Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne


WRZESIEŃ 2019

Tematy:

  1. W przedszkolu
  2. Wakacyjne wspomnienia
  3. Jesteśmy bezpieczni
  4. Dbam o siebie i środowisko (O, o jak oko; 1)

Ad. 1.

–  przypomnienie sobie  przedszkolnego świata, wykorzystanie zabaw integrujących grupę,
– zachęcanie do aktywnego udziału w zajęciach. Rozmowy  o emocjach towarzyszących pierwszego dnia w przedszkolu, przypomnienie  planu dnia w przedszkolu wspólne tworzenie  grupowego regulaminu.
– wspólne wspomnienia przygód wakacyjnych , rozmowy o pamiątkach z wakacji

Ad. 2.

– przypomnienie , jaką porą roku jest lato i czym się charakteryzuje. Zwrócenie  uwagi na bezpieczeństwo podczas wypoczynku i zabawy,
– rozmowy o wakacyjnych podróżach i pamiątkach z nich przywiezionych, co sprzyja wzmacnianiu  odwagi dzieci przed publicznymi wystąpieniami , próby  budowania dłuższych wypowiedzi, poszerzenie  wiedzy na temat kierunków wakacyjnych pobytów w naszym kraju i za granicą, praca z mapą , dzieci dowiedziały się jak oznaczane są morza, jeziora i góry, a także potrafią oszacować odległość na mapie,
–  klasyfikowanie , segregowanie różnych przedmiotów,  ćwiczenie sprawności ręki, umiejętność niezbędna w przyszłości do prawidłowego pisania.

Ad. 3.

–  ważny temat, jakim jest bezpieczeństwo. Skupienie uwagi nie tylko na znakach drogowych i przejściu dla pieszych (choć te elementy także utrwaliliśmy), ale na bezpieczeństwie w domu, w kontakcie z nieznajomymi, a także na postępowaniu w sytuacjach zagrażających życiu, takich jak pożar, utrwalenie numerów alarmowych,
–  utrwalenie znajomości przez dzieci dokładnego adresu zamieszkania oraz imienia i nazwiska w przypadku np. zgubienia się, zwrócenie uwagi, że nie każdemu należy ufać, ponieważ  każda nieznajoma osoba może być niebezpieczna, niezależnie od tego jak wygląda,

Ad. 4.

– temat dbania o zdrowie i środowisko, utrwalenie nazw części ciała człowieka, zapoznanie się z najważniejszymi organami wewnętrznymi, takimi jak m.in. mózg, płuca, serce. Aby zrozumieć działanie niektórych z nich, posłużyliśmy się doświadczeniami, np. poznawaliśmy pojemność naszych płuc dzięki dmuchaniu balonów,
–  tematem zmysłów człowieka, wykorzystywanie doświadczeń, poznanie działania i funkcję wzroku, słuchu, dotyku i węchu-  uwrażliwienie dzieci na osoby niepełnosprawne.
– zwrócenie uwagi na  zanieczyszczenie środowiska i jego wpływ na człowieka i jego zmysły.
-zapoznanie się z pierwszą literą – O i liczbą – 1. wyszukiwanie i kolorowanie liter o w gazetach, a także szukanie słów rozpoczynających się,zawierających w środku i na końcu głoskę o.

CZERWIEC 2019

  Tematy kompleksowe:

