Informacje dla rodziców


Serdecznie witamy w kolejnym tygodniu i zachęcam do zabawy 😉

Szanowni Państwo,

            Poniżej zamieszczamy propozycje z podziałem na każdy dzień tak jak w ostatnich tygodniach. Szczegóły znajdziecie w załącznikach przesłanych razem z listem.

            Nadal zachęcamy każdego ranka do krótkiej gimnastyki przy otwartym oknie,( ale nie w przeciągu), wg Państwa lub dziecka pomysłu – pajacyki, przysiady, wymachy rąk, skoki, wzmacnianie mięśni brzucha, grzbietu… oraz do codziennych zabaw podczas spacerów w parku lub lesie.

Zabawy gimnastyczne w domu:

  • „Poszukiwanie jajek” – Pochowaj w różnych miejscach domu czekoladowe jajeczka (możesz je zastąpić papierowymi, plastikowymi lub prawdziwymi pisankami). Dla każdego uczestnika zabawy przygotuj również koszyczek (może być pudełko) do zbierania jaj. Podczas zabawy dzieci przeszukują każde pomieszczenie domu, by znaleźć ukryte skarby. Wygrywa ten, kto uzbiera najwięcej jaj.
  • „Przenoszenie jajek” – Przygotuj plastikowe łyżki (lub zwykłe) i ugotowane jajka. Zabawa polega na przeniesieniu jajka z jednego miejsca do drugiego. Jeśli dzieci lubią rywalizację, może być to wyścig lub na czas. Urozmaiceniem może być slalom lub tor przeszkód.
  • „Zajączkowa przeprawa” – mówimy dziecku, że musimy pomóc Zajączkowi przedostać się przez rzekę na drugą stronę za pomocą tratwy. Pokazujemy, jeśli samo nie będzie wiedziało, w jaki sposób poruszać się do przodu siedząc na gazecie, a na kolanach kładziemy zajączka- maskotkę. Dziecko, musi przedostać się do wyznaczonego miejsca, cały czas pilnując, żeby zajączek nie spadł z kolan.
  • „Doczep ogonek zajączkowi”- Na arkuszu brystolu rysujemy sylwetę zajączka. Miejsce na ogonek można wykleić taśmą dwustronną i np. dać dziecku małe kuleczki waty, żeby wypełnił ogonek lub przygotować jeden duży z pinezką. Oczywiście podczas przypinania ogonka zadbajmy o to, żeby dziecko miało zawiązaną chustę na oczach. https://pl.pinterest.com/pin/353251164494703342/
  • Zachęcamy również do zabawy w językową ruletkę
    https://wordwall.net/resource/1046283/usi%C4%85d%C5%BA-przed-lustrem-i-wykonuj-wylosowane-%C4%87wiczenia-powodzenia

 Poniedziałek 06.04 – Przygotowanie do świąt.

Poranna gimnastyka przy piosence „Święta tuż tuż” … https://www.youtube.com/watch?v=pNoD_565U08

Wielkanoc”- słuchanie wiersza Bożeny Formy i rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów wymienionych w wierszu. Próba odpowiedzi na pytanie: Jakie zwyczaje wielkanocne wystąpiły
w wierszu? (teks w mailu)

„Dzielimy wyrazy” – zabawa dydaktyczna. Dziecko dzieli wyrazy na sylaby, potem na głoski. Podaje liczbę sylab i głosek w wyrazie. Przykładowe wyrazy związane z świętami wielkanocnymi:

Wielkanoc, święta, jajko, pisanki, palma, życzenia, kurczątko, zajączek, baranek.

Praca z KP3.40a – dorysowywanie brakujących części palmy i pisanki.

Praca z KP3.40b – przeliczanie sylab w zdaniach, zapisywanie ich liczby, przeliczanie bazi, rysowanie „po tyle samo”.

„Połącz wierszyk z odpowiednim obrazkiem” – Karta pracy 1

„Policz pisanki i połącz je z odpowiednim znakiem graficznym”– Karta pracy 2

Wtorek 07.04  – Wielkanocne tradycje

Poranna gimnastyka.

„Znaki Wielkanocy” –  wysłuchanie tekstu piosenki. Próba nauki słów piosenki na pamięć – teks w mailu.  https://www.youtube.com/watch?v=OCmZrAz3t-U

„Kartka wielkanocna” – praca plastyczna, wg pomysłu dziecka

Praca z KP3.41a – powtarzanie nazwy przedmiotów w języku kaszubskim.

„Przeczytaj wiersz i wykonaj polecenia” –  Karty pracy 1

„Wykonaj zadania” – Karta pracy 2

Dodatkowo proponujemy wspólne przygotowanie potrawy „Kurczaki wielkanocne„, według załączonego filmiku

https://www.bing.com/videos/search?%20q=jajka+wielkanocne+dzieci+yutube&docid=608018200211885497&mid=FC6983972FAFA3DADC02FC6983972FAFA3DADC02&view=detail&FORM=VIRE

Środa 08.04  – Wielkanocny koszyczek.

Poranna gimnastyka.

Legenda o białym baranku”słuchanie wiersza U. Pukały, rozmowa na temat jego treści (tekst w mailu). „Wielkanocny koszyczek” – rozmowa na temat produktów, które należy włożyć do koszyczka inspirowana wysłuchanym wierszem.

