Na pierwsze dni w przedszkolu

Edukacja Rodzica
Publikacje nauczycieli
Cała Polska czyta dzieciom
Strona główna » Edukacja Rodzica » Publikacje nauczycieli » Na pierwsze dni w przedszkolu – opracowała mgr Anna Góniak
,,NA PIERWSZE DNI W PRZEDSZKOLU” – przygotowała mgr Anna Górniak

Moment przekroczenia przez dziecko progu przedszkola jest nadzwyczaj trudnym przeżyciem, dlatego konieczne jest wspieranie go przez rodzinę i nauczycieli. Z tego względu szczególną uwagę należy poświęcić procesowi przystosowania się dzieci do przedszkola. Łagodny start w środowisko przedszkolne może m.in. zapewnić opanowanie umiejętności samoobsługowych. Poziom opanowania tych umiejętności ma wpływ na poczucie bezpieczeństwa i niezależności dziecka. Przedszkole oczekuje, iż dziecko 3- letnie powinno mieć opanowane następujące czynności samoobsługowe:

• samodzielne jedzenie łyżką,
• mycie rąk,
• samodzielne korzystanie z toalety,
• zdejmowanie i ubieranie podstawowych części garderoby,
• rozpoznawanie swoich rzeczy,
• czyszczenie nosa,
• znajomość swojego imienia i nazwiska.

Strach, niepokój, lęk, tak można określić atmosferę jaką tworzy się kiedy, dziecko rozpoczyna swoją przedszkolną karierę. Pierwszy miesiąc w przedszkolu z pewnością nie będzie należeć do łatwych. Jednakże z czasem przy wsparciu rodziców, nowy przedszkolak zacznie odzyskiwać pewność siebie, a przedszkole przestanie być już złem koniecznym.
To jak dziecko zniesie początkowy okres w przedszkolu zależy od wielu czynników. Każde dziecko reaguje indywidualnie. W oczach dziecka przedszkole jest nowym, zupełnie nieznanym światem. Obce osoby, otoczenie, zabawki, sale, rytm dnia, zasady, normy. Wszystko toczy się inaczej niż w domu. Dziecko czuje się wyrwane ze znanego, bezpiecznego układu rodzinnego, gdzie często było najważniejsze, najukochańsze, najzdolniejsze- czyli po prostu rozpieszczane. Ze świata, który kręcił się wokół niego, przechodzi do innej rzeczywistości. Dziecko te nowa sytuacje odbiera jako zagrożenie. Wobec tego może reagować na nią w różny sposób:
• płaczem- w ten sposób odreagowuje trudne emocje,
• agresją- dziecko zachowuje się agresywnie w stosunku do innych,
• wycofywaniem się- emocje nie znajdują ujścia, dziecko jest smutne,
• pozorną akceptacją- dziecko w przedszkolu nie sprawia kłopotów, jego zachowanie nie budzi zastrzeżeń, za to w domu staje się nie do wytrzymania
• zaburzeniami funkcjonowania organizmu- występują np. bóle brzucha, biegunka, zaburzenia snu, moczenie nocne.

Aby pobyt dziecka poza domem rodzinnym był dla niego jak najmniej przykry, a jednocześnie korzystny dla rozwoju, należy: pomóc mu przyzwyczaić się do warunków przedszkola i pomóc przezwyciężyć lęk wobec nieznanych ludzi i otoczenia.

JAK ZMNIEJSZYĆ STRES PRZYSZŁEGO PRZEDSZKOLAKA? – Rady dla rodziców dzieci nowo przyjętych do przedszkola.
1. Dziecko powinno wiedzieć, jak wygląda przedszkole. Wybierz się z dzieckiem choćby na krótki spacer dookoła terenu przedszkola. Skorzystaj z możliwości obejrzenia sali przedszkolnej podczas dni otwartych. Staraj się mówić dziecku jak najwięcej pozytywnych opinii o przedszkolu.
2. Pamiętaj, że dla 3-latka przedszkole jest pojęciem abstrakcyjnym i trzeba mu je przybliżyć:
• Opowiedz o tym, co będzie robić: rysować kredkami z kolegami, malować farbami, bawić się zabawkami.
• Podczas dni adaptacyjnych bawcie się wspólnie: Ty, Twoje dziecko i inne dzieci. Nie zmuszaj dziecka do zabawy, jeśli nie będzie tego chciało – niech wtedy posiedzi na Twoich kolanach i obejrzy, co robią inne dzieci.
• Jeśli będziesz kupować rzeczy do przedszkola (np. piżamkę, worek, kapcie), rób to z dzieckiem, niech czuje się ważne i ma możliwość wyboru.
• Trudno jest zostawić dziecko w przedszkolu, jeśli wcześniej nie miało kontaktu z rówieśnikami. Spróbuj wyjść na godzinę lub dwie, zostawiając go z babcią lub opiekunką. Zacznij z nim chodzić na plac zabaw, by nabrało śmiałości w kontaktach z rówieśnikami.
• Dziecko w przedszkolu będzie musiało samodzielnie robić prawie wszystko, począwszy od jedzenia, skończywszy na przebieraniu się, myciu rak, korzystaniu z toalety. Naucz je tych czynności, by w przedszkolu czuło się pewniej.
• Ubieraj dziecko w rzeczy łatwe w obsłudze: spodnie na gumkę, buty na rzepy, tak by mogło samo je zdejmować i zakładać.
• W przedszkolu jedzenie nie jest rozdrabniane, jedynie większe kawałki mięsa mogą być 3-latkom krojone. Postaraj się nauczyć dziecko jedzenia pokarmów w konsystencji takiej, jak dla dorosłych, niech nauczy się dobrze gryźć, by nie dławiło się później. Urozmaicaj dziecku posiłki, aby przyzwyczaić je do różnorodnych posiłków serwowanych w przedszkolu.
• Małe dziecko powinno podejmować decyzje w prostych sprawach. Stwarzaj mu okazje sprzyjające dokonywaniu wyboru. Ważne jest też, by potrafiło zadbać o siebie. Nie rozwiązuj wszystkich konfliktów za dziecko. Daj mu szanse na samodzielne działanie.

Bibliografia: Cz. Kupisiewicz ,,Podstawy dydaktyki ogólnej”, BGW, Warszawa 1996 W. Okoń ,,Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej”, Żak, Warszawa 1995