  1. Dzień Dziecka
  2. Zwierzęta duże i małe
  3. Lato
  4. Wakacje! 

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne

  • poszerzanie wiedzy na temat dzieci z różnych stron świata;
  • doskonalenie umiejętności poruszania się po mapie;
  • zaznajomienie dzieci ich prawami;
  • zaznajomienie dzieci ze sposobami obchodzenia Dnia Dziecka w innych krajach;
  • doskonalenie umiejętności czytania dat;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat zwierząt żyjących na świecie oraz miejsc ich występowania;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat zwierząt żyjących w zoo;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat polskich parków narodowych i ich mieszkańców;
  • poszerzanie wiedzy na temat łańcucha pokarmowego i jego ogniw;
  • rozszerzenie wiedzy o wilkach;
  • poszerzanie wiedzy na temat zwierząt aktywnych w dzień i w nocy;
  • poszerzanie wiedzy na temat nietoperzy;
  • utrwalenie kolejności miesięcy oraz pór roku;
  • poszerzanie informacji na temat burzy i bezpiecznych zachowań w jej trakcie;
  • doskonalenie ekspresji twórczej;
  • poszerzanie wiedzy na temat zjawisk atmosferycznych (tęcza);
  • poszerzanie słownika o nazwy owadów występujących na łące;
  • poszerzanie słownika dzieci o przymiotniki związane z określaniem smaków lodów;
  • doskonalenie umiejętności porównywania obiektów;
  • doskonalenie umiejętności poruszania się po mapie i porównywania długości obiektów;
  • poszerzanie wiedzy na temat zwierząt i roślin górskich
  • poszerzanie informacji na temat bezpiecznego sposobu spędzania wakacji;
  • doskonalenie umiejętności czytania piktogramów.

MAJ 2019

Tematy:

1.Polska to mój dom
2.Polska to mój dom cd.
3.W krainie muzyki
4.Wrażenia i uczucia
5.Święto mamy i taty

Ad.1

– szeregowanie liczb od najmniejszej do największej,

– poznawanie symboli narodowych, godło, flaga, hymn,

– poszukiwanie podobieństw na flagach państw sąsiadujących z Polskądoskonalenie percepcji wzrokowej, logicznego myślenia i zdolności grafomotorycznych, rytmy,

– dopasowywanie symboli do miast, poszerzanie wiedzy ogólnej, czytanie globalne.

Ad.2

– zapoznanie z wierszem Juliana Tuwima pt. „Stolica Polski”,

– zapoznanie z wierszem Władysława Bełzy pt. „Katechizm polskiego dziecka”?, pamięciowe opanowanie tekstu,

– zapoznanie z legendą Hanny Zdzitowieckiej pt. „Legenda o Wiśle”,

– czytanie globalne, utrwalanie nazw zabytków,

– doskonalenie logicznego myślenia,

– określanie zachowań patriotycznych,

– wprowadzenie litery J, j, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, percepcji wzrokowej i słuchowej, ozdabianie szablonu litery dowolnym materiałem,

– porównywanie i pomiar długości.– zabawa ruchowa,

– reagowanie na zmiany w muzyce.

Ad.3

– odczytywanie i kontynuowanie rytmów,

– wydobywanie muzyki z przedmiotów codziennego użytku,

– wprowadzenie podziału instrumentów na dęte i strunowe, klasyfikowanie instrumentów, rozpoznawanie instrumentów po odgłosach, określanie podobieństw i różnic w wyglądzie instrumentów,

– analiza słuchowa nazw instrumentów, doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej, przeliczanie,

– zapoznanie ze współczesnymi gatunkami muzycznymi, słuchanie i podawanie nazw różnych gatunków muzycznych,

– doskonalenie uważnego słuchania i pamięci,

– malowanie palcami do muzyki, rozwijanie ekspresji muzycznej i plastycznej,

– wprowadzenie litery H,h, doskonalenie percepcji wzrokowej,

– doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowe, ćwiczenia w czytaniu,

– zapoznanie z nutami i pięciolinią, przeliczanie linii, wprowadzenie gamy.