 „Co włożyć do koszyczka?”- zapoznanie z tradycjami obchodzenia Wielkiej Soboty. Zapoznanie z symboliką potraw znajdujących się w „święconce”.

https://www.youtube.com/watch?v=-vS8QYsdefQ

„Co powinno znaleźć się w koszyku Wielkanocnym?” – wytnij i wklej do koszyka te przedmioty które powinny znaleźć się w „święconce” – Karta pracy 1

„Znajdź drogę przez labirynt” – Karta pracy 2

„Pisankowy szyfr” – Karta pracy 3

„Koszyk Wielkanocny” – praca plastyczno – techniczna rozwijająca kreatywność przy użyciu różnych materiałów plastycznych. Doskonalenie umiejętności prawidłowego posługiwania się nożyczkami podczas wycinania. Sposób przygotowania w mailu.

Praca z KP3.41b – odnajdywanie fragmentów ilustracji i zakreślenie ich pętlą.

 „Wielkanocna piosenka”słuchanie piosenki, zabawy rytmiczne do piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=cNT7haqYeqw

 Czwartek 09.04  – Na świątecznym stole.

 Poranna gimnastyka.

Wielkanocny stół” – słucha wiersza E. Skarżyńskiej, rozmowa na jego temat.
http://images.dlaprzedszkoli.eu/niepokalanki/8-wiersz-na-kwiecien-a.pdf

„Potrawy na wielkanocnym stole” –  zapoznanie z tradycyjnymi potrawami wielkanocnymi. (zdjęcia w mailu). „Wielkanocne jaja” – zapoznanie z wyglądem różnego rodzaju jajek wielkanocnych. Wskazywanie różnic i podobieństw. Zapoznanie z różnymi tradycjami ozdabiania jaj. Poznanie symboliki jajka.

„Zajączki” – zabawa paluszkowa rozwijająca umiejętności matematyczne:

Pięć zajączków małych kica na polanie. Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie. Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie. Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie. Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie. Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych już do mamy kica. Kocha je ogromnie mama zajęczyca,

zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi.

„Policz pisanki” – Karta pracy 1

„Znajdź 10 pisanek” – Karta pracy 2

„Zajączki” – praca plastyczna z wykorzystaniem pasków papieru

Praca z KP3.42a – rysowanie po śladzie pisanek, umieszczanie naklejek ze  sztućcami po odpowiedniej stronie talerza.

Praca z KP3.42b – kolorowanie obrazka według wzoru, pisanie wyrazu po śladzie.

 Piątek  10.04 – Pisanki, kraszanki, malowane jaja.

Poranna gimnastyka przy piosence „Pisanki, kraszanki …”. Wysłuchanie tekstu piosenki. Próba nauki słów piosenki na pamięć.
https://www.youtube.com/watch?v=qKY9oeELKn4

Bajka o pisankach” – słuchanie opowiadania A. Galicy , rozmowa na temat jego treści.
http://dziecko.niania.pl/maluch_artykul,13363.html

„Wielkanocne jaja” – zapoznanie z wyglądem różnego rodzaju jajek wielkanocnych. Wskazywanie różnic i podobieństw. Zapoznanie z różnymi tradycjami ozdabiania jaj. Poznanie symboliki jajka. (zdjęcia w mailu do rodziców).

„Gdzie leżą jajka?” – ćwiczenie orientacji w przestrzeni. Dziecko otrzymuje kartki A4 z narysowanymi 6 liniami i wycina 10 jajek. Wykonują zadania według instrukcji:

  • policz wszystkie wycięte jajka,
  • podziel jajka na 2 równe zbiory układając je z prawej i lewej strony podkładki,
  • policz ile jajek jest w każdym zbiorze i jajek odłóż na bok,
  • na środku podkładki połóż kartkę z liniami, które w zabawie są drutami i „nawlekaj” jajka,
  • na pierwszym drucie połóż jajko, a na czwartym 4 jajka,
  • ułóż zadanie do rysunku (Na pierwszym drucie było 1 jajko, a na czwartym 4. Ile kółek było na drutach?),
  • na trzecim drucie połóż 3 jajka, a na szóstym 2, ułóż zadanie do rysunku (Na trzecim drucie były 3 jajka, a na szóstym 2. Ile kółek było na drutach?) itd… ,
  • korzystając ze wszystkich jajek ułóż dowolną ich ilość na każdym drucie,
  • powiedz ile jajek jest na każdym twoim drucie.

Inna propozycja zabawy z jajkami np.: na podkładce leżą wycięte jajka. Dziecko układa je zgodnie z instrukcją rodzica.

  • połóż jajko na środku podkładki,
  • połóż jajko w górze podkładki,
  • połóż jajko w dole podkładki,
  • połóż jajko w prawym górnym rogu podkładki,
  • połóż jajko w lewym dolnym rogu podkładki,
  • połóż jajko w lewym górnym rogu podkładki,
  • połóż jajko w prawym dolnym rogu podkładki.

Praca z KP3.43a – rozwiązywanie sudoku obrazkowego.

Praca z KP3.43b – wykreślanie niepasujących napisów, ozdabianie pisanki.

Samodzielna nauka czytania tekstu: – tekst w załączniku

„Uzupełnij sudoku” – Karta pracy 1

„Połącz takie same pisanki w pary” – Karta pracy 2

„Wypełnij pisankę szlaczkami i kolorami” – Karta pracy 3

Wszystkie karty zostaną przesłane drogą mailową jako załączniki.

