Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne


MARZEC 2020

Tematy kompleksowe:

  1. Wynalazki
  2. W marcu jak w garncu.
  3. Porządki w ogrodzie.
  4. Witaj, wiosno!

Ad.1

  • rozpoznawanie urządzeń potrzebujących dostępu do prądu, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, ćwiczenie logicznego myślenia,
  • rozwijanie twórczego myślenia, próba odpowiedzi na pytania otwarte,
  • porównywanie wyglądu dawnych i obecnych telefonów,
  • poznanie niebezpieczeństw czyhających w sieci.
  • wprowadzenie litery P,p; rozpoznawanie litery wśród innych,
  • wyszukiwanie różnic i podobieństw, doskonalenie grafomotoryki i percepcji wzrokowej, budowanie wypowiedzi,
  • doskonalenie umiejętności matematycznych, orientacja na kartce,

Ad. 2

  • rozbudzanie poczucia przynależności do regionu pochodzenia;
  • rozwijanie umiejętności korzystania z mapy, określanie położenia;
  • doskonalenie umiejętności porównywania;
  • doskonalenie umiejętności formułowania i weryfikowania hipotez;
  • rozwijanie mowy i myślenia; wprowadzenie litery W, w;
  • rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia, poszerzanie zainteresowań czytelniczych;
  • doskonalenie motoryki małej podczas prac plastycznych;
  • rozwijanie sprawności ruchowej, kształtowanie słuchu oraz pamięci muzycznej i ruchowej;
  • rozwijanie wyobraźni poprzez słuchanie tekstów literackich;

Ad. 3

  • rozpoznawanie oznak wiosny; doskonalenie umiejętności uważnej obserwacji;
  • wypowiadanie się na dany temat;
  • utrwalenie informacji o narzędziach ogrodniczych; poszerzanie słownika;
  • zapoznanie z warzywami cebulowymi; poznanie właściwości leczniczych warzyw cebulowych;
  • poznanie warunków prawidłowej hodowli roślin;
  • doskonalenie umiejętności wyciągania wniosków;
  • wprowadzenie litery C, c;
  • eksperymentowanie z farbami; myślenie twórcze;

Ad. 4

  • uwrażliwienie na świat i zmiany w przyrodzie;
  • poznanie wartości odżywczych warzyw oraz sposobów ich przygotowania;
  • zapoznanie z cyklem życia motyla;
  • poznanie budowy ciała i środowiska życia ślimaka;
  • zapoznanie z tradycją topienia marzanny;
  • rozwijanie sprawności manualnej i ekspresji twórczej;
  • doskonalenie słuchu fonemowego;
  • wprowadzenie litery G, g.

LUTY 2020

  Tematy kompleksowe:

  1. Baśnie, bajki, legendy
  2. Bale, bale w karnawale
  3. Kim będę, gdy dorosnę.
  4. W dawnych czasach
  • uwrażliwienie na charakterystyczne zmiany w muzyce (ciężko – delikatnie, piano – forte),
  • utrwalenie kolejności wydarzeń, szeregowanie według wielkości,
  • doskonalenie sprawności manualnych oraz kreatywności, praca z butelkami,
  • przypominanie nazw i kształtów figur geometrycznych i ich odwzorowanie,
  • analiza i synteza słuchowa wyrazu podstawowego i poprawna jego artykulacja, doskonalenie słuchu fonemowego, percepcji wzrokowej, zdolności grafomotorycznych, czytanie globalne,
  • poznanie legendy o bazyliszku, opowiadanie kolejności wydarzeń,
  • doskonalenie umiejętności odejmowania i kategoryzowania, dobieranie par przeciwstawnych
  • rozwijanie mowy i myślenia, kreatywne tworzenie opowieści.
  • wprowadzenie homonimów, czyli wyrazów brzmiących tak samo, a oznaczających coś innego, łączenie w pary wyrazów brzmiących tak samo, a oznaczających coś innego,
  • zapoznanie z karnawałem w różnych miejscach świata, poszerzanie słownika czynnego o przymiotniki, dostrzeganie podobieństw i różni między ilustracjami,
  • wprowadzenie litery N, n – doskonalenie analizy i syntezy słuchowej, czytanie sylab. Utrwalenie wyglądu grafemu litery N
  • doskonalenie słuchu fonemowego – wyróżnianie głoski w nagłosie.
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat zawodów wykonywanych przez ludzi i atrybutów z nimi związanych;
  • poszerzenie słownika czynnego i biernego dzieci o nazwy zawodów;
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw dawnych zawodów;
  • wprowadzenie litery R, r;
  • wprowadzenie pojęcia matematycznego-długość;
  • kształtowanie nawyku pomagania innym w pracach domowych;
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się pieniędzmi;
  • wprowadzenie liczby 10, przeliczanie elementów
  • podawanie przez dzieci hipotez, próby ich formułowania i wypowiadania na forum grupy
  • szeregowanie dinozaurów od najmniejszego do największego, porównywanie wielkości, umieszczanie liczb zgodnie z kolejnością.

