu z dziećmi w domu:

1.„Pisanka z układanki” – praca plastyczna. Rodzic rysuje na dużym brystolu ogromną pisankę. Dzieliją na drobne fragmenty – puzzle, które wycina dziecko.Dziecko dostaje elementy układanki,które dowolnie ozdabia. Po ozdobieniu dopasowuje do siebie fragmenty układanki,tworząc puzzle, które przykleja na duży brystol.

2.„Jajko na łyżce”- rodzic i dziecko pokonują tor przeszkód trzymając na łyżce ugotowane jajko na twardo, wygrywa ten , kto pierwszy dotrze do celu i jajko mu nie upadnie.

3.„Dywanowe pisanki” – zabawa manualna Dziecko dostaje  materiały plastyczne:
nakrętki, druciki kreatywne, patyczki po lodach, sznurki, szablon jajka z papieru, to będzie pisanka – iozdabia je przyklejając otrzymane materiały.

4.„Jak zrobić kurczaczka wielkanocnego”?-https://www.superdzieciaczki.pl/2018/03/jak-zrobic-kurczaczka-wielkanocnego-diy.html?fbclid=IwAR2MfazK4qRxTcgtzVKnMmJ75tn915PpCevYPauCS88K73zT5Cd3EvG1UFM

5.Masy plastyczne –https://rodzicielskieinspiracje.pl/masy-plastyczne-diy-stworz-wlasny-piasek-kinetyczny-lub-gluta/?fbclid=IwAR2EaDod95adX8cnsHHwk1mXwiX7o6Ah0VegfQvqd-_pbBcuoWYpj4rojR4.

                                                                                                       Pozdrawiamy,
nauczycielki grupy VII 
„Biedronki”

 

DRODZY RODZICE !

W tym tygodniu będziemy realizować temat związany z pracą w gospodarstwie rolnym ina polu. Zapraszamy do zabaw z dziećmi związanych z aktualnym tematem.

Temat 1: Praca rolnika

– Poznamy różnicę między sianem a słomą;

– Będziemy doskonalić umiejętności szeregowania.

„Wieś i miasto”– szukanie różnic i podobieństw na bazie zdjęć.Pokazujemy dzieciom zdjęcia terenów wiejskich i miejskich. Prosimy o wskazanie różnic i podobieństw.

  • „Słoma i siano” – polisensoryczne porównywanie słomy i siana.Czytanie globalne. Wprowadzamy do czytania globalnego wyrazy: siano i słoma. Pytamy dzieci, czym różni się słoma od siana (siano – wysuszona trawa, pożywienie dla zwierząt, słoma – odpadowy materiał po koszeniu zboża, siano – bardziej miękkie, słoma – szorstka, siano – zielone, słoma – żółta). W razie możliwości udostępniamy  dzieciom siano i słomę do polisensorycznego poznania (jeśli to niemożliwe, dzieci powinny zobaczyć choć zdjęcia).
  • „Myszy z siana” – praca plastyczna. Do wykonania pracy są potrzebne koszulki do segregatorów, siano, druciki kreatywne, klej, nożyczki i papier kolorowy. Dziecko wypycha koszulki sianem i przewiązuje nitką tak, by powstały myszki. Następnie dokleja ogonki z drucików kreatywnych, oczy i uszy z papieru.

„Od ziarenka do bochenka”- opowieść ruchowo- naśladowcza.

– Pociąg: Jedziemy dziś do gospodarstwa rolnego pociągiem (ciuch, ciuch, ciuch – naśladowanie odgłosów, dzieci tworzą pociąg). Przekonamy się, jak wygląda życie na wsi…

 – Koniki: Jedziemy na konikach do pana rolnika (odgłos kląskania).

– Praca rolnika: Najpierw rolnik sieje zboże (siejeje, siejeje, siejeje), deszcz pada na pole (kap, kap, kap), potem zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszsz). Słońce grzeje całe lato (uf, uf, uf), nastała pora zbiorów, już na pole wjeżdża kombajn (wrrrr, wrrrrrrr, wrrrrrr). Kombajn przesypuje ziarno na wozy (szszszszsz), rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (wrrrr, wrrrrr, wrrrr).