Ad.4

– doskonalenie umiejętności głoskowania,

– odgadywanie emocji jedynie po mimice, opisywanie cech charakterystycznych, podział na emocje pozytywne i negatywne,

– doskonalenie zdolności grafomotorych i kreatywności, odwzorowywanie, rozwijanie umiejętności kontynuowania rytmu kilkuelementowego,

– rozpoznawanie emocji innych na podstawie opowieści i ilustracji, dostrzeganie związków przyczynowo – skutkowych, budowanie wypowiedzi,

– próba identyfikacji fizycznych odczuć podczas przeżywania emocji,

– oswajanie lęków, klasyfikowanie sposobów radzenia sobie z lękiem i złością,

– doskonalenie umiejętności dostrzegania pozytywnych i negatywnych sposobów wyrażania uczuć,

– poznanie nowego pojęcia: empatia.

Ad.5

– doskonalenie słuchu fonemowego, poszerzanie słownika, podawanie nazw cech, technika niedokończonych zdań, doskonalenie umiejętności wypowiadania się, dzielenia doświadczeniami i emocjami,

– doskonalenie umiejętności opisu, zdolności grafomotorycznych i logicznego myślenia, odwzorowywanie,

– przypominanie nazw zawodów wykonywanych przez rodziców,

– uwrażliwienie dzieci na konieczność pomocy rodzicom w domu,

– kształtowanie wrażliwości i postaw prospołecznych,

– zapoznanie z terminami: adopcja, dom dziecka, uwrażliwienie na los innych,

– doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania liczb, poszerzanie słownika o nazwy członków rodziny,

– wzbogacanie wiedzy na temat niestereotypowych rodzin (bez jednego rodzica, dzieci wychowywanych przez dziadków itp.)

– wnioskowanie o tematyce na podstawie zdjęć, rysowanie lub zapisywanie skojarzeń ze słowem miłość,

– doskonalenie sprawności manualnej i wrażliwości estetycznej. 

KWIECIEŃ 2019                          

  Tematy kompleksowe:

  1. Tajemnice książek
  2. Dbamy o naszą planetę
  3. Wielkanoc
  4. Praca rolnika 

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

  • zapoznanie z tradycją wykonywania palm wielkanocnych;
  • poznanie tradycji ozdabiania jaj;
  • utrwalenie nazw i symboliki elementów święconki;
  • porządkowanie wiedzy na temat tradycji obchodzenia Wielkanocy;
  • doskonalenie czytania globalnego;
  • poznanie polskich i zagranicznych zwyczajów wielkanocnych;
  • doskonalenie precyzji ruchów i sprawności ruchowej;
  • poznanie różnic między sianem a słomą;
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw roślin rosnących na polu;
  • poznanie nazw i działania maszyn rolniczych;
  • ekspresja twórcza;
  • poszerzanie wiedzy na temat produktów ekologicznych;
  • doskonalenie umiejętności klasyfikacji;
  • pobudzanie odpowiedzialności za środowisko;
  • wprowadzenie litery Z, z;
  • doskonalenie słuchu fonemowego;
  • kształtowanie właściwych nawyków dotyczących ochrony środowiska naturalnego;
  • doskonalenie umiejętności segregacji śmieci;
  • wprowadzenie pojęcia recyklingu;
  • rozwijanie wiedzy na temat zanieczyszczenia powietrza, poczucia odpowiedzialności oraz troski o czystość otoczenia;
  • doskonalenie umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków z prostych doświadczeń;
  • wdrażanie do oszczędzania wody i ochrony środowiska;
  • doskonalenie rozumienia pojęć matematycznych dotyczących objętości;
  • rozbudzanie zainteresowań czytelniczych;
  • kształtowanie poszanowania dla książek;
  • wprowadzenie litery F, f;
  • kształtowanie motywacji do samodzielnego czytania;
  • zapoznanie z różnymi rodzajami książek;
  • rozwijanie umiejętności plastycznych;
  • rozpoznawanie grafemów poznanych dotąd liter.