STYCZEŃ 2020

Tematy:

  1. Witamy Nowy Rok.
  2. Co można robić zimą?
  3. Święto Babci i Dziadka.
  4. Zimowe mistrzostwa sportowe

Ad. 1.

  • zapoznanie z tematem dotyczącym Nowego Roku;
  • utrwalenie wiadomości o porach roku, podporządkowywanie miesięcy do pór roku;
  • poznanie różnych rodzajów zegarów;
  • kształtowanie poczucia rytmu i ekspresji ruchowej dzieci;
  • rozwijanie sprawności manualnej oraz kreatywności dzieci;
  • czytanie globalne, ćwiczenia grafomotoryczne, uświadamianie następstwa czasu;
  • dekodowanie, odwzorowywanie, odczytywanie symboli;
  • ćwiczenia percepcji słuchowej;
  • rozwijanie umiejętności przeliczania oraz odwzorowywanie liczby za pomocą symboli;
  • szeregowanie według wielkości
  • poszerzanie słownika, doskonalenie motoryki małej, klasyfikowanie, dzielenie wyrazów na sylaby.

Ad. 2.

  • kształtowanie logicznego myślenia i świadomości następstwa czasu;
  • obserwacje, działania badawcze w celu określenia właściwości lodu;
  • eksperymenty z wodą i lodem, spekulacje dzieci, próby formułowania hipotez;
  • kształtowanie sprawności manualnej, ćwiczenia w czytaniu, rozwój kreatywności;
  • odwzorowywanie, przeliczanie, ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej, percepcji słuchowej
    i wzrokowej oraz umiejętności grafomotorycznych;
  • wprowadzenie litery U,u, ćwiczenie percepcji wzrokowej i słuchowej, dekodowanie;
  • poszerzanie wiedzy ogólnej i umiejętności grafomotorycznych;
  • wprowadzenie liczby 8, przeliczanie, utrwalenie aspektu porządkowego liczby.

Ad. 3.

  • rozmowy na temat babć i dziadków na podstawie literatury
  • zwrócenie uwagi, że prezenty nie muszą być materialne
  • oswajanie trudnych tematów (śmierć dziadków)
  • rozwijanie kreatywnego myślenia
  • dzielenie po równo, dzielenie po wyznaczonej liczbie
  • odwzorowywanie, dekodowanie, ćwiczenie percepcji wzrokowej i umiejętności grafomotorycznych
  • ćwiczenie mięśni warg i szczęki
  • wprowadzenie litery S,s.

Ad.4

  • rozwijanie logicznego myślenia, odwzorowywanie;
  • doskonalenie sprawności manualnej;
  • wprowadzenie liczby 9, przeliczanie, utrwalenie aspektu porządkowego liczby;
  • poznawanie zimowych dyscyplin sportowych;
  • ćwiczenie percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz umiejętności grafomotorycznych.