Zdrowych, Wesołych Świąt Wielkanocnych
życzą Anna Gregorczuk, Joanna Sochacka

Drodzy Rodzice!

Drogą mailową przesyłamy szczegóły oraz wszystkie załączniki z tekstami i nagrania. Poniżej ogólny plan na następny tydzień.

Zabawy z Zi 30.03.- 03.04.

30.03.

Poranna gimnastyka – można wykorzystać poniższą zabawę:

https://www.facebook.com/groups/562245947165085/wp/571982740073933/

List do dzieci –prosimy o przeczytanie listu do dzieci – w załączniku, w mailu

,,Już pora na Zi” – piosenka – w załączniku w mailu

Wysłuchanie opowiadania ,,Zi dostaje głupawki” – tekst w załączniku

Książeczka o Zi – zachęcamy do wykonania ilustracji do powyższego opowiadania

31.03.

Poranna gimnastyka – wg pomysłu dziecka

Dzień Sznurówek – zadaniem na dzisiejszy dzień jest nauka wiązania sznurówek, wiemy, że część z dzieci już potrafi, ale utrwalania nigdy dość, zwłaszcza, że ćwiczymy w ten sposób mięśnie palców, tak bardzo potrzebne do ładnego, poprawnego pisania w szkole.

Prosimy o odrysowanie na sztywnym kartonie stopy-kapcia dziecka, zrobienie 6 dziurek w odpowiednim miejscu i nawlekanie oraz prawidłowe zawiązanie sznurówek. Zachęcamy do wysłania zdjęcia takiego ,,bucika” w zwrotnym mailu.

Zabawa z Zi – praca plastyczna, rysowanie Zi w zabawie z dzieckiem w domu lub na placu zabaw

01.04.

Poranna gimnastyka – wg pomysłu rodzica

Przypominamy, że dziś ,,Prima Aprilis” 🙂

Nauka słów piosenki ,,Razem raźniej” – tekst i nagranie w mailu

Gimnastyka wg Weroniki Sherborne

Cele główne

  • Wspomaganie rozwoju dziecka poprzez ruch, kontakt emocjonalny i wzrokowy z partnerem
  • Rozwijanie u dziecka poczucia bezpieczeństwa i pewności siebie, rozwijanie zaufania do partnera
  • Rozwijanie u dzieci, za pomocą ruchu, świadomości własnego ciała i otaczającej je przestrzeni, usprawnianie ruchowe

Ćwiczenia kształtujące świadomość schematu ciała

  • Powitanie paluszkami- witanie się ze sobą paluszkami rąk i całymi dłońmi.
  • Powitanie stopami – trzymając się za ręce witanie się ze sobą paluszkami stóp.
  • Wskazywanie swoich części ciała – pokaż swoje ręce, swoje ucho, lewe oko, praw stopę itp.
  • Masowany wierszyk – Pizza (tekst w mailu)

 Ćwiczenia kształtujące świadomość przestrzeni

  • Jak najwyżej– leżenie na plecach na podłodze. Sięganie rękoma i nogami ,,do sufitu”, wyciąganie ich jak najwyżej, naśladowanie ruchem dłoni gestu wkręcanie żarówek.
  • Bączek – siedzenie na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi. Odpychając się rękoma, każdy próbuje samodzielnie obracać się w miejscu wokół własnej osi.
  • Zabawa Raki – leżąc na plecach, z wyciągniętymi rękami za głowę odpychając się nogami, przesuwanie się na plecach po podłodze i próbują palcami ręki – szczypcami złapać inną poruszającą się w ten sposób osobę-mamę, tatę, siostrę, brata

Ćwiczenia oparte na relacji „z”

  • Lustro – rodzic i dziecko siedzą naprzeciwko siebie, dziecko wykonuje dowolne ruchy, gesty, wykorzystuje mimikę twarzy, rodzic naśladuje ruchy dziecka- zmiana ról.
  • Domki – rodzic w klęku podpartym, tworzy domek dla swojego dziecka. Dziecko wchodzi do domku (siada skulone pod rodzicem). Dziecko potem wychodzi spod domku, przechodzi między jego nogami i rękami.
  • Wycieczka – ciąganie dziecka w kocu- za ręce, na nogi, na zrolowanym kocu.

 Ćwiczenia rozwijające relacje „przeciwko”

  • Paczka – dziecko zwija się w kłębek na dywanie a dorosły próbuje je „rozwiązać” (zmiana ról).
  • Przepychanie – dziecko i dorosły siedzą na dywanie plecami do siebie i próbują się przepychać plecami.
  • Skała – dziecko próbuje przesunąć rodzica, następnie zmiana.

Ćwiczenia oparte na relacji „razem”

  • Rowerek – dorosły i dziecko leżą na plecach, stopami opierają się o stopy partnera, kreślą wspólnie kółka w powietrzu, „jadą na rowerze”.
  • Tunel– dorośli tworzą tunel w klęku podpartym, dzieci przechodzą pod „tunelem”.
  • Kołyska – dorosły w siadzie rozkrocznym obejmuje dłońmi dziecko siedzące przed nim tyłem, kołyszą się na boki.
  • Lustro – dziecko siedzi naprzeciw rodzica, zwrócone do niego przodem. Dorosły ,,rysuje” ręką w powietrzu różne figury np. jazdę samochodem, czytanie książki, dziecko zaś stara się jak najdokładniej naśladować ruchy dorosłego.