– Młyn: Młynarz w młynie zmiele ziarnka (szerokie otwieranie ust i kręcenie szczęką), z ziaren powstanie mąka. Aaaa– psik! Wpadła do nosków! Mąka jest gotowa, do piekarni jedziemy samochodem (brum, brum, brum). Nocą, kiedy dzieci śpią (sen – chrapanie), piekarz piecze z mąki chleb i bułki (naśladowanie ruchu wyrabiania ciasta).

– Piekarnia: Z samego rana samochody (brum, brum) z piekarni ruszają do sklepów, by dostarczyć pieczywo. Uwaga, jeszcze gorące (parzy – dmuchanie), ale jak pięknie pachnie (wąchanie – głęboki wdech i wydech).

 – Pociąg: Wracamy pociągiem (ciuch, ciuch ciuch) do przedszkola.

Temat 2: Polne rośliny

– Utrwalimy umiejętność rozpoznawania i podawania nazw roślin rosnących na polu;

– Będziemy doskonalić chwyt pęsetkowy i motorykę małą.

„Rośliny zbożowe”– rozpoznawanie roślin zbożowych, okopowych, oleistych i włóknistych. Pokazujemy dziecku zdjęcia lub naturalne okazy roślin zbożowych (np:  żyto, pszenica, owies, kukurydza, jęczmień), roślin okopowych (słonecznik, len, rzepak) i włóknistych (len, konopie).Dziecko próbuje opisać rośliny należące do jednej grupy. Pytamy, czym się różnią rośliny zbożowe (kwiaty zbóż i owoce mogą tworzyć kłos, kolbę lub więch).dziecko zastanawia się nad nazwą „rośliny okopowe” (okopuje się je podczas sadzenia a następnie wykopuje z ziemi. Możemyopowiedzieć  o pochodzeniu roślin oleistych (produkcja oleju, wytwarzanie nici i włókien).

  • „Jak powstaje popcorn?” – poszerzanie wiedzy dzieci dotyczącej kukurydzy i jej wykorzystania. Przynosimy popcorn. Zadajemy dziecku pytania: Kiedy najczęściej jecie popcorn? Z czego się go wytwarza? W jaki sposób robi się popcorn? Czy popcorn może być tylko słony? Jak inaczej wykorzystuje się kukurydzę? (zjadanie całych kolb, kukurydza konserwowa, mąka kukurydziana).
  • „Kukurydza” – praca plastyczna. Dziecko rysuje kolbę kukurydzy żółtym flamastrem. Zielonym flamastrem dorysowuje łodygę i liście. Macza paluszek w żółtej farbie, robi odciski, tworząc miejsce na ziarna kukurydzy. Wypełni żółte pola prawdziwymi ziarnami kukurydzy.

Temat 3: „Jak powstaje chleb?”

– Będziemy doskonalić umiejętność dostrzegania związków przyczynowo- skutkowych oraz umiejętność opisu;

– Rozszerzymy słownik dziecka.

Degustacja różnego rodzaju pieczywa (pszenne, żytnie, razowe, bułka maślana itp.).Dziecko dostaje na talerzyku kawałeczki różnego pieczywa, smakuje je, określa smak, zapach, kolor. Następnie próbuje przyporządkować kawałki pieczywa danym bochenkom (na zdjęciu lub rzeczywistym).