MARZEC 2019

Tematy kompleksowe:

  1. W marcu jak w garncu.
  2. Porządki w ogrodzie.
  3. Witaj, wiosno!
  4. Zwierzęta na wiejskim podwórku.

 Ad. 1

  • rozbudzanie poczucia przynależności do regionu pochodzenia;
  • rozwijanie umiejętności korzystania z mapy, określanie położenia;
  • doskonalenie umiejętności porównywania;
  • doskonalenie umiejętności formułowania i weryfikowania hipotez;
  • rozwijanie mowy i myślenia;
  • rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia;
  • wprowadzenie litery W, w;
  • poszerzanie zainteresowań czytelniczych;
  • doskonalenie motoryki małej podczas prac plastycznych;
  • rozwijanie sprawności ruchowej;
  • kształtowanie słuchu oraz pamięci muzycznej i ruchowej;
  • rozwijanie wyobraźni poprzez słuchanie tekstów literackich;

Ad. 2

  • rozpoznawanie oznak wiosny;
  • doskonalenie umiejętności uważnej obserwacji;
  • wypowiadanie się na dany temat;
  • utrwalenie informacji o narzędziach ogrodniczych;
  • poszerzanie słownika o nazwy narzędzi ogrodniczych;
  • poszerzanie słownika;
  • zapoznanie z warzywami cebulowymi;
  • poznanie właściwości leczniczych warzyw cebulowych;
  • poznanie warunków prawidłowej hodowli roślin;
  • doskonalenie umiejętności wyciągania wniosków;
  • wprowadzenie litery C, c;
  • eksperymentowanie z farbami;
  • myślenie twórcze;

Ad. 3

  • uwrażliwienie na świat i zmiany w przyrodzie;
  • poznanie wartości odżywczych warzyw oraz sposobów ich przygotowania;
  • zapoznanie z cyklem życia motyla;
  • poznanie budowy ciała i środowiska życia ślimaka;
  • zapoznanie z tradycją topienia marzanny;
  • rozwijanie sprawności manualnej;
  • rozwijanie ekspresji twórczej;
  • doskonalenie słuchu fonemowego;
  • wprowadzenie litery G, g;

Ad. 4

  • utrwalenie informacji dotyczących zwierząt wiejskich oraz ich młodych;
  • poszerzanie wiedzy na temat wyglądu i zwyczajów świni;
  • poszerzanie informacji na temat baranów i owiec oraz ich hodowli;
  • poznanie ptaków znoszących jajka;
  • pogłębienie wiedzy na temat jajek, ich budowy i sposobów wykorzystania;
  • poszerzanie wiadomości na temat wartości odżywczych, wykorzystania i rodzajów mleka;
  • doskonalenie umiejętności porównywania;
  • doskonalenie umiejętności rozróżniania fikcji i rzeczywistości;
  • wprowadzenie litery Ł, ł;
  • doskonalenie motoryki małej;
  • doskonalenie współpracy w grupie.

LUTY 2019

Tematy kompleksowe:

1.Basnie, bajki i legendy

2.Bale, bale w karnawale

3.W dawnych czasach

4.Wynalazki

Ad.1

– poszukiwanie w obrazkach rymów, doskonalenie umiejętności skupiania uwagi,

– ilustracja ruchowa do utworu Carla Orfa – Tanz (fragm. Carmina Burana). Aktywne słuchanie muzyki według programu Kraina Muzyki, uwrażliwienie na charakterystyczne zmiany w muzyce (ciężko – delikatnie, piano – forte),

– utrwalenie kolejności wydarzeń, szeregowanie według wielkości,

– doskonalenie sprawności manualnych oraz kreatywności, praca z butelkami,

– przypominanie nazw i kształtów figur geometrycznych i ich odwzorowanie,

– analiza i synteza słuchowa wyrazu podstawowego  i poprawna jego artykulacja, doskonalenie słuchu fonemowego, percepcji wzrokowej, zdolności grafomotorycznych, czytanie globalne,

– poznanie legendy o bazyliszku, opowiadanie kolejności wydarzeń,

– doskonalenie umiejętności odejmowania i kategoryzowania, dobieranie par przeciwstawnych bohaterów, klasyfikowanie bohaterów jako dobrych i złych,

– rozwijanie mowy i myślenia, kreatywne tworzenie opowieści.

