,,Zabawy z Rodzicami”
,,Zabawy z Rodzicami”
Zabawa z rodzicami jest dla każdego dziecka potrzebą emocjonalną. Stanowi dla niego wartość samą w sobie, przede wszystkim z uwagi na okazywane mu zainteresowanie. Ponadto wspólna zabawa wspiera rozwój społeczny i emocjonalny małego człowieka, który uczy się pod okiem rodziców, w jaki sposób należy okazywać swoje emocje i współdziałać z drugą osobą, a takie umiejętności bez wątpienia przydadzą mu się w kontaktach z rówieśnikami. Rodzice zazwyczaj zdają sobie z tego sprawę, lecz natłok zawodowych i rodzicielskich obowiązków sprawia, że brakuje im czasu. Warto więc teraz w tym trudnym okresie pandemii, która „zamknęła” nas wszystkich w domu, wygospodarować kilka chwil, by przeżywać ze swoją pociechą radość płynącą ze wspólnej zabawy. Trzeba pamiętać, że przyjemne chwile spędzone z rodzicami pozostają w pamięci człowieka na całe życie.
Zabawy rysunkowe:
– Dorysuj element
Jeden z uczestników zabawy rysuje coś na kartce papieru. Pozostali kolejno dorysowują coś od siebie. Zabawa trwa tak długo aż powstanie jakiś obrazek.
– Leonardo
Uczestnicy zabawy rysują jakąś umówioną rzecz lewą ręką (w przypadku osób leworęcznych – prawą).
– Zgadnij co to?
Jeden z uczestników zabawy rysuje coś, zasłaniając rysunek przed pozostałymi. Ich zadaniem jest odgadnąć co przedstawia rysunek. Mogą zadać tylko pięć pytań pomocniczych, na które można odpowiadać jedynie „tak” lub „nie”. Przed rozpoczęciem zabawy należy uzgodnić kategorię (np. warzywa, meble, środki lokomocji itp.)
Zabawy ruchowe:
– Rób to co ja
Jeden z uczestników zabawy pokazuje ruchy, które pozostali mają za zadanie naśladować.
– Pomnik
Uczestnicy zabawy spacerują po pokoju. Na hasło osoby prowadzącej „pomnik” zastygają w jakiejś wybranej pozycji. Prowadzący podchodzi do każdego uczestnika zabawy i próbuje sprowokować go, aby się poruszył (np. rozśmieszyć). Kto się poruszy oddaje osobie prowadzącej jakiś fant, który może odebrać po zakończonej zabawie na przykład za całusa lub chwilę przytulania.
– Powódź
Uczestnicy zabawy spacerują po pokoju. Osoba prowadząca zabawę mówi np.:
chodzimy po łące, zbieramy kwiatki, łapiemy motylki. Na hasło „powódź” uczestnicy zabawy muszą szybko stanąć wyżej np. na krześle, czy kanapie.
Inne propozycje:
– chodzimy po górach, pokonujemy wysokie zaspy śniegu, podziwiamy widoki … (hasło „Yeti”)
– chodzimy po lesie, zbieramy jagody i borówki, szukamy grzybów … (hasło „wilk”)
– chodzimy po plaży, zbieramy muszelki, szukamy bursztynów … (hasło” wysoka fala”)
– chodzimy po lesie, zbieramy chrust na ognisko … (hasło „niedźwiedź)
– pływamy w morzu, jest cieplutka woda, świeci słońce … (hasło „rekin”)
– pływamy w rzece, woda jest chłodna i przejrzysta, pływają w niej małe rybki (hasło „rak”)
– Zimno – ciepło
Jeden z uczestników zabawy wychodzi do innego pomieszczenia, lub zamyka oczy. Jedna osoba chowa w wybranym przez siebie miejscu jakąś rzecz np. maskotkę. Osoba, która wyszła wraca i szuka schowanej rzeczy, a pozostali uczestnicy zabawy podpowiadają jej, mówiąc „zimno” lub „ciepło”, a gdy jest bardzo blisko wołają „gorąco”.
– Budzik
Uczestnicy zabawy leżą w wygodnej pozycji z zamkniętymi oczami. Osoba prowadząca zabawę śpiewa kołysankę „Aaa, kotki dwa szarobure obydwa…”, a następnie naśladuje dźwięk budzika. Uczestnicy zabawy „budzą się”, ziewają i przeciągają się, a następnie wykonują polecenia prowadzącego (np. wykonują dziesięć pajacyków lub podskakują dziesięć razy na lewej i dziesięć razy na prawej nodze, albo chodzą po pokoju tyłem na czworaka itp.).
– Znajdź coś…
Osoba prowadząca zabawę prosi pozostałych uczestników, żeby każdy z nich znalazł w pomieszczeniu i dotknął, lub wskazał na przykład:
– jakąś rzecz w kolorze czerwonym
– coś co ma nogi
– coś zrobionego z materiału
– coś drewnianego
– coś miękkiego
– coś, czym można się bawić itp.
– Dziwne kroki
Każdy z uczestników zabawy chodzi po pokoju w wymyślony przez siebie, jak najdziwniejszy sposób. Następnie jedna osoba pokazuje jakieś dziwne kroki, a reszta ją naśladuje.