Nauka czytania tekstu – praca samodzielna:

łuk, łapa, koło, piłka, słoma, łopata

Od rana wesoły gwar w gospodarstwie pana Pawła:

Pies Burek biega koło budy.

-Muuu, muuu!- woła krowa Łatka.

-Ko, ko, ko! – odpowiada kura Matylda.

02.04.

Poranna gimnastyka

Dzień z warcabami – jeżeli ktoś z Państwa nie ma w domu, może stworzyć dzieckiem, wykorzystując korki od napojów jako pionki.

Zadanie – Gra w warcaby z każdym rodzicem do 2 wygranych.

Rozmówki z Zi – takie pytania wykorzystujemy z zestawu zawartego w programie SH

Co możesz zrobić, żeby być  dobrym przyjacielem?

Co lubisz najbardziej  robić w przedszkolu?

Czy twoim zdaniem łatwiej być dzieckiem, czy dorosłym? Dlaczego tak sądzisz?

Kogo sławnego  chciałbyś spotkać? Dlaczego?

Co mógłbyś podarować  wybranej osobę? Kto by tą osobą był?

Jaka jest twoja ulubiona  przekąska?

Zadanie dla chętnych dzieci: Wymyślenie opowiadania o Zi –dziecko mówi, rodzic zapisuje ( może być ręcznie) w naszej pracy codziennie tworzyłyśmy różne historie, więc dzieci świetnie powinny sobie poradzić. Zachęcamy do przesłania takich opowieści drogą mailową do nas.

03.04.

Poranna gimnastyka – można wykorzystać poniższą zabawę:

https://www.facebook.com/groups/562245947165085/wp/571982740073933/

Dzień planszówek – zachęcamy do gier planszowych, które macie w domu.

,,Nasza gra planszowa o Zi” – zabawa plastyczno-matematyczna, prosimy o wymyślenie z dzieckiem gry planszowej o przygódach Zi z opisaniem zasad i odesłanie w zwrotnym mailu.

Zapraszamy również do zabaw on-line, na stronie https://szaloneliczby.pl/przedszkole/ znajdziecie tam Państwo wiele zadań matematycznych dla dziecka

Dzieci powinny próbować czytać proste teksty z poznanych liter. Warto w codziennych sytuacjach ćwiczyć dodawanie elementów w zakresie 10.

Tematy z jęz angielskiego – dla chętnych – utrwalanie

More colours – Więcej kolorów (przypomnienie)

Przypomnienie kolorów i wybranych nazw zwierząt

Look at my pet!
I’ve got a …rabbit.
I love my rabbit.

Look at my pet!
I’ve got a …rabbit.
I love my rabbit.

a pet, a fish, a rabbit, a dog, a mouse, a cat, a horse, a mouse

Poniżej przesyłamy podsumowanie z jęz. Angielskiego w miesiącu marcu, które miało być zrealizowane w przedszkolu. Z powodu kwarantanny, możemy jedynie przedstawić nasze zamierzenia I prosić Państwa owspólną zabawę z dziećmi – część słówek I struktur zdaniowych już była na zajęciach. Z tego co wiemy, część z Państwa zna język angielski, dlatego też ośmielamy się prosić o zabawy z dzieckiem z wykorzystaniem poniższych słówek, struktur w życiu codziennym.

KOLORY (utrwalenie):                 red, blue, yellow, green, white, black, pink, orange, purple, brown, grey, gold;

LICZEBNIKI (utrwalenie):          one, two, three, four, five, six;

SŁOWNICTWO:                              the sun, the sky, the grass, a swing, a tree,  a ball, a kite, a rope, a bike;

to play, to swing, to take, to fly, to skip, to ride, to climb, to go out;

a rain, a coat, a hat, a scarf, an umbrella, wellingtons;

a pet, a cat, a hamster; a rabbit, a dog, a fish, a mouse, a horse;

a head, eyes, legs, a nose, a tail, whiskers, little, short,(very) long;

STRUKTURY ZDANIOWE: Let’s go out and play! It is a nice day today!

Take your …. ball! I want to …… play with my teddy bear!

I cannot go outside today! Let’s stay in the house!

It is raining. I cannot ….. skip with my rope! Rain, rain go away!

I’m going out to play! Where is my …. hat? Here it is.

Have you got a pet? I’ve got a cat.  I love my cat very much.

Look at my pet! It has got …. two black ears.

Zachęcamy do zapoznania dzieci z treścią bajki terapeutycznej o wirusie i kwarantannie pt. „Bajka o złym królu Koronawirusie i dobrej Kwarantannie” autorstwa Doroty Bródki
– wersja do druku na blogu autorki
http://dorotabrodka.pl/blog/?fbclid=IwAR2fxjfBZrePiTwP63QZ1nCA1dhalqvO8jXIRd6Uh0Q2RAbOp-HTCuguwS0
– audiobook, słuchowisko
http://dorotabrodka.pl/wp-content/uploads/2020/03/Bajka-O-Krolu-Wirusie-Dorota-Brodka.mp3

Pozdrawiamy,
Joanna Sochacka, Anna Gregorczuk

Drodzy Rodzice!