Ad.2

– doskonalenie logicznego myślenia

– wprowadzenie homonimów, czyli wyrazów brzmiących tak samo, a oznaczających coś innego, łączenie w pary wyrazów brzmiących tak samo, a oznaczających coś innego,

– zapoznanie z karnawałem w różnych miejscach świata, poszerzanie słownika czynnego o przymiotniki, dostrzeganie podobieństw i różnic między ilustracjami,

– zapoznanie z prostymi figurami tanecznymi i muzyką pochodzącą z różnych krajów,

– wprowadzenie litery N, n – doskonalenie analizy i syntezy słuchowej, czytanie sylab. Utrwalenie wyglądu grafemu litery N

– próby odczytywania sylab i wyrazów,

–  doskonalenie motoryki małej, analizy wzrokowej i sprawności manualnej, doskonalenie umiejętności przeliczania, percepcji wzrokowej i zdolności grafomotorycznych,

– doskonalenie słuchu fonemowego – wyróżnianie głoski w nagłosie.

– odwzorowywanie, dekodowanie, ćwiczenie percepcji wzrokowej oraz umiejętności grafomotorycznych.

Ad.3

– poznanie nowego słowa: „Menuet”, oznaczającego taniec z dawnych czasów,

– wprowadzenie liczby 10, przeliczanie elementów, łączenie grafemu z liczbą elementów, zwrócenie uwagi na parzystość i nieparzystość liczb, doskonalenie zdolności grafomotorycznych,

– doskonalenie sprawności grafomotorycznej, odwzorowywanie,

– dostrzeganie podobieństw, doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej, percepcji wzrokowej i grafomotoryki, poszerzanie wiedzy na temat dinozaurów,

– podawanie przez dzieci hipotez, próby ich formułowania i wypowiadania na forum grupy,

– szeregowanie dinozaurów od najmniejszego do największego, porównywanie wielkości, umieszczanie liczb zgodnie z kolejnością, doskonalenie zdolności grafomotorycznych i sprawności manualnej,

– poszerzanie wiedzy na temat tego czym zajmowali się ludzie w dawnych czasach.

Ad.4

-wprowadzenie litery P,p; rozpoznawanie litery wśród innych,

-wyszukiwanie różnic i podobieństw, doskonalenie grafomotoryki i percepcji wzrokowej, budowanie wypowiedzi,

-rozpoznawanie urządzeń potrzebujących dostępu do prądu, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, ćwiczenie logicznego myślenia,

-doskonalenie umiejętności matematycznych, orientacja na kartce,

-rozwijanie twórczego myślenia, próba odpowiedzi na pytania otwarte,

-porównywanie wyglądu dawnych i obecnych telefonow,

-poznanie niebezpieczeństw czyhających w sieci.

STYCZEŃ 2019

Tematy kompleksowe:

  1. Witamy Nowy Rok
  2. Witamy Nowy Rok cd.
  3. Co można robić zimą?
  4. Święto Babci i Dziadka
  5. Zimowe mistrzostwa sportowe

Ad.1

– zapoznanie się z tematem dotyczącym Nowego Roku

– kształtowanie poczucia rytmu i ekspresji ruchowej dzieci

–  rozwijanie sprawności manualnej oraz kreatywności dzieci

– rozwijanie logicznego myślenia, dekodowanie, odwzorowywanie, czytanie globalne, odczytywanie symboli

– utrwalenie wiadomości o porach roku, podporządkowywanie miesięcy do pór roku.