Zabawy rozwijające bystrość umysłu:
– Co tu nie pasuje…?
Zadaniem uczestników zabawy jest bez dłuższego zastanowienia powiedzieć jakie słowo nie pasuje do pozostałych oraz uzasadnić dlaczego.
Przykłady:
Pomidor – marchewka- ziemniak – burak
Żyrafa – papuga – hipopotam – gazela
Gazeta – zeszyt – książka- telewizor
Tort – kawa – herbata – mleko
Pies – kot – rybki – tygrys
– Przeciwieństwa
Uczestnicy zabawy podają bez dłuższego zastanowienia przeciwieństwa różnych słów np.
ciepło – zimno, ciasno – luźno, jasno – ciemno, mokro – sucho, wysoko – nisko, wąski – szeroki, słodki – kwaśny, miękki – twardy, lato – zima itp.
– Rzecz na ostatnią literę
Osoba rozpoczynająca zabawę wymawia słowo (rzeczownik), kolejny uczestnik zabawy musi wypowiedzieć słowo (rzeczownik) na literę kończącą poprzednie słowo itd. (np. walizka, atrapa, arbuz, zupa, agrest, tramwaj, jajko, oko, olbrzym, makaron, narcyz, zalew, wata, antena, akrobata, aparat, tornister, rower itd.).
– Rymowanki
Uczestnicy zabawy szukają rymów do różnych słów np. mama – dama, kotek – młotek, czapka – łapka, czekolada – marmolada, buty – skróty, książka – wstążka, malina – pralina, żarówka – kreskówka, krowa – mowa, koń – słoń, ryba – chyba itp. .
– ZOO
Uczestnicy zabawy wymieniają kolejno nazwy zwierząt mieszkających w ZOO.
– Prawda czy fałsz?
Uczestnicy zabawy bez dłuższego zastanowienia odpowiadają, czy wypowiadane przez prowadzącego zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe (przykłady: w grudniu kwitną tulipany, wszystkie zwierzęta mają cztery nogi, w lecie zawsze świeci słońce, oglądanie telewizji w nadmiarze jest szkodliwe, biegając trzeba przebierać nogami, księżyc zawsze jest okrągły, warzywa są zdrowe, w morzu żyją tyko ryby, itd.)
Zabawy twórcze:
– Niezwykłe konsekwencje
Osoba prowadząca zabawę prosi, pozostałych uczestników, aby odpowiedzieli, na pytanie „co by było gdyby ?” np.:
– nagle przestało świecić słońce,
– nie wynaleziono koła,
– ludzie chodzili na rękach,
– wszyscy ludzie byli łysi,
– dzieci wiedziały wszystko co dorośli
– zwierzęta umiały mówić
– Gdybym…
Osoba prowadząca zabawę proponuje, żeby pozostali uczestnicy bez dłuższego zastanawiania się kończyli następujące zwroty i uzasadniali swój wybór (np.):
– Gdybym był drzewem, byłbym…
– Gdybym był zwierzęciem, byłbym…
– Gdybym był owocem, byłbym…
– Gdybym był rośliną, byłbym…
– Gdybym był sławną osobą, byłbym…
Inne zastosowania
Uczestnicy zabawy odpowiadają na pytania ( np.):
– Do czego oprócz gotowania możemy wykorzystać sól?
– Do czego możemy wykorzystać duży kamień?
– Do czego możemy wykorzystać parasol?
– Do czego możemy wykorzystać wiadro?
– Do czego możemy wykorzystać balonik?
– Do czego możemy wykorzystać monetę?
– Worek pełen niespodzianek
Osoba prowadząca zabawę wkłada do nieprzezroczystego worka (za worek może posłużyć np. poszewka na jasiek) różne przedmioty. Pozostali uczestnicy losują z zamkniętymi oczami jakiś przedmiot. Zadaniem każdego z nich jest odgadnąć co to za przedmiot, powiedzieć do czego służy, a następnie wymyślić do czego jeszcze można by go użyć.
– W krainie fantazji – tworzenie opowiadania
Osoba rozpoczynająca zabawę zaczyna tworzyć opowiadanie, wypowiadając pierwsze dwa lub trzy zdania. Zadaniem pozostałych uczestników jest kontynuowanie opowiadania.
– Co ich łączy? Przykłady:
- Drzwi – król –spodnie
- Kangur – podróż – bagaż
- Trawa – żaba – groszek
- Serce – zegar – dzwon
- Siatkówka – zakupy – motyl.
Zachęcam do tego, by każdą zabawę rozpoczynał rodzic, żeby dziecko (dzieci) mogło się zorientować o co w niej chodzi, a następnie pozwolił mu ją prowadzić. Czuje się ono wtedy ważne i doceniane.
Życzę radosnej zabawy!
Literatura:
- Ch. Drapeau „Jak uczyć się szybko i skutecznie”. Warszawa (2002).
- E. Nęcka ” Trening Twórczości”. Gdańsk(2008).
- M. Łuba „Głowa pełna pomysłów – jak ćwiczyć swoją kreatywność „(2016).
- K. J. Szmidt ” Porządek i przygoda: lekcje twórczości: program edukacyjny”. Warszawa(1997).
Opracowała:
mgr Andżelika Otrębus