     Poniżej zamieszczamy propozycje z podziałem na każdy dzień. Szczegóły znajdziecie w załącznikach przesłanych razem z listem drogą mailową.

       Zachęcamy każdego ranka do krótkiej gimnastyki przy otwartym oknie wg Państwa lub dziecka pomysłu – skoki, przysiady, wymachy rąk, wzmacnianie mięśni brzucha, grzbietu… oraz do codziennych zabaw podczas spacerów w parku czy lesie. Oczywiście, bez spotykania się z innymi dziećmi i rodzicami wg zaleceń Ministra Zdrowia.

     Ze względu na to, że okres „narodowej kwarantanny” został wydłużony. Polecamy wydrukować bądź obejrzeć wspólnie z dzieckiem na komputerze/telefonie/tablecie bezpłatną książeczkę na temat KORONAWIRUSA. Warto porozmawiać z dzieckiem, o jego uczuciach i tym co się dzieje wkoło. https://660919d3-b85b-43c3-a3ad-3de6a9d37099.filesusr.com/ugd/64c685_043dfd8a71d64cb78df2c51d21574e6b.pdf

Zachęcamy również do dołączenia do „AKCJI INSPIRACJA”, i poznania kreatywnych zabaw z dziećmi w domu z profesorem Mądrą Głową. Na tej stronie dzieci samodzielnie odkrywają świat przez wnioskowanie i eksperymentowanie!

A także do korzystania z pomysłów na stronie:

https://www.wsip.pl/przedszkole-wsip-online/

https://www.wsip.pl/filmy-instruktazowe-wychowanie-przedszkolne/doswiadczenia/

 Czynności proponowane do codziennej aktywności:

Spacer do parku, obserwowanie i szukanie śladów wiosny. Słuchanie śpiewu ptaków– uwrażliwianie dziecka na piękno przyrody.

Po spacerze – prosimy zapytać dziecko o to co  się zmieniło, co zaobserwowało podczas spaceru. Niech opisze, jak zmienił się wygląd drzew i krzewów, jakie widziało ptaki, kwiaty… Co zaobserwowało na gałązkach? Co powstaje z pączków na roślinach? Jeśli to możliwe zachęcamy do oglądania  pączków przez lupkę i omawianie wyglądu.

Zabawy gimnastyczne w parku, lesie lub domu:

  1. „Poranek na wsi” – dziecko leży na brzuchu, ręce trzyma pod głową. Na dźwięk np. dzwonka unosi nad podłogę wyprostowane nogi i ręce. Po chwili wracaj do pozycji wyjściowej.
  2. „Koty się budzą” – dziecko przyjmuje pozycję klęku podpartego, dolny odcinek kręgosłupa „wpychają” mocno w podłogę. Na hasło rodzica „koci grzbiet” górny odcinek kręgosłupa „wypychają” w górę.
  3. „Koniki” – dziecko biega po obwodzie koła, uderzając piętami o pośladki.
  4. „Idą kaczki” – dzieci maszerują na ugiętych nogach.
  5. „Idą krowy, koty, pieski…” – dzieci poruszają się na czworaka.
  6. „Skaczące króliki”. Dziecko skacząc dużymi susami, naśladuje króliki.

23.03.2020 – Poranna gimnastyka wg pomysłu rodzica

„Jakie to zwierzę” – rozpoznawanie dźwięków jakie wydają zwierzęta na wsi.
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

W zagrodzie Małgosi” – bajeczka ortofoniczna – teks w emailu.

„Ł jak łapa”-wyklaskiwanie słowa łopata, szukanie innych rzeczy na literę „Ł”, podział na sylaby – tupanie, klaskanie. Podział na głoski – podskoki. Prosimy porozmawiać z dziećmi nt. wyglądu litery wielkiej i małej Ł, ł – pisanej – zwrócenie uwagi, że jest to L, l z kreseczką.  Dobrą zabawą jest sprawdzenie jaki jest zapis w liniaturze- wielka – od sufitu do podłogi, mała od sufitu do podłogi (w ten sposób z dziećmi zamiennie nazywamy liniaturę  ) Zachęcamy do utrwalenia wyliczanki przez dzieci.

Raz łakomczuch u swej cioci

Połknął wielki wór łakoci.

Teraz w łóżku łyka łzy.

Kto jest łakomczuchem?

-Ty!!!

Praca z KP3.35a-odczytywanie wyrazów, podkreślanie litery ł, łączenie wyrazów z właściwymi ilustracjami.
Praca z  KP3.35b-odczytywanie zdań, łączenie ich z obrazkami, pisanie litery Ł ł po śladzie i samodzielnie. Praca z KP3.39a- kącik grafomotoryczny- samodzielne pisanie liter Ł ł, pisanie wyrazów po śladzie.

24.03.2020 – Poranna gimnastyka wg pomysłu dziecka

„Dzień dobry zwierzątko”- słuchanie opowiadania. Prosimy, żeby dzieci podczas słuchania opowiadania naśladowały ruchami narządów mowy i dźwiękami zachowania zwierząt – tekst w mailu.