  • „Skąd się bierze chleb?” – pogadanka na temat różnych rodzajów mąki, z której pozyskuje się produkty piekarskie. Zadajemy dzieciom pytania: Skąd się bierze chleb? Czy wszystkie rodzaje pieczywa, które ci smakowały, były zrobione z mąki pszennej? Z czego wytwarza się to pieczywo? Jakie rodzaje mąki jeszcze wyróżniamy? (ziemniaczana, żytnia, razowa, kukurydziana, jaglana, lniana). Dziecko przypomina sobie zboża poznane tydzień wcześniej. Rozpoznaje kawałki pieczywa po smaku (z zamkniętymi lub zawiązanymi oczami), opisuje ich smak.
  • „Zawody” – Można pokazać obrazki osób pracujących w różnych zawodach (wśród nich muszą być: piekarz, kierowca, sprzedawca, młynarz, rolnik). Prosimy dziecko o wybranie i podanie nazw zdjęć przedstawiających ludzi, którzy biorą udział w produkcji chleba.
  • „Młyny” – Pokazujemy dziecku zdjęcia młynów (wodny, elektryczny), dziecko je porównuje, szuka podobieństw i różnic.

Temat 4: „Maszyny rolnicze”

– poznamy nazwy i działanie maszyn rolniczych;

– będziemy pracować nad rozwojem ekspresji twórczej.

Pogadanka na temat różnych narzędzi i maszyn rolniczych oraz bezpieczeństwa podczas ich wykorzystywania.Pokazujemy dzieciom na zdjęciach podstawowe narzędzia rolnicze: pług do orania (napowietrzania gleby, odwracania jej wierzchniej warstwy), bronę (do bronowania, wyrównywania powierzchni gleby, działa jak grabie), urządzenie do nawożenia, siewnik (do siania), dodatkowo proste narzędzia, takie jak motyka, kosa, łopata. Mówimy o przeznaczenie narzędzi i maszyn widocznych na zdjęciach. Dzieci mają za zadanie dobrać zdjęcie do opisu.

  • „Kosiarz” – zabawa fabularyzowana, ćwiczenia ruchów obu ramion. Przy włączonej dowolnej muzyce dziecko naśladuje ruchy kosiarza (ruchy obu ramion jednocześnie). Gdy muzyka ustaje, kosiarz odpoczywaj (dziecko siadaze skrzyżowanymi nogami). Zabawa można powtarzać.

„Traktor” – praca plastyczna. Dziecko tworzy traktor z dwóch patyczków logopedycznych przyklejonych do kartki. Dodaje kółka z papieru kolorowego oraz dorysowuje kierownicę i resztę rysunku.

  • „Maszyna przyszłości” – zabawa plastyczna, rysowanie maszyny przyszłości, która ułatwi rolnikom prace na polu.

Temat 5: „Produkty ekologiczne”

– Poszerzymy wiedzę na temat produktów ekologicznych;

– Będziemy pracować nad pogłębianiem ekspresji twórczej.

„Czym jest gospodarstwo ekologiczne” –  tłumaczymy dziecku, czym charakteryzuje się gospodarstwo ekologiczne (np. zakaz używania chemicznych środków ochrony roślin, nawozów sztucznych, pasz przemysłowych, stymulatorów wzrostu, karmienie zwierząt paszą wyprodukowaną w tym gospodarstwie, używanie nawozów wytworzonych przez hodowane zwierzęta, konieczność zachowania różnorodności gatunków roślin i zwierząt).  Pokazujemy dziecku symbol żywności ekologicznej. Dziecko omawia symbol, przelicza  gwiazdki.

  • Projektowanie własnych symboli żywności ekologicznej – dziecko projektuje symbol żywności ekologicznej według własnego pomysłu.
  • „Ekologiczna żywność” – porównywanie zdjęć warzyw i owoców z gospodarstw ekologicznego i tradycyjnego, poszukiwanie produktów ekologicznych w gazetach, czytanie cen, porównywanie. Możemy zadać dziecku pytanie, czym charakteryzuje się żywność ekologiczna. Pokazujemy dziecku zdjęcia okazałych owoców i warzyw modyfikowanych genetycznie oraz brzydszych, mniej wybarwionych owoców i warzyw naturalnych, bez żadnych szkodliwych dodatków i konserwantów (niepryskanych). Następnie dajemy dziecku do obejrzenia gazetkę sklepową. Dziecko szuka produktów ekologicznych i standardowych. Porównuje ich ceny i wnioskuje, że produkty ekologiczne są droższe. Pytamy dziecko, z czego to wynika. Na koniec dziecko porównuje daty ważności na przyniesionych produktach ekologicznych i standardowych. Możemy zapytać dlaczego data na produktach ekologicznych jest krótsza.