– poszerzanie słownika, doskonalenie motoryki małej, klasyfikowanie, dzielenie wyrazów na sylaby

Ad.2

– utrwalenie nazw dni tygodnia

– ćwiczenia percepcji słuchowej i rozwijanie umiejętności przeliczania oraz odwzorowywanie liczby za pomocą symboli

– czytanie globalne, grafomotoryka, uświadamianie następstwa czasu

– poznanie różnych rodzajów zegarów

– przeliczanie, klasyfikowanie, kształtowanie percepcji słuchowej i wzrokowej, oraz sprawności manualnej

– szeregowanie według wielkości.

Ad.3

– wprowadzenie litery U,u, ćwiczenie percepcji wzrokowej i słuchowej, dekodowanie

– kształtowanie sprawności manualnej, ćwiczenia w czytaniu, rozwój kreatywności

– odwzorowywanie, przeliczanie, ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej, percepcji słuchowej i wzrokowej oraz umiejętności grafomotorycznych

– kształtowanie logicznego myślenia i świadomości następstwa czasu

– obserwacje, działania badawcze w celu określenia właściwości lodu

– eksperymenty z wodą i lodem, spekulacje dzieci, próby formułowania hipotez

– poszerzanie wiedzy ogólnej i umiejętności grafomotorycznych

– wprowadzenie liczby 8, przeliczanie, utrwalenie aspektu porządkowego liczby.

Ad.4

– zapoznanie z opowiadaniem „Dobre rady staruszka diplodoka”, rozmowa na temat babć i dziadków

– zwrócenie uwagi, że prezenty nie muszą być materialne

– oswajanie trudnych tematów (śmierć dziadków)

– rozwijanie kreatywnego myślenia

– dzielenie po równo, dzielenie po wyznaczonej liczbie

– odwzorowywanie, dekodowanie, ćwiczenie percepcji wzrokowej oraz umiejętności grafomotorycznych

– ćwiczenie mięśni warg i szczęki

– wprowadzenie litery S,s.

Ad.5

– rozwijanie logicznego myślenia, odwzorowywanie

– doskonalenie sprawności manualnej

– wprowadzenie liczby 9, przeliczanie, utrwalenie aspektu porządkowego liczby

– poznawanie zimowych dyscyplin sportowych

– ćwiczenie percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz umiejętności grafomotorycznych.

GRUDZIEŃ 2018

  Tematy kompleksowe:

  1. Grudniowe życzenia.
  2. Kim będę, gdy dorosnę.
  3. Święta za pasem.
  4. Świąteczne tradycje.
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat swoich marzeń;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat historii Świętego Mikołaja;
  • rozwijanie umiejętności czytania globalnego;
  • doskonalenie rozumienia znaków graficznych i symboli;
  • kształtowanie znajomości rozmieszczania elementów na kartce pocztowej;
  • wprowadzenie litery K, k;
  • doskonalenie umiejętności matematycznych: przeliczanie, porównywanie, klasyfikowanie;
  • wprowadzenie liczby 6;
  • kształtowanie umiejętności słuchowych: wskazywanie kierunku, z którego dochodzi dźwięk;
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się różnymi technikami plastycznymi;
  • kształtowanie poczucia empatii i troski;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat zawodów wykonywanych przez ludzi i atrybutów z nimi związanych;
  • poszerzenie słownika czynnego i biernego dzieci o nazwy zawodów;
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw dawnych zawodów;
  • wprowadzenie litery R, r;
  • doskonalenie umiejętności projektowania prostych modeli;
  • wprowadzenie pojęcia matematycznego – długość;
  • kształtowanie nawyku pomagania innym w pracach domowych;
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się pieniędzmi;
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania przedmiotów różnymi zmysłami;
  • wprowadzenie litery L, l;
  • doskonalenie umiejętności kontynuowania rytmów trzy-, czteroelementowych;
  • wprowadzenie liczby 7;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat tradycji obchodzenia Bożego Narodzenia w Polsce;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat sposobów obchodzenia przez dzieci Bożego Narodzenia;
  • rozwijanie sprawności fizycznej;
  • zachęcanie do utrzymywania więzi rodzinnych;
  • doskonalenie wiedzy dzieci na temat sposobów spędzania wolnego czasu z bliskimi;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat tradycji spędzania Bożego Narodzenia na świecie.