„Matematyka w zagrodzie” – prosimy o przygotowanie dla dziecka liczmanów np. nakrętek, fasolek, klocków. Dzieci układają je zgodnie z treścią zdań jakie Państwo wymyślą, np.:

  1. W gospodarstwie pani Marysi są: 2 krowy, 3 kozy i 1 koń. Ile pani Marysia ma zwierząt?
  2. Po podwórku chodzi 3 koty, 4 kaczki, 2 kanie i 1 kogut. Ile zwierząt jest na podwórku?
  3. Na słońcu wygrzewają się 4 owce, 5 kotów i jeden pies. Zaszło słonko i 5 kotów schowało się do domu. Ile zwierząt zostało?

Praca z KP3.36a– łączenie zwierząt z ich domami, pisanie po śladzie,
Praca z KP3.36b – rysowanie na planszy pionka zgodnie z wyrzuconą liczbą oczek

„Pary zwierząt”– memory, rozwijanie pamięci wzrokowej.

„Tajemnicze zwierzę”– zabawa plastyczna, rozwijanie umiejętności manualnych i wyobraźni. Wspólne rysowanie z domownikami. Każdy ma kartkę A4, którą składa w pionie dwa razy i na pół, następnie rozkłada i po liniach zgięcia układa w harmonijkę z czterema polami. Na pierwszym polu rysujemy przód dowolnego zwierzęcia(głowę i przednie łapy). Odwracamy harmonijkę na następne pole i zaznaczamy liniami miejsce, w którym na pierwszym polu zaczyna się i kończy tułów. W takiej formie zamieniamy się pracami. Nie widzimy początku zwierzęcia, ale na podstawie zaznaczonych miejsc dorysowuje dalszy fragment – tułów. Tak, wymieniamy się do momentu narysowania ogona. Gdy prace są skończone, oglądamy i prosimy dzieci żeby nazwały powstałe zwierzątka i wymyśliły dla nich domy.

 25.03.2020 – Poranna gimnastyka przy muzyce „Stary Donald farmę miał” w języku angielskim – tekst na mailu.  https://www.youtube.com/watch?v=1J4kHoBOdQ0

”Zwierzęta w gospodarstwie” – rozwijanie spostrzegawczości słuchowej i wiedzy na temat zwierząt gospodarskich, kształtowanie umiejętności wypowiadania się na zadany temat, ćwiczenie pamięci słuchowej. Zachęcamy do oglądania książeczek ze zwierzętami w gospodarstwie.

Praca z KP3.37b- dorysowywanie brakujących części zwierząt, nalepianie nazw zwierząt.
Praca z KP3.37a – przeliczanie zwierząt i zapisywanie działań, kształtowanie spostrzegawczości, utrwalenie kształtu cyfr.

„Na wiejskim podwórku”- praca plastyczna- makieta wiejskiego podwórka. Potrzebna jest plastelina i kartonowe podstawki, dobre chęci i wyobraźnia dziecka.

Zachęcamy również do wykonania z dziećmi gry pt. „Wiejski wyścig”. Na kartce technicznej A4 dzieci rysują plansze do gry, która się dzieje na wiejskim podwórku – oznaczają miejsce startu i mety, rysują pola trasy. Mogą przygotować pola-niespodzianki (np. droga na skróty).

26.03.2020 – Poranna gimnastyka wg pomysłu dziecka

– gra ruletka. https://liblink.pl/tcgwgkcWxT

”Jajko” – zabawa badawcza- kształtowanie umiejętności samodzielnego prowadzenia doświadczeń, kształtowanie umiejętności stawiania hipotez i ich weryfikowania. Zachęcamy do przeprowadzenia eksperymentów z jajkami ugotowanymi i nie. Proponujemy stawianie pytań i podpowiadanie: – które jako jest surowe, a które gotowane? Dlaczego surowe kręci się wolniej?

Z czego zbudowane jest jajko? Do czego służy skorupka, białko, żółtko, skrętki białkowe? Dlaczego, z jaj kupionych w sklepie nie wyklują się kurczęta?

„Pasta jajeczna” – samodzielne przygotowanie kanapek z pasty jajecznej.

Praca z KP3.37b- dorysowywanie brakujących części zwierząt, nalepianie nazw zwierząt.
Praca z KP3.37a-przeliczanie zwierząt i zapisywanie działań, kształtowanie spostrzegawczości, utrwalenie kształtu cyfr.

„Gdzie jest jajko?” – zabawa orientacyjna. Proponujemy schować gotowane jajko i poprosić dziecko, żeby je znalazło.

27.03.2020 – Poranna gimnastyka wg pomysłu rodzica

 ”Przetwory z mleka”-  wiersz B. Forma. Prosimy o przeczytanie tekstu i rozmowę na jego temat

Na zakupy wyruszamy,
dużą torbę zabieramy.
Trzeba kupić serek biały
i ser żółty w dziury cały.
Smaczny jogurt waniliowy,
naturalny, truskawkowy.
I koniecznie też maślankę,
ser topiony i śmietenkę.
Różne są przetwory z mleka,
zatem niechaj nikt nie zwleka.
Dnia każdego – to zasada
coś z nabiału niechaj zjada.

 ”Produkty z mleka”- polisensoryczne poznanie produktów mlecznych, poszerzanie wiedzy dotyczącej produktów mlecznych, kształtowanie otwartości na nowe doświadczenia smakowe. Proponujemy rozmowę z dziećmi na temat produktów mlecznych. Gdzie i dlaczego w sklepie stoją produkty mleczne? Degustację oraz rozmowę z czego się robi sery, kefiry i ulubione jogurty oraz serki. Czy są zdrowe, co zawierają.