„Hodowla marchewek” – praca plastyczna. Przygotowujemy  pomarańczową i zieloną włóczkę, nożyczki i dużą wytłoczkę od jajek. Dziecko wraz z rodzicem przygotowuje z włóczki małe proste marchewki z zielonymi liśćmi. Robi dziurki w wytłoczkach i umieszczaj w nich marchewki. Następnie dziecko rzuca kostką i wyjmuje wylosowaną liczbę marchewek.

Pomysły na kreatywne spędzanie czasu z dziećmi w domu:

  • „Słoneczniki” – zabawa plastyczna. Dziecko wycina płatki z żółtego papieru i nakleja je na biały plastikowy talerzyk jednorazowy. W środku przykleja ziarna słonecznika. Całość przykleja do kartki technicznej. Wycina łodygę i liście i dokleja te elementy do słonecznika.
  • „Zbieranie ziaren” – zabawa ruchowa. Rodzic rozsypuje w pokoju ziarna słonecznika i daje dziecku plastikowy kubeczek. Dziecko biega z kubeczkiem po sali w rytm dowolnej muzyki. Rodzic podnosi karteczkę z daną liczbą (od 0 do 10). Zadaniem dziecka jest zebrać do kubeczka taką liczbę ziarenek, jaka jest widoczna na planszy. Po ich zebraniu dziecko siada na dywanie i wysypuje ziarna z kubka.. Przelicza liczbę wrzuconych ziaren. W razie pomyłki dokłada lub odejmuje ziarna. Rozsypuje je po pokoju i zabawa jest kontynuowana.

Zabawa ruchowa „Ruletka”- https://wordwall.net/pl/resource/1031315/%c4%87wiczenia

Gimnastyka buzi i języka – https://wordwall.net/pl/resource/995123/gimnastyka-buzi-i-j%c4%99zyka

Zabawa matematyczna „Rysujemy figury” – https://www.facebook.com/inforadapl/videos/582478855679235/

Drodzy Rodzice i Drogie Dzieci!

Zachęcamy również do skorzystania z następujących pomocy:

https://www.wsip.pl/przedszkole-wsip-online/?fbclid=IwAR2UkBNdFDGa8C-DREHmUMc3NIGpbgoFOJ_j6gGiPt6FGqMnj50RY95bhlw

http://kufer.poznajemyswiat.pl/

Pozdrawiamy serdecznie
Nauczycielki Grupy VII Biedronki

Drodzy Rodzice!

 Temat tygodnia: Zwierzęta na wiejskim podwórku 

W tym tygodniu realizujemy temat o zwierzętach żyjących w gospodarstwie wiejskim. Zapraszamy do zabaw z dziećmi dotyczących tematu.

 TEMAT 1: Zwierzęta wiejskie

– Utrwalamy informacje dotyczące zwierząt wiejskich oraz ich młodych;

– Wprowadzamy literę Ł, ł – zapoznajemy dzieci z literą. Wykonujemy z dziećmi kilka ćwiczeń: wyszukujemy wyrazy rozpoczynające się na „ł”, dzielimy te wyrazy na sylaby i głoski, wyszukujemy litery „ł” w tekstach.

Wysłuchanie wiersza Na wiejskim podwórku Stanisław Kraszewski – załącznik

  • Powtarzamy nazwy zwierząt i ich młodych, dzielimy na sylaby, proste wyrazy próbujemy dzielić na głoski, określamy jaką głoskę słyszymy na początku i na końcu wyrazu.
  • „Powitanie zwierzątek” – ćwiczenie pobudzające aparat artykulacyjny.