GRUDZIEŃ 2019

  Tematy kompleksowe:

  1. Grudniowe życzenia.
  2. Kim będę, gdy dorosnę.
  3. Święta za pasem.
  4. Świąteczne tradycje.
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat swoich marzeń;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat historii Świętego Mikołaja;
  • rozwijanie umiejętności czytania globalnego;
  • doskonalenie rozumienia znaków graficznych i symboli;
  • kształtowanie znajomości rozmieszczania elementów na kartce pocztowej;
  • wprowadzenie litery K, k;
  • doskonalenie umiejętności matematycznych: przeliczanie, porównywanie, klasyfikowanie;
  • wprowadzenie liczby 6;
  • kształtowanie umiejętności słuchowych: wskazywanie kierunku, z którego dochodzi dźwięk;
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się różnymi technikami plastycznymi;
  • kształtowanie poczucia empatii i troski;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat zawodów wykonywanych przez ludzi i atrybutów z nimi związanych;
  • poszerzenie słownika czynnego i biernego dzieci o nazwy zawodów;
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw dawnych zawodów;
  • wprowadzenie litery R, r;
  • doskonalenie umiejętności projektowania prostych modeli;
  • wprowadzenie pojęcia matematycznego – długość;
  • kształtowanie nawyku pomagania innym w pracach domowych;
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się pieniędzmi;
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania przedmiotów różnymi zmysłami;
  • wprowadzenie litery L, l;
  • doskonalenie umiejętności kontynuowania rytmów trzy-, czteroelementowych;
  • wprowadzenie liczby 7;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat tradycji obchodzenia Bożego Narodzenia w Polsce;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat sposobów obchodzenia przez dzieci Bożego Narodzenia;
  • rozwijanie sprawności fizycznej;
  • zachęcanie do utrzymywania więzi rodzinnych;
  • doskonalenie wiedzy dzieci na temat sposobów spędzania wolnego czasu z bliskimi;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat tradycji spędzania Bożego Narodzenia na świecie.

LISTOPAD 2019                         

  Tematy kompleksowe:

  1. Listopadowe wspomnienia
  2. Jesienna pogoda
  3. Zwierzęta domowe
  4. Zimno, coraz zimniej 

Ad.1.

  • pogłębianie poczucia przynależności do rodziny;
  • utrwalenie nazw członków rodziny;
  • kształtowanie postawy szacunku wobec osób starszych;
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania podobieństw i różnic;
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się określeniami czasu: dawniej, dziś i w przyszłości;
  • wprowadzenie pojęcia drzewo genealogiczne;
  • kształtowanie poczucia przynależności narodowej i postawy patriotycznej;
  • zapoznanie z pojęciem ,,patriotyzm”;
  • zachęcanie do udziału w obchodach 100 – tnej rocznicy Odzyskania Niepodległości;
  • utrwalenie symboli narodowych: flaga, godło, hymn;
  • wprowadzenie litery Mm;
  • kształtowanie zrozumienia aspektów liczby 3.

Ad.2.

  • kształtowanie wiedzy dzieci na temat zmian związanych z ruchami Ziemi (obiegowym i obrotowym);
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych;
  • utrwalanie informacji o zmianach zachodzących w przyrodzie;
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat zjawisk atmosferycznych takich, jak powstawanie chmur;
  • doskonalenie umiejętności przeprowadzania prostych eksperymentów i obserwacji;
  • dostrzeganie zmian w pogodzie i ich oznaczanie;
  • doskonalenie motoryki małej;
  • poszerzanie słownika biernego i czynnego dziecka o wyrazy związane z krążeniem wody w przyrodzie;
  • przewidywanie i doskonalenie umiejętności uważnego słuchania;
  • rozwijanie umiejętności klasyfikacji;
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania poznanych do tej pory liter.

Ad.3.

  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat różnic między zwierzętami;
  • wprowadzenie pojęć: ssaki, gady, płazy, ptaki, ryby;
  • kształtowanie umiejętności dostrzegania podobieństw i różnic;
  • doskonalenie umiejętności grafomotorycznych;
  • przypomnienie nazw zwierząt domowych;
  • kształtowanie umiejętności poszukiwania informacji w różnych źródłach;
  • kształtowanie odpowiedzialności;
  • doskonalenie umiejętności pomagania zwierzętom;
  • doskonalenie umiejętności uczestnictwa w scenkach dramowych;
  • kształtowanie umiejętności rozróżniania fikcji od rzeczywistości;
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionych przedmiotów;
  • integrowanie grupy przedszkolnej;
  • wprowadzenie litery Dd;
  • wprowadzenie liczby 4.