Praca z KP3.38a-histyoryjka obrazkowa, rozwijanie wiedzy na temat sposobu otrzymywania mleka.
Praca z KP3.38b-rozwijanie umiejętności wysłuchiwania rytmów w podanych wyrazach.

„Wszystko z mleka” – w celu utrwalenia wiadomości proponujemy prace plastyczną. Dzieci samodzielnie wyszukują i wycinają z gazetek reklamowych z różnych sklepów produkty, które są zrobione z mleka, naklejają je na kartki.

Język angielski dla chętnych:

Temat:Look at my pet.- Popatrz na moje zwierzątko.

Nazwy niektórych części ciała zwierząt.

Look at my pet!

I’ve got a cat. Have you got a pet? I love my cat very much.

It has got two black ears. Stroke my head! Play with me!

a pet, a cat, a hamster,

a head, eyes, legs, a nose, a tail, whiskers, little, short,(very) long,

Drogą mailową przesyłamy kartę z j. angielskiego,  teksty oraz karty pracy do zabaw z dziećmi.

Pozdrawiamy,
Joanna Sochacka, Anna Gregorczuk 

Drodzy Rodzice!

W związku z zaistniałą sytuacją i koniecznością zdalnego nauczania poniżej zamieszczamy propozycje zabaw z podziałem na każdy dzień. Szczegóły znajdziecie w załącznikach przesłanych jak co tydzień drogą mailową.

Prosimy o zachowanie zasad  z uwzględnieniem higieny pracy dziecka oraz zorganizowanie dziecku warunków do nauki w domu – prawidłowa postawa przy stole, prawidłowe trzymanie przyborów do pisania/rysowania, odpowiednia odległość od monitora. Prosimy również dbać o bezpieczeństwo dziecka w sieci podczas korzystania z zaproponowanych linków.

Zachęcamy każdego ranka do krótkiej gimnastyki przy otwartym oknie wg Waszego lub dziecka pomysłu – skoki, przysiady, wymachy rąk, wzmacnianie mięśni brzucha, grzbietu… oraz do codziennych zabaw podczas spacerów w parku lub lesie bez gromadzenia się z innymi dziećmi i rodzicami.

Czynności proponowane do codziennej aktywności:

Spacer do parku, obserwowanie forsycji, kwiatów i ptaków, słuchanie śpiewu – uwrażliwianie dziecka na piękno przyrody.

Po spacerze – Oglądanie materiału przyrodniczego zebranego podczas spaceru. Dziecko opowiada co zaobserwowało podczas spaceru. Opisuje, jak zmienił się wygląd drzew i krzewów, jaki widział ptaki, kwiaty… Co zaobserwowało na gałązkach? Co powstaje z pączków na roślinach? Jeśli to możliwe oglądanie  pączków przez lupkę i omawianie wyglądu.

Zabawy gimnastyczne w parku lub w lesie:

  1. „Bociany”. Dziecko porusza się naśladując bociany. Unosi kolana wysoko, klaszcze w dłonie pod kolanami, podskakując przy tym i krzycząc „kle, kle, kle”. Na sygnał, bocian staje nieruchomo na jednej nodze.
  2. „Żabki”. Dziecko porusza się naśladując skaczącą żabkę. Na sygnał skaczą wysoko i daleko.
  3. „W poszukiwaniu wiosny”. Dziecko na sygnał rodzica., np. biedronka, motylek, bąk naśladuje wymienionego owada – porusza się tak jak on lub wydają charakterystyczny dla niego odgłos.
  4. „Wiosenne skoczki”- dziecko kładzie się na kocyku pod ścianą, ugięte nogi opiera o nią i na sygnał odpycha się jak najdalej – zabawa w domu
  5. „Skaczące koniki polne”. Dziecko skacząc dużymi susami, naśladuje koniki polne.

 17.03.Wtorek

Tajemniczy lot – wysłuchanie przez dziecko opowiadania – tekst w mailu. Dziecko ma za zadanie zapamiętać, jakie ptaki wracały na wiosnę i odpowiedzieć na pytania stawiane przez rodziców (propozycja w mailu)

Praca z KP3.31a – nazywanie przedmiotów na obrazkach, tworzenie par obrazków o takich samych nazwach, rysowanie kwiatu po śladzie oburącz. -potrzebny ołówek
Praca z KP3.31b – odczytywanie zdań, zapisywanie działań

Rachunki Pani Wiosny – zabawa z wierszem – tekst w załączniku maila, dzieci wykonują odpowiednie obliczenia

Zabawa przy piosence – www.youtube.com/watch?v=YooD0x8941E

Marzec Czarodziej sł. Anna Bernat, muz. Zbigniew Ciechan

Chodzi Marzec Czarodziej po chmurach, po lodzie.
Aż tu nagle hokus-pokus
I już pączki na patyku
I już trawka na śnieżniku.
Och, ten Marzec Czarodziej!

Chodzi Marzec Czarodziej po chmurach, po lodzie.
Aż tu nagle hokus-pokus
Słońce rzuca swe błyskotki, że aż mruczą bazie kotki
Och, ten Marzec Czarodziej!