Na melodię Wszyscy są, witam was, dzieci wybierają, jakim zwierzęcym głosem chcą być przywitane. Zaznaczamy, że mogą to być tylko głosy zwierząt żyjących na wsi, np. kot – miau, miau; pies – hau, hau; chomik, myszka, szczur – pi-pi; koń – iha, krowa – mu, mu, mu; owca – me, me; baran – be, be; kura – ko, ko; kogut – kukuryku; kaczka – kwa, kwa; gęś – , itp.

Wysłuchanie piosenki „Stary Donald farmę miał”  – załącznik

  • „Traf do celu”– ćwiczenia z elementami rzutu. Dziecko stoi na wyznaczonej linii, otrzymuje np. przytulanki, stara się trafić do ustawionego w pewnej odległości pojemnika.

 TEMAT 2: Skąd się biorą jajka?

– Pogłębiamy wiedzę na temat jajek, ich budowy i sposobów wykorzystania;

– poznajemy ptaki .

  • Kurczątko –historyjka  załącznik
  • „Kura” – poznajemy jej zwyczaje i korzyści jakie nam daje – załącznik
  • „Z czego składa się jajo?” – Rozbijamy jajko i wyszczególniamy jego skład. Pamiętamy o zachowaniu higieny. Można przygotować potrawę: jajecznicę, naleśniki itp.
  • „Pisklęta” – zabawa plastyczna. Dzieci moczą jedną dłoń w żółtej farbie, odciskają ją na kartce i wycinają. Na środku odcisku dłoni rysują lub przyklejają oczy i dziób. Przyklejają wyciętą dłoń do żółtej słomki do napojów. Następnie składają w harmonijkę pomarańczowe paski papieru. Przyklejają je do pracy tak, by imitowały nogi pisklęcia. Całość można dodatkowo ozdobić żółtymi piórkami.

TEMAT 3: Czy świnia to brudne zwierzę?

– Doskonalimy umiejętności rozróżniania fikcji i rzeczywistości;

– poszerzamy wiedzę na temat wyglądu i zwyczajów świni;

  • „Świnki w bajkach” – przypomnienie znanych bajek o świnkach, wspólne oglądanie

fragmentów bajki o świnkach, omówienie zachowań i miejsca zamieszkania świnek z bajki.

(„Trzy małe świnki”, „Świnka Peppa”)

  • „Ciekawostki o świnkach” – rozmowa: Czym różniły się świnki z bajek od prawdziwych świń? Gdzie mieszkały trzy małe świnki, gdzie mieszkają prawdziwe świnie? Przekazujemy dzieciom ciekawostki o świniach, np. świnie wchodzą do błota, by się ochłodzić, podobnie jak kury nie mają gruczołów potowych, są obdarzone doskonałym węchem (podobnie jak psy), są bardzo inteligentne (mają wyższy iloraz inteligencji niż psy).
  • Zabawa matematyczna ,,Zwierzaki”  załącznik

 TEMAT 4: Skąd się bierze wełna?

– Poszerzamy informacje na temat baranów i owiec oraz ich hodowli;

– doskonalimy motorykę małą;

  • „Skąd się bierze wełnę?” – podajemy nazwy i porównujemy wełniane produkty, określamy i opisujemy wełnę po dotyku. (np. wełniany sweter i włóczkę z wełny). Rozmawiamy skąd mamy wełnę? Pokazujemy zdjęcia owcy i barana, rozmawiamy czym się różnią, a jakie są między nimi podobieństwa.
  • „Czyj to cień?” – łączymy w pary- załączkik

TEMAT 5: Po co hodujemy krowy?

– Poszerzamy wiadomości na temat wartości odżywczych, wykorzystania i rodzajów mleka.

  • „Zgaduj-zgadula” – wnioskowanie o temacie zajęć na podstawie zgromadzonych produktów mlecznych.
  • „Umiem liczyć do dziesięciu”  – zabawa matematyczna, połączona z aktywnością fizyczną – załącznik 
  • „Krowa i jej rodzina” – dzieci opisują, jak wyglądają krowa, byk i cielę – załącznik
  • „Koktajl” – zajęcia kulinarne, przyrządzamy koktajl mleczno – owocowy.