Ad.4.

  • utrwalenie wiedzy dotyczącej zmian przyrodniczych związanych z nadejściem zimy;
  • doskonalenie umiejętności uważnego słuchania innych;
  • doskonalenie umiejętności podawania nazw zwierząt i ich domów;
  • uwrażliwienie na stereotypy związane z jesienią (np. jeż z jabłkiem);
  • utrwalenie nazw zwierząt zapadających w sen zimowy lub hibernację;
  • utrwalenie nazw ptaków migrujących;
  • poszerzanie wiedzy geograficznej dzieci;
  • utrwalenie nazw zwierząt i sposobów na przetrwanie zimy;
  • doskonalenie umiejętności społecznych podczas pracy w grupach;
  • wprowadzenie litery Yy na podstawie liczby mnogiej;
  • wprowadzenie liczby 5.

PAŹDZIERNIK 2019

TEMATY:
1.Dary jesieni
2.Dbamy o zdrowie
3.Jesienią w parku i lesie
4.Zabawy na jesienne wieczory

Ad.1
– poszerzanie słownika, doskonalenie motoryki małej, klasyfikowanie, dzielenie wyrazów na
sylaby
– nazywanie i rozpoznawanie części nadziemnych i podziemnych warzyw
– rozwijanie kreatywności i sprawności manualnej
– wprowadzenie litery A, a
– przeliczanie obiektów z użyciem liczebników porządkowych, doskonalenie pamięci świeżej
– zliczanie obiektów, doskonalenie percepcji wzrokowej i grafomotoryki, odzwierciedlanie
liczby przedmiotów na zbiorach zastępczych
– doskonalenie umiejętności kreatywnego działania, doskonalenie motoryki małej,
– dedukowanie, doskonalenie sprawności manualnej, percepcji wzrokowej i logicznego
myślenia, odwzorowywanie.

Ad.2
– zapoznanie dzieci z piętrami piramidy i konkretnymi produktami spożywczymi, klasyfikacja
produktów spożywczych, przeliczanie
– poszerzanie wiedzy na temat pochodzenia produktów, dostrzeganie związków przyczynowo
– skutkowych
– porządkowanie elementów, porównywanie, doskonalenie percepcji wzrokowej i sprawności
manualnej
– poszerzanie wiedzy dzieci na temat aktywności ruchowej i konsekwencji związanych z
ruchem i zdrowiem
– doskonalenie cięcia nożyczkami, kategoryzacja, nazywanie części garderoby, klasyfikacja w
zależności od pogody
– segregowanie, klasyfikowanie, zabawy fabularyzowane
– porównywanie dwuelementowych zbiorów i tworzenie zbiorów z różnych materiałów
– wprowadzenie litery I, i; ćwiczenia w wyodrębnianiu głosek w nagłosie, wygłosie i
śródgłosie
– wprowadzenie numeru alarmowego 112
– poszerzanie wiedzy dzieci na temat służb ratowniczych.

Ad.3
– przeliczanie, poszerzanie słownika, wyszukiwanie zwierząt największych i najmniejszych,
zwierząt żyjących pod ziemią i w górnych częściach lasu
– doskonalenie orientacji na kartce, koordynacji ręka – oko
– poszerzanie wiedzy przyrodniczej, wyszukiwanie podobieństw, ćwiczenie percepcji
wzrokowo – ruchowej
– doskonalenie logicznego myślenia i umiejętności matematycznych typu kategoryzowanie
– przeliczanie, porównywanie, szeregowanie