Chodzi Marzec Czarodziej po chmurach, po lodzie.
Aż tu nagle hokus-pokus
Przez kałuże skaczą kaczki, żółte kaczki-przedszkolaczki
Och, ten Marzec Czarodziej!

18.03. Środa

Poranna gimnastyka: Słuchanie opowiadania ,, Szpacze wesele i ptasie trele” – tekst w mailu

„Bocian” – praca plastyczna wg pomysłu dziecka

G jak globus – wyklaskiwanie słowa globus, szukanie innych rzeczy na g, podział na sylaby –tupanie, klaskanie, podział na głoski, omówienie wyglądu litery wielkiej i małej G, g pisanej, zabawa w sprawdzenie jaki jest zapis w liniaturze- wielka – od sufitu do piwnicy, mała od półki do piwnicy (w ten sposób z dziećmi zamiennie nazywamy liniaturę J )

Praca z KP3.32a – odczytywanie wyrazów, łączenie ich z obrazkami i schematami literowym
Praca z KP3.32b – zaznaczanie takich samych globusów i podpisów, pisanie liter g, G po śladzie.
Praca z KP3.33a – kolorowanie skrzydeł bocianów w zależności od kierunku lotu ptaków, przeliczanie bocianów.

Lepienie z plasteliny bociana i żabek lub rysowanie łąki z bocianem i żabkami.

Przypomnienie wyliczanki
Gospodyni gotowała
Grochu gar dla generała.
Teraz każdy dobrze wie,
Że jest dużo słów na G!

19.03. Czwartek

Poranna gimnastyka

 „Nasze zdrowie” – tworzenie plakatu promującego zdrowy tryb życia z wykorzystaniem ilustracji wyciętych z gazet.

„Owoce i warzywa” – zabawa polisensoryczna, rozwijanie zmysłów. Rozpoznawanie owoców i warzyw za pomocą zmysłu smaku i zapachu

„Rytmy wiosny” – odtwarzanie przez dziecko rytmów ruchowych zaprezentowanych przez rodzica. Doskonalenie pamięci ruchowej.

Praca z KP3.33b i KP3.39a – rozwijanie umiejętności rozpoznawania liter i czytania prostych wyrazów, doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, percepcji wzrokowej, sprawności grafomotorycznej.

20.03.Piątek/21.03 Sobota

Pierwszy Dzień Wiosny

„Barwne kwiaty” –pracy plastycznej wybraną techniką

Malowanie – na białej kartce z bloku technicznego formatu A-4 należy namalować kwiat, po czym wypełnić farbą całą powierzchnię kartki, tworząc tło.

Wydzieranie – na kolorowej kartce z bloku technicznego formatu A-4 są wydrukowane szkice kwiatów, które należy wypełnić kolorowym papierem. W tym celu wydzieramy z kolorowego papieru, wycinanki lub bibuły odpowiedniej wielkości skrawek, po czym przyklejamy go we właściwym miejscu. Ważne jest, aby papier nie wychodził poza obręb kwiatu.

Stemplowanie – na zielonej kartce z bloku technicznego formatu A-4 należy odcisnąć różnej wielkości kwiaty za pomocą stempli, następnie patyczkami namalować trawę, tworząc tym sposobem łąkę.

Przyklejanie ziaren zbóż i słonecznika – na kolorowej kartce z bloku technicznego formatu A-4 są wydrukowane kwiaty oraz ramka. Należy przyklejać nasiona tylko na linii wyznaczającej kwiat i ramkę.

Praca z KP3.34a – przeliczanie elementów na ilustracji, wpisywanie właściwych liczb.
Praca z KP3.34b – wskazywanie obrazków zapamiętanych z poprzedniej strony, wpisywanie liczb, rysowanie wzoru po śladzie.

Oglądanie zwyczajów związanych z Marzanną –link w mailu

Dla chętnych ,,Marzanna” – wykonanie kukły z resztek

Praca z KP3.39b – kącik grafomotoryczny. Kolorowanie pól zgodnie z kodem

Zachęcamy do doskonalenia umiejętności czytania i pisania oraz dokładnego liczenia, dodawania i odejmowania.

Język angielski – dla chętnych

Zachęcamy do zabaw z językiem angielskim, a przede wszystkim do utrwalania dotychczasowego materiału – wyliczanki i piosenki z płyty – nazwy kolorów, zabawek, określenia na pod, obok, w…

Temat: Informowanie rozmówcy o swoich planach: Wychodzę pobawić się! I’m going out to play!
Formułowanie pytania: Gdzie jest …?
Zwroty języka potocznego:
Proszę bardzo! Here it is.
Nie zapomnij … ! Don’t forget your… !
Where is my hat?
I like the rain.
Dziecko zna nazwy niektórych części garderoby.
a coat, a hat, a scarf, an umbrella, wellingtons

Drogą mailową zostały przesłane propozycje zabaw, linki i teksty do pracy z dziećmi.

Joanna Sochacka
Anna Gregorczuk

 Podziękowania dla:

-wszystkich rodziców za elementy strojów do przedstawienia
-mamy Gabrysi, mamy i siostry Zlaty za uczesanie włosów dziewczynkom
-mamie Tomka za cukierki dla babć i dziadków
-rodzicom Miłosza i Miłoszowi za czekoladki dla dzieci po występie