Proponowane zabawy: https://mojedziecikreatywnie.pl/

Pomysły na kreatywne spędzanie czasu z dziećmi w domu:

1. Smaczne zabawy buzi i języka – załącznik
2. Zabawy z ryżem – załącznik
3. Śladami pór roku – wiosna (karty pracy) – załacznik
4. Bajka terapeutyczna „Lucjan -lew jakiego nie było” – załącznik. Wyjątkowa Książka ,która pokazuje dzieciom jak pokonywać trudności i przeszkody dzięki przyjaźni i zaufaniu.Bohaterowie pomagają uwierzyć młodemu czytelnikowi we własne siły w walce z przeciwnościami losu.
5. Bajka terapeutyczna Doroty Bródki pt. „Bajkao złym królu Koronawirusie i dobrej Kwarantannie”
tekst bajki do wydrukowania na blogu autorki
http://dorotabrodka.pl/blog/?fbclid=IwAR2fxjfBZrePiTwP63QZ1nCA1dhalqvO8jXIRd6Uh0Q2RAbOp-HTCuguwS0
audiobook http://dorotabrodka.pl/wp-content/uploads/2020/03/Bajka-O-Krolu-Wirusie-Dorota-Brodka.mp3

Pozdrawiamy serdecznie
Nauczycielki z grupy VII „Biedronki”

Drodzy Rodzice!

Temat tygodnia: Witaj, wiosno!

W najbliższym czasie powitamy wiosnę. Zapraszamy do zabaw z dziećmi dotyczących tematu. Możecie Państwo porozmawiać z dziećmi o zmianach zachodzących w przyrodzie, o pierwszych wiosennych kwiatach, ptakach, które powracają z ciepłych krajów. Zachęcamy do wspólnego oglądania albumów, encyklopedii a także śledzenia ciekawostek w internecie.

TEMAT 1: ODGŁOSY WIOSNY

– Doskonalimy słuch fonemowy; uwrażliwiamy na świat przyrody.

Zabawy: wysłuchanie dźwięków ptaków; nazywanie; dzielenie na sylaby; dzielenie na głoski (krótkich nazw np. kos  k-o-s).

Wysłuchanie wiersza „List pożegnalny Pani Zimy” – załącznik

„Skąd dochodzi dźwięk” – zabawa słuchowa. Jedna osoba ma zawiązane oczy. Druga idzie

przed nią i wydobywa dźwięki, np. przez uderzanie o siebie dwoma klockami. W ten sposób wskazuje drogę. Osoba z zawiązanymi oczami kieruje się słuchem.

TEMAT 2: WIOSNA NA WIDELCU

– Zapoznajemy z wartościami odżywczymi warzyw oraz sposobów ich przygotowania;

– wprowadzamy literę G, g

„Jakie smaki kojarzą nam się z wiosną?” -prezentacja nowalijek: rzodkiewkę, pomidor, sałatę, ogórek, szczypiorek, rzeżuchę i natkę pietruszki. Przeprowadzamy rozmowę o wartościach odżywczych i korzyściach płynących z właściwego odżywiania. Utrwalamy kolory. Przeliczamy, bawimy się w dodawanie, odejmowanie.

Można przygotować pyszne kanapki.

Wprowadzamy literę G, g – zapoznajemy dzieci z literą. Wykonujemy z dziećmi kilka ćwiczeń wyszukujemy wyrazy rozpoczynające się na „g”, dzielimy te wyrazy na sylaby i głoski, wyszukiwanie litery „g” w tekstach.

„Wiosenne drzewa” – praca plastyczna. Dzieci malują farbami liście kapusty pekińskiej i przyciskają je do papieru. W ten sposób tworzą wiosenne drzewa. Pracę można wykonać indywidualnie na pojedynczych kartkach papieru.