Ad.4
– doskonalenie umiejętności logicznego myślenia, doskonalenie umiejętności klasyfikacji
– prezentacja różnych technik malarskich oraz rodzajów malarstwa (pejzaż, portret, martwa
natura, malarstwo abstrakcyjne)
– klasyfikowanie, łączenie obrazów tego samego rodzaju
– doskonalenie percepcji wzrokowej i grafomotoryki
– wdrażanie do nawyku poprawnej postawy we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia
codziennego
– zapoznanie z różnymi rodzajami muzyki, rysowanie swoich emocji i odczuć, budowanie
tolerancji, odmienności opinii
– utrwalanie faktów z życia Fryderyka Chopina
– wymyślanie, prezentowanie i powtarzanie rytmów dzwiękowych
– porównywanie biletów do teatru i do kina, tworzenie własnych kukiełek, posługiwanie się
symbolami w sytuacjach życiowych
– prezentacja znanych wierszy, zachęcanie do wymyślania pytań
– wprowadzenie litery E, e, wyodrębnianie litery i głoski, ćwiczenie spostrzegawczości,
utrwalenie litery E, analiza i synteza wzrokowa i słuchowa, ćwiczenie słuchu słuchu
fonemowego.

WRZESIEŃ 2019

Tematy:

  1. W przedszkolu
  2. Wakacyjne wspomnienia
  3. Jesteśmy bezpieczni
  4. Dbam o siebie i środowisko (O, o jak oko; 1)

Ad. 1.

–  przypomnienie sobie  przedszkolnego świata, wykorzystanie zabaw integrujących grupę,
– zachęcanie do aktywnego udziału w zajęciach. Rozmowy  o emocjach towarzyszących pierwszego dnia w przedszkolu, przypomnienie  planu dnia w przedszkolu wspólne tworzenie  grupowego regulaminu.
– wspólne wspomnienia przygód wakacyjnych , rozmowy o pamiątkach z wakacji

Ad. 2.

– przypomnienie , jaką porą roku jest lato i czym się charakteryzuje. Zwrócenie  uwagi na bezpieczeństwo podczas wypoczynku i zabawy,
– rozmowy o wakacyjnych podróżach i pamiątkach z nich przywiezionych, co sprzyja wzmacnianiu  odwagi dzieci przed publicznymi wystąpieniami , próby  budowania dłuższych wypowiedzi, poszerzenie  wiedzy na temat kierunków wakacyjnych pobytów w naszym kraju i za granicą, praca z mapą , dzieci dowiedziały się jak oznaczane są morza, jeziora i góry, a także potrafią oszacować odległość na mapie,
–  klasyfikowanie , segregowanie różnych przedmiotów,  ćwiczenie sprawności ręki, umiejętność niezbędna w przyszłości do prawidłowego pisania.

Ad. 3.

–  ważny temat, jakim jest bezpieczeństwo. Skupienie uwagi nie tylko na znakach drogowych i przejściu dla pieszych (choć te elementy także utrwaliliśmy), ale na bezpieczeństwie w domu, w kontakcie z nieznajomymi, a także na postępowaniu w sytuacjach zagrażających życiu, takich jak pożar, utrwalenie numerów alarmowych,
–  utrwalenie znajomości przez dzieci dokładnego adresu zamieszkania oraz imienia i nazwiska w przypadku np. zgubienia się, zwrócenie uwagi, że nie każdemu należy ufać, ponieważ  każda nieznajoma osoba może być niebezpieczna, niezależnie od tego jak wygląda,

Ad. 4.

– temat dbania o zdrowie i środowisko, utrwalenie nazw części ciała człowieka, zapoznanie się z najważniejszymi organami wewnętrznymi, takimi jak m.in. mózg, płuca, serce. Aby zrozumieć działanie niektórych z nich, posłużyliśmy się doświadczeniami, np. poznawaliśmy pojemność naszych płuc dzięki dmuchaniu balonów,
–  tematem zmysłów człowieka, wykorzystywanie doświadczeń, poznanie działania i funkcję wzroku, słuchu, dotyku i węchu-  uwrażliwienie dzieci na osoby niepełnosprawne.
– zwrócenie uwagi na  zanieczyszczenie środowiska i jego wpływ na człowieka i jego zmysły.
-zapoznanie się z pierwszą literą – O i liczbą – 1. wyszukiwanie i kolorowanie liter o w gazetach, a także szukanie słów rozpoczynających się,zawierających w środku i na końcu głoskę o.