LISTOPAD 2018                          

  Tematy kompleksowe:

  1. Listopadowe wspomnienia
  2. Jesienna pogoda
  3. Zwierzęta domowe
  4. Zimno, coraz zimniej 

Ad.1.

  • pogłębianie poczucia przynależności do rodziny;
  • utrwalenie nazw członków rodziny;
  • kształtowanie postawy szacunku wobec osób starszych;
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania podobieństw i różnic;
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się określeniami czasu: dawniej, dziś i w przyszłości;
  • wprowadzenie pojęcia drzewo genealogiczne;
  • kształtowanie poczucia przynależności narodowej i postawy patriotycznej;
  • zapoznanie z pojęciem ,,patriotyzm”;
  • zachęcanie do udziału w obchodach 100 – tnej rocznicy Odzyskania Niepodległości;
  • utrwalenie symboli narodowych: flaga, godło, hymn;
  • wprowadzenie litery Mm;
  • kształtowanie zrozumienia aspektów liczby 3.

Ad.2.

  • kształtowanie wiedzy dzieci na temat zmian związanych z ruchami Ziemi (obiegowym i obrotowym);
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych;
  • utrwalanie informacji o zmianach zachodzących w przyrodzie;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat zjawisk atmosferycznych takich, jak powstawanie chmur;
  • doskonalenie umiejętności przeprowadzania prostych eksperymentów i obserwacji;
  • dostrzeganie zmian w pogodzie i ich oznaczanie;
  • doskonalenie motoryki małej;
  • poszerzanie słownika biernego i czynnego dziecka o wyrazy związane z krążeniem wody w przyrodzie;
  • przewidywanie i doskonalenie umiejętności uważnego słuchania;
  • rozwijanie umiejętności klasyfikacji;
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania poznanych do tej pory liter.

Ad.3.

  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat różnic między zwierzętami;
  • wprowadzenie pojęć: ssaki, gady, płazy, ptaki, ryby;
  • kształtowanie umiejętności dostrzegania podobieństw i różnic;
  • doskonalenie umiejętności grafomotorycznych;
  • przypomnienie nazw zwierząt domowych;
  • kształtowanie umiejętności poszukiwania informacji w różnych źródłach;
  • kształtowanie odpowiedzialności;
  • doskonalenie umiejętności pomagania zwierzętom;
  • doskonalenie umiejętności uczestnictwa w scenkach dramowych;
  • kształtowanie umiejętności rozróżniania fikcji od rzeczywistości;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionych przedmiotów;
  • integrowanie grupy przedszkolnej;
  • wprowadzenie litery Dd;
  • wprowadzenie liczby 4.

Ad.4.

  • utrwalenie wiedzy dotyczącej zmian przyrodniczych związanych z nadejściem zimy;
  • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania innych;
  • doskonalenie umiejętności podawania nazw zwierząt i ich domów;
  • uwrażliwienie na stereotypy związane z jesienią (np. jeż z jabłkiem);
  • utrwalenie nazw zwierząt zapadających w sen zimowy lub hibernację;
  • utrwalenie nazw ptaków migrujących;
  • poszerzanie wiedzy geograficznej dzieci;
  • utrwalenie nazw zwierząt i sposobów na przetrwanie zimy;
  • doskonalenie umiejętności społecznych podczas pracy w grupach;
  • wprowadzenie litery Yy na podstawie liczby mnogiej;
  • wprowadzenie liczby 5.