TEMAT 3: OD MOTYLA DO GĄSIENICY

Zapoznajemy z cyklem życia motyla

Wysłuchanie  wiersza „Gąsienica – tajemnica” D.  Gelner  – załącznik

„Motyle” – pokaz zdjęć różnych motyli i gąsienic, porównanie, wyszukiwanie różnic i podobieństw. Można też zapytać czy dzieci znają inne zwierzęta, które podobnie jak gąsienica przechodzą tak dużą przemianę zewnętrzną w ciągu życia (np. kijanka – żaba).

Propozycja zabawy plastycznej: „Motyl” – praca plastyczna, wypełnianie kolorowanki z motywem motyla solą wymieszaną z kolorową kredą.

TEMAT 4: ŚLIMAK, ŚLIMAK, POKAŻ ROGI

– Zapoznajemy z budową ciała i środowiskiem życia ślimaka

 „Ślimaki” – oglądamy z dziećmi zdjęcia ślimaków z muszlami. Pytamy: Co to za zwierzę? Gdzie można je spotkać? Kiedy? Następnie pokazuje zdjęcia ślimaków bez muszli i pytamy dzieci, czym różni się ślimak z muszlą od tego bez muszli. Podczas rozmowy stara się prostować mity związane ze ślimakami: Dlaczego w książkach rysuje się muszlę ślimaka z kominem? Czy ślimaki naprawdę mogą jeść ser, kapustę itp.? Czym żywią się ślimaki?

Zabawa: „Masaż ślimaków”– zabawa relaksacyjna. Dobieramy się w pary. Jedna osoba rysuje drugiej na plecach muszlę ślimaka, kreśląc ją wielokrotnie.

„Ślimak, ślimak, pokaż rogi” – zabawa językowa. Wypowiadanie zdania: Ślimak, ślimak, pokażrogi na różne sposoby – wolno, szybko, głośno, cicho, z zadowoleniem, ze smutkiem, ze złością itd.

TEMAT 5: ŻEGNAMY ZIMĘ

– Zapoznajemy z tradycją topienia marzanny;

– uwrażliwiamy na zmiany w przyrodzie.

Wysłuchanie opowiadania „Marzanna” Renaty Piątkowskiej  – załącznik

„Wiosenne przysłowia”:

– Kto w marcu zasieje, ten się na wiosnę śmieje.

– W marcu jak w garncu.

– Gdy w kwietniu słonko na dworze, nie będzie pustek w komorze.

– Jak przygrzeje słonko, przyjdzie kwiecień łąką.

– Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata.

– Kwiecień, gdy deszczem plecie, to maj wystroi w kwiecie.

– Na świętego Wojciecha pierwsza wiosny pociecha.

– Jedna jaskółka wiosny nie czyni.

Zachęcamy, aby grać z dziećmi w gry planszowe, memory, układanie puzzli. Proponujemy zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków, zabawy usprawniające motorykę małą: zabawy ze spinaczami do bielizny, zapinanie guzików, nawlekanie koralików, podejmowanie prób zawiązywania sznurówek, zasuwania zamków błyskawicznych.

Zachęcamy do zabawy w głoskowanie: dzielenie krótkich wyrazów na głoski np. (mak, m-a-k; rak, r-a-k; sok, s-o-k), wysłuchiwanie głoski na początku i na końcu wyrazu.

Pomysły na kreatywne spędzanie czasu z dzieckiem w domu:

Na stronie Galerii Sztuki Zachęta można zapisywać dzieci na warsztaty on – line:)
https://zacheta.art.pl/pl

Darmowy dostep do audiobookow i e-bookow dla dzieci w Empku przez 60 dni:)
https://www.empik.com/czas-w-domu

Propozycje internetowych źródeł nauki dla przedszkolaków oraz i ich starszego rodzeństwa:)
https://www.juniorowo.pl/

Zachęcamy do przeglądania stron internetowych teatrów i muzeów dla dzieci, które otwierają się na zwiedzanie w wersji ON- LINE:) Spektakle dziecięce są też dostępne na YouTube:)

Pozdrawiamy serdecznie
Nauczycielki z grupy VII „Biedronki”