PAŹDZIERNIK 2018

Tematy:

  1. Dary jesieni
  2. Dbamy o zdrowie
  3. Jesienią w parku i w lesie
  4. Zabawy na jesienne wieczory

Ad.1
– poszerzanie słownika, doskonalenie motoryki małej, klasyfikowanie, dzielenie wyrazów na sylaby;
– nazywanie i rozpoznawanie części nadziemnych i podziemnych warzyw;
– rozwijanie kreatywności i sprawności manualnej;
– wprowadzenie litery A, a;
– przeliczanie obiektów z użyciem liczebników porządkowych, doskonalenie pamięci świeżej;
– zliczanie obiektów, doskonalenie percepcji wzrokowej i grafomotoryki, odzwierciedlanie liczby przedmiotów na zbiorach zastępczych;
– doskonalenie umiejętności kreatywnego działania, doskonalenie motoryki małej;
– dedukowanie, doskonalenie sprawności manualnej, percepcji wzrokowej i logicznego myślenia, odwzorowywanie.

Ad.2
– utrwalające nazwy produktów spożywczych, zapoznanie dzieci z piętrami piramidy i konkretnymi produktami spożywczymi, klasyfikacja produktów spożywczych, przeliczanie;
– poszerzanie wiedzy na temat pochodzenia produktów, dostrzeganie związków przyczynowo – skutkowych;
– porządkowanie elementów, porównywanie, doskonalenie percepcji wzrokowej i sprawności manualnej;
– poszerzanie wiedzy dzieci na temat aktywności ruchowej i konsekwencji związanych z ruchem i zdrowiem;
– doskonalenie cięcia nożyczkami, kategoryzacja, nazywanie części garderoby, klasyfikacja w zależności od pogody;
– segregowanie, klasyfikowanie skarpet, zabawy fabularyzowane;
– porównywanie dwuelementowych zbiorów i tworzenie zbiorów z różnych materiałów;
– wprowadzenie litery I, i; ćwiczenia w wyodrębnianiu głosek w nagłosie, wygłosie i śródgłosie;
– wprowadzenie numeru alarmowego 112;
– poszerzanie wiedzy dzieci na temat służb ratowniczych.

Ad.3
– przeliczanie, poszerzanie słownika, wyszukiwanie zwierząt największych i najmniejszych, zwierząt żyjących pod ziemią i w górnych częściach lasu;
– doskonalenie orientacji na kartce, koordynacji ręka – oko;
– wyszukiwanie drzew i rysowanie ich;
– poszerzanie wiedzy przyrodniczej, wyszukiwanie podobieństw, ćwiczenie percepcji wzrokowo – ruchowej;
– porządkowanie liści według koloru i wielkości, doskonalenie logicznego myślenia i umiejętności matematycznych typu kategoryzowanie;
– przeliczanie, porównywanie, szeregowanie;
– tworzenie zabawek z naturalnych przedmiotów;

Ad.4
– doskonalenie umiejętności logicznego myślenia, doskonalenie umiejętności klasyfikacji;
-prezentacja różnych technik malarskich oraz rodzajów malarstwa (pejzaż, portret, martwa natura, malarstwo abstrakcyjne);
– klasyfikowanie, łączenie obrazów tego samego rodzaju;
– doskonalenie percepcji wzrokowej i grafomotoryki;
– wdrażanie do nawyku poprawnej postawy we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego;
– zapoznanie z różnymi rodzajami muzyki;
rysowanie swoich emocji i odczuć, budowanie tolerancji, odmienności opinii;
– utrwalanie faktów z życia Fryderyka Chopina;
– wymyślanie, prezentowanie i powtarzanie rytmów dźwiękowych;
– porównywanie biletów do teatru i do kina, tworzenie własnych kukiełek, posługiwanie się symbolami w sytuacjach życiowych;
– prezentacja znanych wierszy, zachęcanie do wymyślania pytań;
– wprowadzenie litery E, e, wyodrębnianie litery i głoski, ćwiczenie spostrzegawczości, utrwalenie litery E, analiza i synteza wzrokowa i słuchowa, ćwiczenie słuchu fonemowego.